28 Март 2024четвъртък21:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Стив Матин:

За "Лада" най-важното е да е привлекателна, но да остане достъпна!

/ брой: 184

автор:Дума

visibility 87

Инж. Иля СЕЛИКТАР

Заедно с колегата Петр Менших от най-голямото и авторитетно руско автомобилно издание "За Рулем" имахме възможността да се срещнем и разговаряме с главния дизайнер на "Лада" Стив Матин на автосалона в Москва и заедно да му задаваме въпроси.

Петр Менших /ПМ/– Господин Матин, доста дълго снимахте вашето творение гранта на щанда. Намерихте ли нещо, което не сте довършили по нея?
Стив Матин /СМ/ - Не става дума за нещо недоизпипано, напротив, много сме горди с продуктите си. Работихме здраво, за да стане тя различна от предишната, да я свържем с новите промени, които правим изцяло в облика на марката. Много е важно, че марката се развива и ние сме готови с нови продукти, предаващи променената идентичност на марката. Просто обичам да снимам колите си, а нямах много време заради интервютата през деня и затова го направих, когато имах повечко свободно време. Ако погледнете “лицето” на гранта, ще видите това, което свързва всички наши нови модели - “Х-лицето”, “Х-страниците” с формата на бумеранг, и гледайки към колата отпред и отстрани, ще видите една малка веста. За нас това е много важно, защото имаме много клиенти, които винаги се вдъхновяват от новото лице на марката, но досега не биха могли да си позволят съвременния облик заради по-високата цена на веста. Тук за тях идва предложението с новата гранта, при която приложихме много дизайнерски промени, за да получим и нови пропорции на автомобила. По-рано гранта изглеждаше тясна и висока, сега изглежда по-широка, масивна и внушителна. Вместо ключалката на багажника сега имат отваряне с бутон, броните са със спортен дизайн, нови са джантите, на огледалата се появиха мигачи и много работихме върху интериора – ново табло с нова графика на приборите, по-добри седалки, нов текстил. Налице са няколко варианта на купето – седан, хечбек, лифтбек, комби и крос.
Иля Селиктар – Малко лични въпроси. Кога за пръв път решихте да рисувате коли?
СМ – Много добър въпрос. Спомням си, че бях доста малък, но не съвсем точно. Винаги са ме интересували автомобилите, баща ми от малък ме водеше по състезания - "Формула" 1, Стоккарс и други. По някое време в училище се замислих защо да не стана архитект. Когато проучих въпроса, разбрах, че трябва осем години да уча в университет. Това ме стресна малко, след това участвах в конкурс с училищен приятел за рисунка на автомобил и го спечелих. Тогава реших, че ще стана автомобилен дизайнер. И никога след това не съжалих за това си решение.
ПМ – Главният конструктор на АвтоВАЗ има отлични отзиви за вашата съвместна работа. Според вас какъв трябва да бъде съвременният главен дизайнер – инатлия или способен на компромиси?
СМ - Много съм твърд и прям. Но не го правя просто така, а заради продукта, за компанията. Мисля, че имам сериозно преимущество при работата си в АвтоВАЗ – 30 години опит в автомобилния дизайн с най-добрите марки в света, като "Мерцедес" и "Волво", и знам какво е възможно в развойната дейност и какво не. Моята работа е да предам опита и експертизата си на екипа си. Мисля, че съм изградил много добри отношения на всички нива в компанията. И ако държа твърдо на своето, то е заради подобряването на продукта.
ИС – още малко около вашата личност. Какъв беше вашият първи автомобил и какъв автомобил бихте искали да имате?
СМ – За първата кола в живота си понякога имате добри спомени, понякога лоши – не беше автомобил, който съм купил, а ми го даде приятел на баща ми, преди да отида на изпит за шофьорска книжка. Това беше форд. Говорейки за бъдещето за мен като дизайнер, е много сложно да си избера автомобил - това е много трудно при наличието на многобройни суперколи. Има и много хубави класически автомобили. Започнах да си правя автомобилна колекция по времето, когато работех за "Мерцедес" и се старая да имам всеки автомобил, по който съм работил. Първият беше първата А-класа, след това S-класата, а след това нещата превишиха бюджета ми, най-вече, че се насъбраха доста много изпълнени проекти. Мисля, че автомобилът, който наистина бих искал да имам, е все още в главата ми. Работейки за три различни марки, съм много горд с това, което съм направил, особено с това, което направих за "Лада" и днес карам гордо своята веста крос.
ПМ – Смятате ли, че работата с "Лада" е върхът на кариерата ви? И как виждате моделната й гама за близките пет години? И ИС – Мислите, че някога "Лада" ще покрие целия спектър на автомобилния пазар – от бюджетното до свръхлуксозното ниво?
СМ – Мисля, че към този въпрос трябва да се подходи от друга страна. От седем години работя за "Лада" и в началото портфолиото беше коренно различно от това, което имаме днес. Запазихме пазарните сегменти на моделите си, но изкарахме на пазара много нови модели – веста, веста крос, новата гранта, Х-рей. Именно тези машини днес ни носят успех. Трябва да запазим основното ядро на клиентската ни аудитория и в същото време да показваме потенциален ръст на марката. Това не става за един ден и това, което направихме досега, е само първата крачка. И ако се върнем към нещо, което казах по-рано, е важно да кажем, че е леко да нарисуваш премиален или спортен автомобил, защото нямаш много ограничения. Но за да създадеш привлекателен и в същото време достъпен автомобил, съвсем не е лесно, напротив това е много сложна задача. Говорим за коли с цена от около 10 000 евро. Тази финансова бариера не е всъщност дори стартова за другите марки. Сложността на задачата ни е да създадем привлекателен модел, но много по-достъпен от това, което предлагат другите марки. Да им предложим привлекателен дизайн, но на достъпна цена.
ИС – Имате ли някакъв девиз? Марк Адамс, шеф дизайнерът на "Opeл" например лансира идеята за скулптурна артистичност, изпълнена с немска прецизност...
СМ – Не съм се замислял досега за това, но сте прав – може би е време за това. Зная, че не е добре да си мислиш, че си постигнал най-доброто и след това да правиш компромиси. Важно е да се върви напред. Важно е да се знае къде може да се направи компромис и къде не. Когато има прекалено много компромиси, то продуктът също е такъв.
ИС – Какво ви накара да преминете от работа в луксозни марки към бюджетното ниво на "Лада"? Доволен ли сте от избора си?
СМ – Нека ви разкажа как стана – отидох в "Мерцедес" направо от университета, последваха няколко усилни години, дойде успехът, моделите тръгнаха в производство и не мислех, че някога ще напусна компанията. Тогава получих позвъняване от Джей Мейс /бивш главен дизайнер на "Форд", който притежаваше тогава "Волво"/. Той ми предложи да стана дизайн директор на "Волво". Тогава бях на 40 и мнозина смятат, че животът започва на тази възраст. Имах сериозна вътрешна дискусия дали да отида или да остана. Същото стана в 2011-а с предложението за "Лада". Първата ми мисъл беше “защо”, не знаех почти нищо за марката, а само за модела нива. Дотогава бях ходил само един път в Русия за автосалона. На Запад се знае много малко за Русия. Звъняха ми и от ръководството на АвтоВАЗ, и от "Рено" и се оказаха много убедителни, проведохме доста срещи и видях големи преимущества на новото място. За разлика от преминаването ми във "Волво", това в "Лада" беше много различно – направо тръгване от бял лист хартия. В живота не винаги имаш подобна възможност за пълна свобода, за откриване на нова култура, на нови хора, нови хоризонти. Това беше супер увлекателна възможност и днес виждате резултатите. "Лада" е сред малкото марки успели да направят огромна промяна в много кратки срокове.
ИС – Нека се върнем към дизайна. Сега има тенденция в дизайна и гамите на водещите производители буквално да уеднаквяват “физиономиите” на моделите в различните пазарни класове. Няма ли да се случи нещо подобно с вашия интересен Х-стил? Как ще разграничите моделите си в гамата?
СМ – Това е много важно. Когато дойдох в "Лада" нямаше визуална идентичност в гамата модели. Всички модели – т.нар. класика, гранта не даваха представа за принадлежност към една и съща марка. Ако погледнете към сегашната гама, тя си има корпоративен имидж, защото един продукт спокойно може да окаже влияние върху цялата гама. Именно заради това е много важна корпоративната идентификация. Днес имаме силна и уникална ДНК. Външният вид е много важен, но нашата ДНК не е само във външния вид, тя се вижда навсякъде, но във всеки модел е предадена по различен начин. По-различни размери, пропорции, ъгли, по-плавни или по-релефни. И всичко това е част от стратегията, която трябва да укрепи марката. И ако някой си купува гранта, но вижда в нея веста – автомобил от по-горен клас, естествено ще му е приятно.
ПМ – Какво от традициите на "Лада" възприехте в работата си?
СМ – Задачата ми днес е да се отдалеча от традициите. Това е предизвикателството, което си поставям. Ако се подчинявате на традициите, никога няма да се промените. Трябва да променим качеството на дизайна, безопасността, да погледнем към нови клиенти. Аз самият не съм традиционен човек, така че промените са вече тук. Задачата е да направим привлекателни и  ярки продукти, "Лада" да е силна марка и руснаците да се гордеят с нея.
Москва-София
 




Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ