Българските учители - стресирани, заплашвани, изнудвани
Всеки трети е с диабет, всеки четвърти - с болно сърце заради напрежението в работата
/ брой: 297
Във все по-стресова среда работи българският учител, сочат данните от изследване за здравето, работоспособността и безопасността при преподавателския труд. Резултатите бяха представени на 32-та среща на Синдиката на българските учители (СБУ).
12% от учителите в България търпят насилие от прекия си работодател, а 54% от страна на ученици и родители, особено в детските градини. Проучването сочи, че психологическият натиск се оказва все по-чест над преподавателите. По-големите ученици ги заплашват с доноси и подписки, ако заслужено им се пише ниска оценка. Заплахи за саморазправа също се чуват все по-често в класните стаи.
Председателят на синдиката Янка Такева изтъкна, че през последните години материалните условия на работата са се подобрили значително и фактори като шум, запрашеност и осветление вече не играят такава голяма роля. За сметка на това са се появили стресогенни и психологически пречки за провеждане на пълноценен учебен процес.
Сърдечно-съдовите болести вече засягат близо 27% от българските учители. Драстично е нараснал и броят на заболелите от диабет, провокиран от силния стрес в работната среда. Специалистите от Факултета по обществено здраве към МУ-София, изготвили проучването, съобщават, че от това заболяване страдат 35% от всички преподаватели у нас. Проблемите с дихателната система и опорно-двигателните функции също са зачестили.
Според Такева въпреки интерактивните методи за обучение уроците стават все по-тежки за децата и са пълни с излишни факти, които обременяват ненужно учениците. По данни на синдиката близо 8% от отпадналите от образователната система деца са се отказали точно поради тези причини, а не вследствие на недостатъчно средства.
Такева изтъкна като важна необходимост обособяването на нова политика за управлението на училищата от страна на директорските екипи. Училищата ни не са финансови дружества и не може директорите да управляват само бюджетите, категорична бе тя.
В изследването на синдиката основен проблем се явява психоклиматът в училищата и препоръките сочат, че той трябва да се промени драстично, защото вреди и на двете страни в учебния процес.
Такева беше категорична, че в новия закон за предучилищно и училищно образование трябва да се въведе оценка за поведение, както в повечето европейски страни, с цел да се регулират този тип прояви.