19 Април 2024петък21:49 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Розен Зарков:

Извинете за стачката, но съсипват железницата

БДЖ умишлено се тласка към тежко състояние от ръководството й, казва председателят на Федерацията на транспортните работници

/ брой: 268

автор:Мая Йовановска

visibility 1724

Розен Зарков от много години работи в транспорта. В КТ "Подкрепа" е още от създаването й. Председател е на Федерацията на транспортните работници. Вчера синдикатите потвърдиха, че не се отказват от обявената преди няколко седмици национална железопътна стачка. Така тя започва от днес и ще се провежда във времето от 8 до 16 ч. През това време работниците и служителите на БДЖ и НКЖИ ще са в ежедневни безсрочни ефективни стачни действия. Стачката е заради предвижданите масови съкращения в БДЖ - на 2000 служители, и спиране на 150 влака, лошото управление и липсата на перспектива в компанията.

Цитати:
"След протеста на железничарите през 1919 г. правителството си е отишло"
"ГЕРБ ни върща към минало, когато беше съсипана БГА "Балкан", след "Кремиковци" е наред БДЖ"
"26 хиляди железничари излизат на стачка"


- Господин Зарков, ден преди обявения от синдикатите в железницата протест няма ли някакъв шанс стачката да не се състои?
- Няма такъв шанс. Стачната готовност остава. От последните обиколоки, които имахме в страната, стана ясно, че в стачна готовност са 99 на сто от железничарите. Това означава, че общо от двете компании - БДЖ и "Железопътна инфрастурктура", 26 хиляди ще се включат в протеста. Проблемите и в двете компании са еднакви - не се изпълняват стачните споразумения.
- Защо не се получи диалог между синдикатите и правителството, при положение, че БДЖ е стратегическа компания?
- БДЖ е от национално значение. На първо място диалогът не стана, защото БДЖ се управлява от трима души, които нямат нищо общо с железницата. Това е Съветът на директорите. Те не са железничари, не знаят какво е това железница и как трябва да се управлява. Затова и решиха, че трябва да се закрият 150 влака. Преди това на ниво представители на правителството беше заявено, че първо ще се направят справки къде какво движение има, освен железницата, и ще се обсъди с кметовете. Защото най-силно ще бъдат засегнати по-малките населени места, но това не е станало. Установихме, че нито един кмет не е запознат къде се планира да бъдат махнати влаковете. Включително и кметовете от ГЕРБ не знаеха, даже бяха учудени. Има много влакове, които возят работници и ученици, но такива също ще се махат. Това показва, че ръководството на железницата не е в час. А заете, че има влакове, в които хората буквално се тъпчат, за да пътуват. Даже не всички успяват да се качат. Това означава, че ръководството въобще не го интересува какво става с железницата. Е, тогава как да се разберем и с кого да има диалог? Та те доскоро не знаеха какво е калотка. И когато има нужда от калотка, не могат да разберат, че това е спирачката на влака и не може отговорът да е: "Няма пари"! Дори имаше един от ръководството, който искаше да намали калотките наполовина. Нали разбирате в какви тъжно-смешни ситуации изпадаме и какви хора са назначени да управляват такова огромно и сложно нещо като железницата. Трябва да се обърне внимание на доклада на Европейската комисия, който направи на пух и прах плана за развитие на железниците на това правителство. Ние не го наричаме план за развитие, защото в него освен намаляване и оптимизиране няма никъде думата приходи.
- Синдикатите нарекоха този план и опасен от гледна точка на безопасността.
- Така е. Първите икономии започнаха да се правят със спиране на ремонтите на вагоните. И накрая обявиха, че са спестили 22 млн. лв., а всичко това рефлектира върху безопасността. Тук влиза и състоянието на линиите, на траверсите, които са към "Железопътна инфраструктура". Казвам ви откровено, мен вече ме е страх да се качвам на влак.
- Защо повече се даде гласност на предстоящите съкращения в БДЖ, което е изключитлено важно, но като че ли на по-заден план остана темата за безопасността. Очаквате ли, когато хората останат без транспорт, да разберат и този мотив за вашия протест?
- Във всичките си изяви пред медиите наблягам точно на този проблем. Даже наскоро министърът на транспорта в защита на своята теза обясни колко често се палели влакове. Е, тогава му отговорих, че влакове се палят, откакто ГЕРБ ни управлява. Питам ги: какво направиха за две години, за да подобрят състоянието на влаковете? Ще отправим обръщение към българските потребители, което ще разпространим от няколко центрове. В него ще обясним защо правим тази стачка и ще ги помолим за извинение заради причиненото неудобство. Всъщност стачката я правим заради пътниците. А по отношение на съкращенията на работниците - и това също е свързано с безопасността. Обиколихме всички големи и малки центрове в България. Навсякъде в железницата е пълна трагедия. В депо Перник, освен че ще намалят персонала, работят без каквито и да е части. Хората там правят чудеса, само за да вървят влаковете. Какво повече да разговоряме с тези хора от ръководството? Да стават и да си заминават, защото ще съсипят напълно железницата. Ние искаме оставката на този ръководен състав. Преди две години имахме що-годе някакви вагони, а сега няма нищо. На ден не ни достигат от 50 до 100 товарни вагона. А един вагон носи средна печалба от 1000 лв. Железницата постоянно губи печалба. БДЖ преднамерено се тласка в тежко състояние от ръководството й. И хора, извън тази система, са стигнали точно до такъв извод. Те питат как ще бъде подобрена услугата, след като намаляват влаковете, уволняват хора и увеличават цените на билетите? Председателят на съвета на директорите неведнъж е заявявал, че към края на 2012 БДЖ ще бъде на нула. Откъде ще дойдат тези пари? Може би ще ги даде Дянков, който дори не ни даде 140-те млн. лв. мостово финасиране, отпуснато ни с решение на Народното събрание.
- Ръководството постоянно твърди, че по-голямата част от уволненията ще са на хора от администрацията.
- Лъжат. В списъка със заявените за уволнение 2000 души 1400 са експлоатационен персонал. Това е истината.
- Докога синдикатите са готови да продължат стачката, която започва утре?
- Докато се споразумеем за всичките ни искания - железницата да бъде спасена, да няма съкращения, да бъде сменено ръководството на БДЖ и да бъде подписан колективният трудов договор. В момента в железницата заради липса на на КТД хората нямат никаква сигурност. А ръководството бяга от подписването на договор, за да държи хората в напрежение. А и това доброволно напускане е една пълна глупост, защото ние преди това предложихме, ако си ходят хора, това да става по естествен път - като се пенсионират. Не е тайна, че средната възраст на работищите в железницата е доста голяма, защото младите хора не искат да роботят тук. Бяхме изчислили, че по този начин на година ще си отиват по 300-400 пенсионери и доброволно напуснали. Оптимизацията можеше да стане по този начин. Освен това синдикатите предложихме да бъде изготвен социален пакет за доброволно напускащите, в който да влизат 10, а не 6 работни заплати, както и ангажимент за пътуванията на служещите в желазницата и за почивките на техните деца, но ръководството категорично отказа. И измислиха това с шестте заплати, за да окажат натиск на някои хора, които са с по-слаба психика. Но и тук не им излязоха сметките, защото след изцепката на Дянков за повишаване на пенсионната възраст много хора, които искаха да напуснат, защото влизаха през 2012 във възраст, сега няма да го направят.
- Не се ли страхувате, че ще бъдете обвинени заради загубите, които ще претърпят заради стачката гражданите и фирмите?
- В България синдикатите се оказахме много търпеливи. Искахме срещи с министри, с ръководството на компанията. Спряхме планираната за началото на тази година стачка. Опитвахме се да водим диалог, но нищо не успяхме да се споразумеем. Имаше кръгла маса с участието на бизнеса. Там представителите на фирмите заявиха: тази железница ни трябва. Обаче никой не обърна внимание на бизнеса, което означава, че всичко се прави напълно умишлено.
- Ако стачката тръгне, но не се получи споразумение с правителството?
- Надявам се, че до това няма да се стигне. Но въпреки това има два сценария. Национална железничарска стачка означава блокиране на цялата икономика, хората ще бъдат затруднени да стигнат до работните си места, както и учениците до училищата. Единият сценарий е, ако те решат да се споразумеят с нас. А за другия... по-добре да отидат за справка на гарата в Горна Оряховица, където има паметна плоча за стачката от 1919 г., която е била заради силното влошаване на жизнените условия на работниците. Тя е продължила 55 дни и след нея си е заминало едно правителство. Така че нека да преценят дали може да останат безучастни и да няма диалог със синдикатите в подобна тежка ситуация. Те се опитват да ни атакуват по всякакъв начин, но нас не ни е страх. Мисля, че хората ще разберат за какво става въпрос и ще ни подкрепят. Правителството ни връща към едно минало, когато беше съсипана БГА "Балкан". По този път мина металургичният комбинат "Кремиковци", сега сме ние, а същото се готви и за "Български пощи". Ние не искаме пари, не искаме увеличение на заплатите, искаме като европейска държавата да имаме железници. А има и евроизискване за увеличаване на железопътните превози в страната, което означава те да се повишат с 50%. На практика това, което ще бъде загубено, е много повече от онова, което управляващите възнамеряват да спечелят.
 

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ