Жельо Бойчев към Горанов: Колко гориво се внесе в България безконтролно
Защо беше даден гратисен период за измервателните уреди, попита още депутатът от БСП
/ брой: 173
"Какви количества горива и откъде се внесоха в България безконтролно?". Този въпрос зададе вчера в парламента народният представител от "БСП за България" Жельо Бойчев към финансовия министър Владислав Горанов. Той припомни скандала с информационната система на Агенция "Митници", дългото обсъждане на Закона за горивата и поредицата журналистически разследвания за контрола на търговията с горива.
По думите му в края на 2017 г. Народното събрание приема промени в Закона за акцизите и данъчните складове, с които се въвежда едно ново изискване към всички лица, които приемат, разтоварват, съхраняват или извеждат горива и енергийни продукти от пристанища и митнически складове да използват средства за измерване. "За изпълнението на тези цели бе необходимо да се измени наредбата, която да определи как и къде да се монтират измервателните уреди на входа и изхода в митническите складове и пристанища", обясни народният представител. Бойчев каза, че вместо това министър Горанов на 29 декември 2017 г. е направил изменения в наредбата, с които дава гратисен период до 1 юни 2018 г. на засегнатите лица за въвеждането на тези измервателни уреди . "Считам, че суспендирате самия закон. Защо имаше необходимост от гратисен период за отлагане на прилагането на закона? Какви количества горива и от кои митнически складове и пристанища, без измервателни уреди, се внасят за този период?", попита Жельо Бойчев.
На въпроса си Бойчев не получи адекватен отговор, а беше залят от текуща информация и цифри от Владислав Горанов.
Контролът на вноса на течни горива на пристанищата в Русе, Варна и Бургас се определя от независима инспектираща организация в присъствието на митнически и полицейски служители, каза Горанов. По неговите думи контролът започва още преди пристигането на плавателния съд с проверка на корабните документи, за да се установи количеството и вида на горивото в товарните резервоари (танкове). Прави се и физическа проверка на всички товарни танкове в присъствието на митничари с измерване на плътността на горивата на място, като резултатите се сравняват с документите, вземат се и проби за лабораторен анализ от всеки резервоар. Проверяват се и останалите танкове на кораба - баластни, за отпадни води и други, като се осъществява физически контрол на всички резервоари. След разтоварване на кораба тези резервоари отново се проверяват.
Владислав Горанов съобщи, че от 1 януари до 28 август тази година на територията на митници "Варна" на пристанище "ПЧМВ" са внесени 57 040 тона газьол, 10 200 базово масло; на пристанище Варна-Запад са разтоварени 26 858 моноалкилни естери на мастни киселини, на фериботен комплекс "Варна" са разтоварени 1877 тона базово масло; на територията на пристанище Бургас - 41 334 тона втечнен нефтен газ и 167 604 тона газьол, на пристанище Порт Булмаркет - Русе, са разтоварени 12 598 втечнен нефтен газ и 2009 тона газьол.