Системата слабо стимулира учениците да се занимават с наука
/ брой: 203
Образователната система слабо стимулира учениците да се занимават с наука. Това е един от най-тревожните изводи от изследването на "Алфа рисърдж" за отношението към науката у нас. Като резултат е налице съществен риск през следващите години човешкият потенциал в науката, както и в преподаването й, рязко да намалее, а с това - и общата образованост и информираност на хората. От своя страна това може да доведе до намаляване на подкрепата в държавата и обществото за развитието на науката.
Според изявление на министър Красимир Вълчев, огласено преди дни, недостигът на желаещи да следват висше образование в педагогически специалности по природните науки е тревожен. Той дори предлага обучението в педагогически специалности да бъде безплатно, което може да се осъществи чрез отпускането на т.нар. трета стипендия, покриваща таксите за обучение във вузовете. Отпуснатите бройки за прием в специалности по природните науки се увеличават, но желаещите да се възползват от тях - не.