Страстите Игнатиеви
Столичани са в очакване на горещата фугираща смес, която според кмета Йорданка Фандъкова, ще запълни всички дефекти около ремонта на емблематичната столична улица
/ брой: 192
Защо ли никой не е учуден, че вторият за последните две години мащабен и скъпоструващ ремонт на улица в София е съпътстван със скандали? Точно една година след мелодраматичния финал на реконструкцията на бул. "Княз Ал. Дондуков", в обществения фокус влезе друг ремонт - този на ул. "Граф Игнатиев", околните площади, тротоарното пространство. За лош късмет на Столичната община, която е в ролята на контрольор на строителните дейности, бдителни граждани изкъсо следят дейностите по емблематичната улица и веднага хванаха дефекти около ремонта й. Естествено е самата кметица Йорданка Фандъкова веднага да реагира на острите коментари с оправданието, че работата по трамвайните линии, тротоари и настилки не е приключила и това няма да е окончателният фасон. Защо ли обаче този път никой не й хваща вяра и по-скоро очаква дефект след дефект, грешка след грешка да изникват през следващите месеци.
Проверка на екип на ДУМА също отчете немалко калпави изпълнения при поставянето на трамвайните линии, "странно" преминаване от един тип настилка към друг, разкъртени наскоро новоположени плочки, стърчащи кабели, недобре замазани улеи и фуги. Не е нужно да си строителен инженер или тесен специалист, за да прецениш, че свършеното до този момент и полуготово по "Графа" не е читаво. Всеки гражданин, минаващ между загражденията, през тях и до тях, е достатъчно компетентен, за да прецени, че картинката на завършените елементи е грозна и показва некадърност.
Да припомним какво всъщност очакваме от грандиозния ремонт, който предизвика толкова много полемики както с новите шумоизолирани трамвайни линии, така и с бъдещия изглед на пл. "Славейков". Реконструкцията ще струва 24 млн. лева, осигурени с договор за безвъзмездна помощ по ОП "Региони в растеж". Въпросният участък е дълъг около километър и половина и на практика ще бъде много по-скъп от същата дължина от магистрала.
Тъй като канализацията в района е изградена преди повече от век, първо тя бе подменена. Другата основна дейност е ново трамвайно трасе с модерна технология със завишено шумозаглушаване. Предвижда се да се подменят настилките по улицата, пл. "Славейков", пл. "Гарибалди", градината пред църквата "Свети Седмочисленици". По ул. "Граф Игнатиев" няма да има бордюри, но покрай трамваите ще има ограничители за повече сигурност. Срокът за приключване на този първи етап е средата на октомври. Площад "Славейков" ще има коренно различен вид, но без място за книги. Близкият зеленчуков пазар също трябва да изчезне.
По план гаранционният срок на договора с изпълнителя е 8 години. Също така е предвидена гаранция от 600 000 лева, като половината от средствата ще останат блокирани до приключване на обекта, а другата половина - до изтичане на гаранционния срок. И тук вече идва интересната част за хората - при неспазване на срока за завършване на обекта неустойката е в размер 240 000 лв. за всеки ден просрочие, а при некачествено изпълнение неустойката е в размер 1,2 млн. лв., или до 5% от стойността на договора. При липса на действия по отстраняване на дефектите изпълнителят в лицето на небезизвестната фирма "Джи Пи Груп", ще трябва да изплати тройния размер на направените при новия ремонт разходи.
Столичани естествено се надяват да не се стига до този момент, а да се действа навреме по проблемните точки. Сега те са в очакване на уникалната гореща фугираща смес, която бе обещана от кмета Йорданка Фандъкова като панацея на отворилите се дупки и празнини по улицата и релсите. Но тъй като тези магически смески само могат да маскират дефектите, по-реалистично е очакването след официалното откриване на напълно реконструирания обект да трябва да се действа по стария български метод - с плюнка и тиксо.
Снимки Емилия Костадинова