20 Април 2024събота00:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Яне Янков:

20 хиляди таксиджии на протест от 2 май

Готови сме да блокираме депутатите в парламента с дни, докато приемат исканията ни, обяви председателят на Националната федерация на таксиметровите водачи в България

/ брой: 84

автор:Мая Йовановска

visibility 1936

ЯНЕ ЯНКОВ е в бранша от 2001 г. От 2005 г. е председател на Независимото национално сдружение на таксиметровите водачи в България "Евротакс", а през 2007-а става председател на Националната федерация на таксиметровите водачи в България (НФТВБ). Зад организацията стоят 16 хиляди членове. В София има около 7 хиляди таксита, а в цялата страна жълтите коли са към 40 хиляди.


Цитат:
"35 000 таксиметрови шофьори има опасност да останат без пенсия и здравно осигуряване"


Миналия месец таксиметровите шофьори излязоха на протест. Те настояха за промяна в системата за контрол върху таксиметровите превози и за увеличаване на минималната възраст на автомобилите. Но нищо не постигнаха.
Няколко дни след протеста таксиметров шофьор премаза две жени на пешеходна пътека на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" в София. От "Пътна полиция" съобщиха, че 25-годишният шофьор на такси има над 50 акта, а книжката му доскоро е била отнета. Възстановил е правата си миналата година. Бил е наказван по всички членове на Закона за движение по пътищата. Хващан е да кара такси без лиценз.
Тези събития пораждат въпроси, които отправихме към председателя на НФТВБ Яне Янков.


- Г-н Янков, какви са изводите за бранша от случката с двете прегазени жени в края на миналия месец?
- Някой наистина трябва да отговори на поредица от въпроси. Когато някой ти преотстъпи превозно средство, а ти нямаш книжка, той ще отговаря по Закона за движение по пътищата. А какво ще стане, ако някой ти преотстъпи пътно средство за обществен превоз? Защо голямата част от шофьорите са принудени да бъдат анонимни в такситата?
За произшествието контролните органи тряба да отговорят на въпроса какво е правил този човек зад волана? Кой му е дал автомобила, защо го е направил, след като той има толкова много нарушения? Важен въпрос е и докога ИА "Автомобилна администрация" ще продължава да създава корупционни схеми и да пречи на бизнеса. Те са издали удостоверението за водач на таксиметров автомобил, те са издали удостоверението за извършване на таксиметров превоз, те са вписали колата, те трябва да контролират изцяло дейността, но не са си свършили работата.
- Това единствен случай ли е?
- Това е почти масова практика. Само Господ пази хората от фатални случаи. Ако се спазва Законът за автомобилните превози, дори в този лош вид, защото е лобистки и защитава определени кръгове, няма да се случват такива произшествия и ще има някакъв контрол.
В таксиметровия бранш има един парадокс и това е 100-процентовата държавна намеса в 100-процентов частен бизнес. Като се започне от издаването на разрешението за управление на МПС, от автомобила, техническите изисквания към него, вида, цвета, обозначението, работното време на шофьорите и т.н. В този бранш никой няма право да решава какво да се случи - решава само държавата. Затова с всеки изминал ден се увеличават нарушенията, произшествията и престъпленията.
- Какво трябва да се направи?
- В максимално кратки срокове трябва да се приеме предложението на НФТВБ и на Асоциацията на таксиметровите синдикати в България за промени в Закона за автомобилните превози. Промени, които да дадат възможност на бранша сам да определя как да извършва дейността, както и контролът да се прехвърли към браншовите организации и към "Пътна полиция". В момента "Пътна полиция" осъществява контрола по Закона за движение по пътищата. От друга страна, 70% от нарушенията, които установява "Автомобилна администрация", са по закона за пътищата, а контролът е на КАТ. Например проверяват шофьора за аптечка, за талон, но за това, че е пиян, не могат да го санкционират. Сигурен съм, че онзи, който сгази двете жени миналия месец, е проверяван десетки пъти от "Автомобилна администрация". И какво от това? Трябва проверката да е съвкупна. Сега, за да работиш като такси, е нужно да си купиш една скъпа кола за 100 хил. лв. и да си роб на този заем. А няма икономическа обосновка, че толкова скъп автомобил може да бъде изплатен при такива ниски цени и при спазване на всички изисквания на Закона за движение по пътищата. С нормална работа, със спазване на правилата за движение, със спазване на работното време, със стриктно осчетоводяване на приходи и разходи, изплащането на такъв автомобил е невъзможно.
През годините се създаде огромна сива икономика в бранша, която всъщност определя цените. Как е възможно цените да са 55 ст. на километър от 6 години насам? Същите бяха цените и при 1,20 лв. на литър гориво, и сега - при близо 2,70-2,80 лв. на литър. Като пише 55 ст. на вратата, на толкова ли пътуваме? На колко всъщност пътуваме в момента?
- Около цените на таксиметровите превози наскоро отново се зашумя...
- Тогава предрекохме, че тези, които говореха за повишаване на цените, няма да го направят. Тази игра се играе от 6 години насам. Всяка пролет и есен някои казват: "Ще се вдигнат цените". Но те остават същите. Ако някой иска да вдигне цената, има тази свобода до 1,30 лв. и никой не го спира. Нека не се говори от името на всички фирми.
- Излиза, че хем цените са неадекватни на себестойността на услугата, хем не се вдигат...
- В момента нашият пазар се регулира от държавата. И фактът, че в самите наредби съществуват ограничения за цени (има ограничения по отношение определянето на цена за километър и за престой, които са част от компонентите за образуването на крайната цена), показва, че не се намираме в условия на свободен пазар, а на регулиран. Пазар, на който всеки сам по някакъв начин се мъчи да оцелее. Когато държавата се е намесила на 100%, ние няма как да определяме цени, себестойност на услугата и всяка фирма да си направи ценова политика.
- Какъв е дялът на сивия сектор?
- В момента е 97-98 на сто в София. В малките градчета не може да бъде чак толкова висок. Там повечето клонят към нерегламентирани превози.
- Каква е разликата, след като беше въведен таван на цените?
- Като сложиха таван, имаше ли случай, в който взеха 60 евро на евродепутат от летище София до центъра на града? Има ли случаи, в които дерат на хора по 20 евро от летището до хотела? Масово. Колко е един курс от София до Пловдив с такси? Дали ще ни включат апарата, или ще се договарят с нас за толкова дълъг курс? Нищо не се е случило след въвеждането на таван на цените.
- Имате ли яснота как ще се реализира идеята да се свържат и фискалните устройства на таксиметровите шофьори с НАП?
- Това Дянков трябва да го каже ясно. Защото таксиметровите фискални апарати са с подвижен софтуер и са по-скъпи от другите, а и преносът на данни струва пари.
- Плащат ли шофьорите осигуровки?
- Тези хора са в едно от най-незавидните положения в обществото. Таксиметровите водачи в страната са около 40 хил., а в София са 7 хил. Защото възнагражденията им са минимални, не повече от 2-3 до 5 процента от тези в София си плащат осигуровките. Така над 35 хил. души остават без здравно осигуряване, без право на пенсия, те ще бъдат аут от живота. Това са хора, които дори няма да ги има на документ. Всички таксиметрови водачи в страната за статистиката са неодушевени предмети. Те не съществуват никъде. Няма ги във ведомостите за заплати, няма ги в осигуровките - хора без бъдеще. А това е много опасно - не само за тях самите, но и за цялото общество.
Крайно време е браншът да престане да мълчи. Всички 40 хиляди таксиметрови шофьори трябва достойно да получават заплатите си. Да имат право на отпуски, на нормално работно време и най-важното - правото на достоен труд.
- Сигнализирали ли сте Министерството на труда и социалната политика за проблема с осигуровките?
- Уведомихме за това министър Тотю Младенов. Хората, които трябва да разрешат проблемите, се намират не само в МТСП или в Агенцията по заетостта. Най-важното е да се създаде благоприятна среда и тогава да се изисква.
- Кой е добре във вашия бранш?
- Не са добре таксиметровите шофьори, защото приходите им са сведени до нула. Не са добре клиентите, защото са лъгани и мамени. На кого му е изгодно? На търговеца на колите и на търговеца на ефир? Те съществуват на нашия пазар, защото ни бяха натрапени от администрацията. Неписаната сделка е те да разрешат на администрацията да експлоатира водачите. Администрацията съществува благодарение на ефиродателите и търговците на ефир. Но те са странични за нашия бранш. Те нямат място в нашия бранш и ние ще ги изхвърлим.
- Как?
- Това ще стане за Св. Георги - 6 май. На 2 май започват национални протести на таксиметровите водачи. Готови сме да изхвърлим администрацията от топлите местенца. Протестът се организира от Националната федерация на таксиметровите водачи в България. Призоваваме всеки, който наистина работи в нашия бранш, да спре работа на 2 май и да ни подкрепи. Ще ги принудим да променят Закона за автомобилните превози, в който да се децентрализира нашата дейност, реда и контрола. Този път ще бъдем по-категорични и крайни. Основното ни искане е незабавно децентрализиране на дейността таксиметров превоз на пътници с леки автомобили. Това означава, че пряката намеса на държавата в нашата дейност, която определя изискванията към автомобилите, изискванията към водачите и т.н., трябва да приключи.
Децентрализацията означава, че всяка община ще определя със своя наредба и със свой правилник изискванията към автомобилите и към водачите. Ще искаме да отпадне контролът на "Автомобилна администрация" при таксиметровите автомобили и тя да се извършва само от служители на КАТ "Пътна полиция". Незабавно трябва да се даде възможност на бранша да участва в разпределението на квотите. В Закона за автомобилните превози има изискване за експлоатация на автомобила до 10 години. Ще настояваме това да се премахне.
- Ако не стане?
- Ако не, сградите са с високи етажи, може пък да започнат да скачат от тях без парашути. Това е протест, който ще започне на 2 май, но може да премине в гражданско неподчинение. Ще се съберем пред парламента и няма да пуснем депутатите да си ходят, докато не приемат промените, които искаме. Няма да позволим 240 депутати от вторник до петък да мръднат от парламента. Очакваме над 20 хил. водачи с над 20 хил. таксита в цялата страна да спрат работа и да подкрепят протеста. За начало на 2 май всеки ще протестира в населеното място, в което работи, а в София протестите на жълтите коли ще бъдат на няколко места, не само пред Народното събрание. Поне 4-5 хиляди ще бъдат протестиращите в София. Ако все пак парламентът не желае да си свърши работата, ще обявим гражданско неподчинение и такситата от страната ще тръгнат към София. Шофьорите повече не могат да търпят.

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ