24 Април 2024сряда10:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Шедьоври

Ще има ли "война" за "Джокондата"

Италианците събират половин милион подписа, за да започнат преговори с Франция за прочутата картина

/ брой: 185

автор:Веселка Венкова

visibility 1781

От Лувъра обявиха, че "Мона Лиза" не може да пътува, защото портретът е крехък, вибрациите от самолетния полет могат да го повредят, а промените във влажността и температурата на въздуха, макар и контролирани с климатик, влияят зле. Причината за отказа обаче е съвсем друга - знаменитият портрет е най-ценната атракция на Лувъра, посетители от цял свят се стичат целогодишно в музея точно заради "Мона Лиза".
Поради липса на време не малко туристи плащат входен билет и влизат в сградата само за 15 минути, за да зърнат прочутата картина, така че "Джокондата" е ценен източник на приходи. Едва ли ръководството на музея би се лишило от парите, които носи картината, дори само за няколко седмици.
Ръководителите на "Лувъра" негласно са се договорили с правителството да отказват на всички, които искат да им гостува оригиналът на "Мона Лиза". Портретът е охраняван денонощно, а посетителите се допускат на не повече от два метра разстояние от него. Знае се, че "Джокондата" е напускала официално Париж само два пъти - през 1963 г., когато бе изложена във Вашингтон, и през 1974 - в Токио и в Москва.
Причина за "отказа" стана международна кампания за връщането във Флоренция на притежавания от Франция шедьовър на Леонардо да Винчи. Градът и едноименната провинция в област Тоскана започнаха кампанията, която ще продължи 6 месеца, за да се съберат над 100 000 подписа под петиция, която да бъде връчена на министрите на културата на Италия и Франция, както и на парижкия Лувър.
Подписите се събират на площад "Санта Мария Новела" във Флоренция, а в интернет има страница с призив: "Искаме си "Джокондата" в Италия, да съберем половин милион подписа!", към който вече са се присъединили 75 000 души.
Инициаторите са определили и срока за връщане на картината във флорентинския музей "Уфици" - 2013 г., 100 години след последното й експониране в Италия, където се завръща след "патриотична" кражба на италианеца Винченцо Перуджа.


Рисувана с маслени бои върху плоскост от тополово дърво, картината е с размери 77 на 53 см и традиционно е определяна като портрет на Лиза Джерардини, съпруга на заможния флорентинец Франческо дел Джокондо. Наричана е Мона Лиза (Monna Lisa, умалително от "madonna", което по времето на Леонардо е имало значението на днешното "госпожа") или Джокондата (La Gioconda, по фамилното име на съпруга й). Шедьовърът е датиран между 1503 и 1514 г., а рентгенов анализ показал, че под повърхността на портрета има още три негови варианта.
Франция била шокирана, когато в неделната нощ на 20 август 1911 г. картината изчезва от Лувъра. Кражбата е безпрецедентна. Арестуван е френският поет, писател и критик Гийом Аполинер, изпратен в затвора заради провокативното си изявление, че иска да унищожи всички шедьоври, за да отвори място за новото изкуство. Аполинер е активен участник във френския артистичен авангард, един от бащите на естетическите принципи на кубизма, чиято поезия се явява непосредствен предшественик на сюрреализма. Разпитван бил и Пабло Пикасо, но по-късно и двамата са освободени.
Престъплението било разкрито след повече от две години, а извършител на кражбата се оказал Винченцо Перуджа от Думенца, днес с около 1500 жители в провинция Варезе на област Ломбардия. Той бил работник в "Лувъра" и монтирал стъклото в рамката на "Мона Лиза", поради което без проблем я сваля и изнася от музея.
Подбудите му могат да се смятат и за патриотични, защото бил убеден, както мнозина до днес, че творбата незаконно е изнесена от Италия по време на "Наполеоновите грабежи". Не е тайна, че Наполеон Бонапарт подготвя и провежда системна политика на изнасяне на произведения на изкуството и религиозни символи от завоюваните територии. Той пръв създал специализирана служба за "художествено разузнаване" под ръководството на барон Доминик Виван Денон. Баронът набелязвал обектите предварително, а придвижването на войските на Наполеон осигурявало прехвърлянето на културните ценности във Франция.
Историята с "Мона Лиза" обаче е друга. Леонардо напуска Флоренция през 1508 г., а през 1516 г. сам отнася "Джокондата" във Франция, където продължава да я преработва, докато тя не била закупена от крал Франсоа I заедно с други творби за сумата от 4000 златни екю.
Крадецът Перуджа живеел в парижки пансион и в куфар под леглото си съхранявал шедьовъра в продължение на 28 месеца. После го пренесъл в родното си село, откъдето наивно решава да отиде във Флоренция, хем "да върне на Италия" картината, хем и да припечели нещо.
Открил флорентинския антиквар Алфредо Джери, който потърсил помощ от директора на галерията "Уфици" Джовани Поджи и двамата установили автентичността на творбата. "Патриотът" Перуджа прекарва година и петнайсет дни в затвор, след като е издирен и арестуван в хотел "Триполи" във Флоренция, който преименували на хотел "Джоконда".
Портретът с най-загадъчната усмивка обаче бил изложен през 1913 г. във Флоренция и в Рим, преди да бъде върнат в Париж. Откриването на картината било грандиозно събитие преди век, съпроводено с церемонии по показването й. Затова италианците искат да го възкресят сто години след събитията.
Единствената "връзка" на "Мона Лиза" с родината й днес е специалното защитно стъкло, произведено в Италия, пазещо картината от вандалски покушения.
На 11 април 2011 г. в бившия манастир "Св. Урсула" в Италия започнаха разкопки, при които археолози търсят останките на Лиза Джерардини дел Джокондо, местна аристократка, починала преди около 500 години. Според една от версиите именно нея е изобразил Леонардо да Винчи в прочутата си картина "Мона Лиза". Ако бъде намерен гробът й, би могло да се провери предположението. Учените се надяват да възстановят по останките външния облик на Лиза. Най-надеждното средство да бъде открит гробът е т.нар. георадар. Устройството "вижда" под бетона празнини и предмети на дълбочина от три метра.
Според проф. Винчети се търси 63-годишна жена, починала през 1542 г. Преди три години във флорентинските архиви била намерена следа. В онези години телата на всички починали са били полагани в криптата под олтара. Ако бъдат открити човешки останки, веднага ще стане ясно дали е Лиза или не, учените имат ДНК проби и на двете деца на Лиза Джерардини. Дори намирането на парче кост ще бъде успех, но професорът се надява да намери целия череп и чрез него да се установи портретно сходство.
Има много версии за това кой е изобразен на знаменитата картина. Сред "кандидатите" е моделът Изабела Арагонска, според друга теория това е самият Да Винчи, а според проф. Винчети, портретът е на любимеца на художника - младия помощник Салаи. Че останките на Мона Лиза дел Джокондо са именно в този манастир, е твърде "прясна" версия. Смята се, че преди смъртта си тя много е боледувала и децата й са я завели в "Св. Урсула", за да бъде гледана от монахините, където починала.
Какво откриват учените при изследването на празнините под църквата и двата вътрешни двора, още не е ясно. В случай, че версията им не се потвърди, те имат намерение да продължат търсенията си. Гробът на Леонардо във френската църква Сен-Юбер все още не е отворен и те планират да се заемат с неговата ексхумация.


Емоции

Когато "Джокондата" била изложена публично, хората внезапно започнали да падат в несвяст пред нея. Пръв бил френският писател Стендал. Той се застоял пред платното, изведнъж му се завило свят и припаднал. Известни са повече от 100 случая на припадък пред картината. "Джокондата" е най-често копираното живописно произведение. Известни са повече от 200 нейни копия. Едно от най-значителните е на Салвадор Дали - той е изобразил "Джокондата" с мустаци.
Изучавайки загадъчната усмивка на Джокондата с помощта на нова компютърна програма, учени от Амстердамския университет и специалисти от САЩ предложиха своя версия за разшифроването й. Според техните данни тя съдържа "83% щастие, 9% пренебрежение, 6% страх и 2% злост".


Тайни

Италиански специалисти откриха таен шифър от малки букви в портрета, предаде ИТАР-ТАСС в края на 2010 г. Според съобщението на президента на италианския Национален комитет за културно наследство проф. Силвано Винчети в очите на Джокондата са изрисувани изключително ситни букви и цифри. "Много е трудно да бъдат забелязани с невъоръжено око, но с помощта на увеличителни прибори знаците съвсем ясно се различават", посочи Винчети. В дясната зеница на Мона Лиза се виждат латинските букви "LV", които са най-вероятно инициалите на Леонардо да Винчи, според експерта.
В лявото око буквите се четат по-трудно, но най-вероятно са "СЕ". В същото време не е изключено с буквите да са обозначени цифри, както това е било обичайно през Средновековието.
На моста в пейзажа зад Джокондата също е открито числото 72. Значението на тези знаци засега остава мистерия. В момента специалистите се опитват да разгадаят кода в очите на тайнствената дама.


"Българската следа"

На 26 ноември 1979 г. в Галерията за чуждестрано изкуство в София бе изложено ренесансово копие на шедьовъра "Мона Лиза", рисувано от последователи на Леонардо през 1520 г. Тогава студент по география на туризма, страдащ от психическо заболяване, разпори с нож картината.   Докато го прибират в линейката, злосторникът крещял: "Духът на Да Винчи насочи ръката ми!"

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 598

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 562

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 509

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 597

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 575

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 551

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 598

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ