28 Март 2024четвъртък17:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Йова Йорданова:

Няма понятие за щастието да чуеш музикалните си "внуци"

Най-голямото нотно издателство в света "Peters" непрекъснато преиздава "Букварче за цигуларче" на именитата българска педагожка

/ брой: 220

автор:Веселка Венкова

visibility 2867

Йова Йорданова е педагог в Московската консерватория и от 21 години преподава в Централната музикална школа при консерваторията. Тя е автор на нова система за обучение по цигулка. Член е на Американската асоциация на педагозите по струнни инструменти - ASTA. Йова Йорданова е завършила цигулка в Българската държавна консерватория в София, преподавала е в Плевенското музикално училище, носителка на български и руски държавни награди - тя е единственият чужденец, удостоен през 2005 г. с награда от Фонда на руското изпълнителско изкуство. Йорданова е работила 4 г. в Тунис като педагог в консерваторията на африканската държава. Тя е солистката, изпълнила първата арабска рапсодия за цигулка и оркестър, записана с Туниската филхармония и френския диригент Жан-Пол Николе. 8 г. Йова Йорданова концертира с "Плевенско музикално трио" из цяла Европа, сръбският композитор Деян Деспич им посвещава свои творби, техен кръстник е Георги Златев-Черкин, а са работили лично с Панчо Владигеров. Тя е майка на виртуозния солист Павел Минев, известен не само в Русия като "българския цигулар с руска душа".


- Йова Ивановна, както се обръщат към вас в Русия, с бляскаво представяне на ваши трудове в Москва отбелязаха юбилея ви. Някой у нас научи ли за това?
- Колеги от Плевенското музикално училище ме поздравиха, но не дадох знак за юбилея, смятам, че това е интимна дата и не съм тръбила. А ръководството на ЦМШ при Московската консерватория отбеляза съвсем неочаквано за мен датата на рождението ми - с представяне, писмен поздрав, парична награда получих най-висока оценка за своя труд през тези 21 учебни години. Бях поканена като педагог само 10 дни, след като синът ми Павел Минев издържа успешно изпитите и стана редовен ученик на тази именита школа.
- Какви нови книги са били представени в руската столица, разбрахме, че тържеството е било презентация?
- Юбилеят си беше точно на 20 април 2011 г., но на 28 април методическият кабинет на учебните заведения по изкуство и култура към Комитета по култура при правителството на Москва и ръководството на ЦМШ организираха презентация на последната част на моята авторска работа "Буквар за малките цигулари". Първото издание e на пазара от 2001 г. чрез издателство "Музика" - Москва, а от 2006 г. букварът беше преведен на английски език и се разпространява в Северна и Южна Америка и в Европа от най-голямото музикално издателство "Peters". Досега има 14 издания и се радвам на интереса на колегите си не само в Русия и бившите съветски републики, инициатори за издаването на последния буквар. В Москва бяха представени и двете мои редакционни издания. С особен интерес беше приет сборникът от пиеси в неравноделни размери, наречен "Учител и ученик" за два инструмента на сол ключ. Това са дуети в стила на българския фолклор от 5/8 до 11/16 - съвършено последователно, хармонично. Всичко това представено от известния в Русия композитор Алексей Покровски, който редом със симфоничните си и инструментални творби е оставил толкова ценно учебно помагало за всички млади музиканти. За да се стигне до изпълнението на Стравински, непременно трябва да се познават неравноделните размери. Надявам се този труд на Покровски да стане достояние и на родни млади музиканти, изучаващи българския фолклор. Другата творба не е неизвестна за нашата музикална публика, но от педагозите на детските школи в Русия беше посрещната с благодарност - това е концертът на Оскар Ридинг за цигулка и пиано, оп. 24. Във всички музикални школи го изпълняват, но преди десетина години реших, че може да се изпълни с оркестър. Поръчах на диригент да оркестрира произведението на Ридинг, а колегите непрекъснато молеха за щими. Сетих се да предложа на издателство, което да отпечата редактираната партитура в голям тираж.
- Често пътувате за майсторски класове по света, така премина и последната ви лятна ваканция. Кои са най-перспективните ви ученици в момента?
- През последните 6-7 години осъществих и поддържам преки - на теоретическа и методическа основа, контакти с педагози от Австрия, Германия, Полша, Франция, Македония и Хърватия. От балканските страни имам ученици, лауреати на национални и международни конкурси. Това лято бях в Австрия, Македония и у нас, в Плевен имах майсторски клас, защото дойдоха две мои ученичета от Москва, едно от Лондон и момченце от България. В момента имам удоволствието да работя с един много интересен и талантлив млад цигулар Георгий Чилингарян, ученик в X кл. на ЦМШ при консерваторията в Москва. Голяма надежда е и малката ми ученичка от подготвителния клас Настя Алипова. Имам желание и двамата да доведа за концерт в България, не съм го правила от 2005 г., когато показах с три концерта в Плевен други две свои ученички. В класа ми учи момиченцето Уляна Караваева, чиито родители не са музиканти, а тя дойде в школата на 1 декември 2010 г. С нея пиша своя нов буквар, който ми подсказа практиката и колегите от всички страни, които работят по моята методика. Новият буквар няма да е построен по общоприетия начин за начално обучение по цигулка, а с последователността, с която работя в курса на обучението. За 24 урока Уляна, за три месеца начална работа с инструмента, свири на 28 април с вибрато и със смени в позиции, което е материал на детските музикални школи за средата на втората година. Колегите трудно повярваха, но понеже това се е случвало и друг път, бях размножила копия на 24-те урока - час по час какво и как съм преподавала, от какви компоненти се е състоял всеки урок. Та това е идеята "Букварче за цигуларче" да стане от школа методическо ръководство за преподаване. Още преди 4 г. в Якутия колегите ми питаха: "Ама вие свирите ли още от самото начало, кажете как става?" Тогава обясних как съчетавам в преподаването разделите от школата, а те започнаха да настояват всичко да се опише точно.
- Как се роди обаче идеята за тази ваша, позната вече в целия свят, методика на преподаване и кой ви я "подсказа"?
- Благодарна съм на съдбата, че ми даде възможност приживе да видя осъществени новаторските си идеи в най-важния, фундаментален, начален период на възпитание и обучение на младите цигулари. На въпросната юбилейна презентация през април дойдоха с учениците си колеги, които работят по моята система от 11 години и аз чух своите музикални "внуци". Няма понятие за това удовлетворение. Моят живот опроверга твърдението, че не можеш да станеш пророк в отечеството си - първото издание на "Букварче за цигуларче" се осъществи от издателство "Музика" - София, в далечната 1986 г., а сега се разпространява в цял свят. Идеята "подсказа" Павел, който от тригодишен молеше да го уча да свири и когато най-после се съгласих, по настояване на доайена на българската цигулкова школа проф. Владимир Аврамов, детето поиска направо мелодийки.
- Обяснете най-важното: как Павел, искайки да свири вибрато, ви е дал идеята да се държи цигулката по нов начин?
- Ох, как да го обясня за вестник, с думи - докато се чудех как с малката ръчичка може да се направи вибрато, разбрах, че това не може да стане с постановката, с която ние работим до онзи момент - да се държи шийката на цигулката с палец и първи пръст. А че грифът трябва да минава като през "тунелче", палецът да приляга отстрани, а не да държи шийката, с което от самото начало се получава възможност за изработване на вибрация, основен компонент за музикалното развитие на всяко дете. Цигуларчето да се учи не на нота-пауза-нота-пауза, а на песничка. Тя вече е ладотоналното строене на музиката. И запазете тази формулировка, че да си я препиша в новата книга (дълъг и бурен смях).
- Къде е сега този вдъхновител на новата методика, какво му предстои през новия сезон?
- Животът на Павел в музиката показа, че желанието му да свири не е било само подражателна способност в онази възраст, а любов, необходимост. Още в трети курс на Московската консерватория той стана, по изключение като чужденец, солист на най-известната и мощна концертно-импресарска "империя" Московската филхармония, натрупа много концертен опит за 9 години членство там. После сключи договор с американски мениджър, "открил" Павел Минев на втория му концерт в "Карнеги хол". Няколко години вече е постоянен солист в залите на Московската консерватория, на "Карнеги хол" и "Ками хол" в Ню Йорк. Предстоящите му концерти са с Берлинската филхармония, с руски камерни и симфонични оркестри, в "Роял фестивал хол" и пр. Концертната му дейност вече се гради върху личните му контакти с диригенти и оркестри, получава непрекъснато покани и подрежда календара си.
- Къде в плановете му е България?
- През последните няколко години родината е постоянна "дестинация". Тази година свири в Шумен Шостакович с диригента Слави Ушев, а наесен има покана за концерт с Ангел Станков и Йосиф Родионов, не знам подробностите, два месеца съм си в България. За трети път ще свири и с Добричкия камерен оркестър, под диригентството на Алексей Измирлиев. Миналата година свири два пъти във Варна - на "Варненско лято" с Пламен Джуров и на Рождественския фестивал там. Варненската публика много топло възприе Прокофиев и Шостакович. Трети път концертира в Стара Загора, свирил е във Велико Търново, Пловдив, Плевен, София. Павел е всеотдаен, честен и верен на музикалното си дело - радвам се на признание, а навсякъде по света на афишите пише: "Павел Минев - България".


Докато разговаряме, звъни директорката на Националното музикално училище "Любомир Пипков" Милка Митева. Йова Йорданова я търсила преди срещата ни, за да поиска разрешение да цитира името й. "Контактите ми с българските цигулкови педагози не са инцидентни и са подчертано творчески, но не са медийно известни и афиширани", усмихва се скромно титулованата по света преподавателка, при която 5-годишни деца просвирват за 3 месеца, а тя мечтае след 20 години да са по световните сцени. Йова Йорданова страда, че идва у нас само през лятото и не смогва да се срещне с всичките си колеги и приятели, защото сама поема разноските по пътуването си, а София-Москва не е каквото беше. Но винаги намира време за Музикалното училище в Плевен, с директор Жечка Димитрова. И не се уморява да твърди колко изключителни сме българите. Кой още трябва да ни го каже и защо успелите в чужбина нашенци трябва да ни го повтарят непрекъснато?

 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ