29 Март 2024петък02:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Частично членство на Турция в ЕС?

Политиката на кабинета на Ердоган е за засилване връзките със Запада, но и за изграждане образа на държава, където демократичните политики са съвместими с исляма

/ брой: 94

автор:Зорница Илиева

visibility 1353

Не може да се отрече,че новата глобална активност на Турция предизвиква нарастващ интерес не само на Запада към нейната политика. Често се анализира значително увеличеното политическо, икономическо и  културно влияние на Турция в Близкия Изток, особено след събитията от т.нар. Арабска пролет, а защо не и на Балканите. През последните 8 години търговията на Турция е нараснала 6 пъти в региона. Бързо нарасналото влияние е породено както от прилагането на принципите на новата външна политика, така и от стабилните й основи на търговска държава с добър икономически растеж.
Политиката на Турция е за засилване връзките със Запада, но и за изграждане образа на държава, където демократичните политики са съвместими с исляма. Решителността на Турция да се наложи като модел за арабските страни, които се стремят към промени, може и да не се реализира на практика. Избираните ислямистки правителства в тези страни не дават достатъчно гаранции в тази посока. Но самата Турция не пропуска възможността да обсъди с влиятелни експерти, преподаватели и анализатори въпроса как нейната политика изглежда отвън, как се оценява и какво е бъдещето на сътрудничеството и преговорите й с ЕС. Кръглата маса в Истанбул, съпътстваща форума 5+1, където заедно с Иран се обсъждаше ядрената програма на шиитската страна, бе посветена именно на тази тема. Никой не е отрекъл, че процесът на присъединяване към ЕС е допринесъл за развитието на демократичните процеси в Турция, докато блокажите на този процес могат да предизвикат дерайлиране от процесите на присъединяване. Становището на някои,че ЕС греши, като дискриминира Турция, отхвърляйки  членството й, се обосновава с нарасналото й влияние и икономическа мощ. И на тази кръгла маса настоятелно се е обсъждал въпросът за спешни инициативи за деблокиране на застоя в отношенията ЕС-Турция.
В този контекст някои кръгове в Германия са предложили идеята за секторно, т.е. частично членство на Турция в ЕС. Целта е да се спаси процесът на присъединяване. Това ще даде възможност на Анкара да се включи при взимането на решения в ЕС в някои от областите, а и ще осигури открита възможност за продължаване на процеса за пълно членство. Идеята заслужава внимание и развитие, но има вероятност и да изключи пълното членство като краен резултат. Европейските перспективи на страната изискват пълна консолидация с демократичния й режим на развитие, но всъщност повечето анализатори са наясно, че и ЕС, и Турция могат един без друг. Още по-сложни ще са отношенията, когато от 1 юли Кипър поеме председателството на Съвета на ЕС. Това председателство ще е период на изпитание и за ЕС, и за Турция, поради заплахите от нейна страна да го бойкотира поради нерешените си спорове с Кипър и съответно Гърция.
ЕС по принцип не приема заплахи, а в този случай твърдо отхвърли възможността да подобен натиск. От лятото на 2010 г. не е отворена нито една преговорна глава, 8 са замразени заради Кипър, а други се блокират от Франция. Още повече, че кандидат-президентът Оланд заяви, че Анкара не покрива условията за членство и той лично няма да подкрепи присъединяването на Турция към ЕС, независимо че няма и да пречи преговорният процес да продължи. Еврокомисарят по разширяването Фюле също предлага вариант за работа по "положителна програма", за да се предотврати процесът на фрустрация в турското общество. Това е нещо като варианта, който се предложи за Македония, с която се води диалог на високо ниво, но не се насрочват преговори за присъединяване, за да се изчака решение по спора с Гърция за името. Все пак експертите не скриват, че независимо от добрите икономически показатели на Турция, нейната икономика може и да "прегрее" и за това има симптоми, докато лидерството на Ердоган все пак е до време и не се знае каква ще е Турция след него. На сцената няма сериозна политическа алтернатива и това всява несигурност в дългосрочен план. Познати са случаи, дори в самата Турция, когато партии от лидерски тип се сриват при оттегляне на лидера. Опозицията е слаба и това допълнително усложнява ситуацията. Замръзналият преговорен процес накара Турция да обърне погледа на външната си политика към други райони, независимо че ЕС си остава най-големият търговски партньор и инвеститор в страната. Не е ясно и към какъв ЕС се стреми Турция предвид настъпилите процеси в самия ЕС. Анкара едва ли ще се чувства уютно, когато разбере, че важните решения в ЕС се взимат от "вътрешен кръг", а самата тя сред този разслоен ЕС ще бъде сред държавите, в които летвата стои по-ниско.
Координираната и интегрирана фискална и монетарна политика в ЕС ще бъде бреме за Турция и на този етап ще е висока цена за нея. Предстоят процеси, динамични и не толкова, но на този етап едва ли има някой, който може да предвиди кога, как и дали страната ще стане член на ЕС. Важното е да се прилагат принципите на Съюза за диалог, решаване на всички съседски проблеми, спазване правата на човека във всички аспекти на това понятие, за да може и ЕС да бъде това, което са искали създателите му.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ