27 Април 2024събота03:28 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Накъде ще "полети" пловдивското летище

Властта се кани да спре процедурата за концесия на аеропорта, не казва истинските причини

/ брой: 196

автор:Мая Йовановска

visibility 1602

Новоназначеният министър на транспорта Росен Желязков ще предложи на Министерския съвет да прекрати процедурата за концесия на летище Пловдив, стана ясно през миналата седмица. Официалните мотиви за решението са, че процедурата трябва да бъде съобразена и проведена в "крак" с новия Закон за концесиите. Настоящата процедура беше открита и мина по правилата на отменения Закон за концесиите, обясниха от транспортното министерство. Дали обаче това са действителните аргументи? Защото процедурата, която все още не е окончателно прекратена, се е провеждала по стария закон, но този, който приеме предложението, щеше да подпише договор по смисъла на новия закон, който вече е в сила. Явно е, че има някакви други причини за спирането на процедурата, но властта не ги казва.
В летището бяха инвестирани много пари по времето на Тройната коалиция, припомни пловдивският депутат от "БСП за България" Георги Търновалийски.

Аеропортът трябва да работи

той е важен не само за града, но и за целия Южен Централен район, каза той. Според него проблемът с летище Пловдив трябва да се реши по-бързо. Ако властта има някакви съмнения, някакви аргументи, да каже защо прекратява концесията, призова управляващите Търновалийски.
През лятото по същата тази процедура и по стария Закон за концесиите държавата беше готова да подпише 35-годишната сделка с обединението между "Хайнан" (HNA Airport Group) и регистрираното в Холандия дружество "Пловдив Еърпорт Инвест" (Plovdiv Airport Invest). Китайският победител обаче се отказа. През март консорциумът между китайската "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" бе определен от властта за бъдещ концесионер на летището. Договорът трябваше да бъде подписан до два месеца от бившия вече министър на транспорта Ивайло Московски. След като в средата на юни срокът за подписване на договора беше удължен от МС, през юли истината изскочи - концесията се провали с гръм и трясък и договор не бе подписан. Което доказа едно сякаш станало почти правило - че у нас китайски инвестиции някак все не се случват. Тава беше и пореден удар върху третото правителство на Бойко Борисов, което се е канело с фанфари да подпише триумфално договора за концесията по време на Седмата среща на правителствените ръководители от региона и Китай "16+1" в София през юли. По същото това време беше открита и процедурата за концесия на летище София, което също може да е разколебало избрания концесионер за пловдивското.

Новината за отказа

на китайския конгломерат бе обявена официално от техния представител - бившия служебен министър на икономиката Асен Василев. Неговото обяснение бе, че китайската компания няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка. По-рано по време на ваканция в Прованс в Югоизточна Франция при трагичен инцидент загина съпредседателят и основател на китайския конгломерат Уанг Джен. Неофициално това бе сочено като основна причина за отказа на китайците, но доста експерти се усъмниха това да е причината за неслучването на договора за пловдивското летище.
Китайската оферта спечели надпреварата за 35-годишната концесия с идеята за инвестиции от 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение - 600 хил. лв. фиксирана част и 6% от приходите - плаваща. Бъдещият концесионер виждаше летище Пловдив като карго хъб и предвиждаше да се построят два карго терминала и складове зад тях. Отделно щеше да има и два хангара за ремонт и поддръжка, като за оператор на базата най-вероятно се сочеше израелската компания Israel Aerospace Industries. Предвиждаше се да се открие и линия между Пловдив и Китай три пъти седмично.

Колко китайски бе избраният концесионер?

В края на предходния парламентарен сезон депутатите от "БСП за България" Георги Свиленски и Таско Ерменков депозираха в Народното събрание въпрос към Ивайло Московски, свързан с проваленото подписване на договора. Депутатите върнаха лентата назад и отбелязаха, че пред МС на заседанието от 28 март Московски докладва, че "с проекта за решение МС определя Обединение между "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" за концесионер". По-нататък министърът продължава: "с няколко думи да кажа за класирания на първо място", но представя само единия от обединението, а именно "Хайнан". В резултат на това реакцията на премиера Бойко Борисов е следната: "Ок, сиреч сериозна е компанията".
Във връзка с тези детайли Свиленски, който е зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт, и Ерменков зададоха няколко изключително интересни въпроса към Московски. Те попитаха каква е информацията, известна на министъра, по отношение на втория участник в обединението - "Пловдив Еърпорт Инвест". От публично достъпна информация от холандския търговски регистър става въпрос за дружество, регистрирано дни преди да започне процедурата за предоставяне на концесия през януари 2017 г., отбелязаха депутатите. Те поискаха отговор от Московски какъв е делът, с който "Пловдив Еърпорт Инвест" участва в обединението и какви са задълженията, които има при спечелването на концесията. Има ли причина и каква е тя да не споделите пред МС каквато и да е информация относно "Пловдив Еърпорт Инвест", попитаха народните представители.
От отговора на Московски стана ясно, че дяловото разпределение в избрания за концесионер - обединението между "Хайнан" и "Пловдив Еърпот Инвест", е 20 на 80% в полза на втория. Това повдига въпроста доколко наистина китайски е бил избраният участник. Министърът на практика не дава никакъв смислен отговор на депутатския въпрос каква е причината да не споделя пред МС каквато и да е информация относно "Пловдив Еърпорт Инвест". Той съобщава, че информация за избрания консорциум се съдържа в приложените документи към заявлението за участие. Освен това всеки член на МС разполагал с всички документи, които обосновават избора на определения участник. Толкоз.

Вторият кандидат готов да обжалва

След това на дневен ред излезе вторият претендент за летището - "Консорциум Летище Пловдив", съставен от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, която пък спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив. Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, като след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира. По отношение на пътниците надеждите бяха в следващите 10 години те да достигнат 1 млн., а при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.
Тяхното предложение публично подкрепи и Община Пловдив. Кметът Иван Тотев заяви, че общината категорично застава зад втория в класирането за концесията. "Консорциум Летище Пловдив" даже изпрати писмо с потвърждение на офертата си и готовност да стане концесионер на летището до Министерството на транспорта още на 7 август. През миналата седмица обаче стана ясно, че процедурата ще бъде прекратена. Защо? Каква е причината? Защо процедурата не продължава с втория кандидат?
Класираният на второ място вече заяви готовност да обжалва прекратяването на процедурата за концесия, ако това се случи. Сега предстои да разберем дали МС ще одобри и гласува предложението на транспортния министър за спиране на процедурата и дали ще каже действителните причини за това. След което ще се прави нов концесионен анализ, вероятно ще бъде открита нова процедура, а после ще се събират нови оферти.

На загуба

През последните години летище Пловдив работи на загуба. За миналата година тя е достигнала 919 хил. лв., след като през 2016 г. беше свита на 378 хил. лв. Така натрупаната загуба на държавната компания надхвърля вече 7 млн. лв. Приходите от оперативна дейност на летището се свиват, като близо половината от тях идват от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" в изпълнение на държавни функции. За 2017 г. значително са намалели карго превозите - със 77%. Обработените карго товари падат от 2755 тона през 2016 г. на 628 тона през миналата година. С 5,5% е намалял и броят на обслужените самолети - от 1333 на 1260.
Междувременно в края на август стана известно, че нискотарифната авиокомпания "Райънер" от 1 ноември спира да лети между Пловдив и Брюксел (Шарлероа) и Милано (Бергамо). Дали полетите до българския град, който догодина ще е Европейска столица на културата, ще бъдат възобновени с лятната програма на "Райънер" за 2019 г., засега не е известно.

 

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 457

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 497

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 430

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 493

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 492

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 435

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 430

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ