Duty Free и шампанско
Руснаците отново харчат много в чужбина
/ брой: 202
Олга Заславска
Според данните на последното проучване на Ситибанк днешните разходи на руснаците по кредитните карти в чужбина са се върнали към предишните си величини и вероятно към края на годината ще надвишат докризисните си обеми. "През 2010 г. наблюдаваме ръст на покупателната способност на руснаците както в Русия, така и в чужбина в сравнение с 2009-а. Руснаците започнаха по-малко да икономисват при пътуванията си, а структурата на разходите им се връща към докризисните показатели", отбелязва ръководителят на отдела за кредитни продукти на Ситибнак Михаил Бернер.
През 2010 г. нашите съотечественици са започнали да харчат повече за бижута, за автомобилите си, за медицински услуги, обувки и тоалети. Средната стойност на покупките е намаляла, но експертите смятат това за позитивен фактор, обяснявайки го с увеличаването на броя на излизащите зад граница и увеличаването на броя на дребните покупки.
САЩ, Великобритания, Франция и Италия остават сред най-любимите ни страни за шопинг. Новаци в десятката на лидерите са Тайланд, Кипър и Люксембург. Възходът на тези държави се обяснява с увеличението на покупките в тези данъчни оазиси през интернет. Така например в Люксембург са регистрирани най-популярните сред руснаците интернет-магазини, а в Кипър са повечето компании, предоставящи на частни лица достъп до финансовите пазари, например Forex.
В САЩ основните пера за разходи са самолетните билети, във Франция и Англия - хотелите, дрехите и обувките. При това във Франция не по-малко от 33% от всички разходи са именно за шопинг и над 7 на сто от парите си руснаците оставят в прочутите френски ресторанти. В Италия най-много харчим за тоалети и обувки (над 50% от парите на руснаците отиват за шопинг). В Испания, Турция, Тайланд и Финландия предпочитаме да плащаме за хотели. Финландия освен това заема първо място по разходи за хранителни продукти, което експертите обясняват с високото им качество, относително ниските цени и близостта с Русия. В Турция съотечествениците ни предпочитат бижутерийните магазини и Duty Free, където се "товарят" предимно с алкохол.