Двойно повече жалби срещу сметките за вода
Новата наредба на МРРБ няма да реши проблемите на гражданите
/ брой: 186
Спорно е да се разпределя поравно таксата за общо потребление на вода. Това каза вчера на дискусия за формирането на сметките за вода омбудсманът Мая Манолова. Повод за обсъждането е увеличеният брой жалби през 2017 г. за нечестно формиране на сметки. Те са се увеличили двойно в сравнение с 2015 г. От над 450 - 195 жалби са за разхода "общо потребление" на вода. За първите 8 месеца на тази година са постъпили 313 жалби, от които 142 касаят този проблем, заяви Манолова. Тя обясни, че този проблем съществува от години, но продължава нищо да не се случва.
МРРБ пусна за обществено обсъждане нова наредба, която предвижда тежки санкции при кражба на вода и също така сметката за потреблението в общите части да се разпределя поравно.
"Така предложената наредба няма да реши проблемите на гражданите. Там не се решава основният проблем - справедливостта за формиране на сметката за вода, защото не се осигурява баланс между интереса на гражданите и ВиК дружествата. По-скоро новите текстове са в полза на ВиК операторите. На практика отново ще се начислява допълнителна сума за общо потребление. Променя се само начинът на преразпределение на водата. Продължава порочната практика нито гражданите, нито етажните собствености да могат да сключват индивидуален договор с ВиК дружествата, а продължава да се работи с публично оповестени общи условия, които са публикувани на страниците на водните оператори", коментира омбудсманът. Тя добави, че по отношение на разпределението отново липсва факторът справедливост и уточни, че няма как поравно да се дели изразходваното от петчелнно семейство и самотно живеещ човек в гарсониера. Според нея в наредбата има и текстове, които дават предпоставка за лобизъм, и подчерта, че това касае частта, в която е заложено осигуряването на уреди за дистанционно отчитане.
Заместник-министърът на регионалното развитие Малина Крумова заяви, че разчита гражданите да дадат предложения за промяна на наредбата. След поредица потребителски жалби ведомството се е заело да промени нормативните текстове, но не може потребителят да плаща само своето потребление. Има отклонение в инсталациите, за което потребителите са задължени да платят. От ВиК дружествата не носят отговорност за състоянието на ВиК инсталацията в блока, стана ясно от думите на Крумова. Операторите правят корекции, но трябва да бъдат сезирани от потребителите. Според Крумова дистанционното отчитане е по-коректно. В новите текстове се въвежда задължение за наличие на водомери, за да се спре с отчитането на база.
Собствениците на жилища, които не са обитавани и за тях е декларирано, че нямат потребление, вече ще получават сметка за вода, каза пред БНР инж. Иван Иванов, председател на Българската асоциация по водите. От 28 ВиК оператори половината са заложили поскъпване в петгодишния бизнес план между 2 и 10%, заяви инж. Иванов. Той се опасява, че при забавяне в приемането на плановете ще последва още по-голямо оскъпяване. Причината е, че водните дружества трябва да предвиждат не само инвестиции, но и заплати на служителите си.