29 Март 2024петък15:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Новите млади или "Форсиране на избора"

Националните есенни изложби в Пловдив живописват града до края на септември

/ брой: 212

автор:Пенка Калинкова

visibility 1689

"Форсиране на избора" е мотото на тазгодишните Национални есенни изложби в Стария град, които продължават до края на месеца. Изборът е на артдиректорката доц. Галина Лардева. Тя е избрала и поканила 10 млади художници на възраст от 25 до 40 години, спокойно можем да ги приемем за творци от едно поколение. Има родени, школувани и работещи в Пловдив, в София и на други места в Европа, неколцина са възпитаници на проф. Андрей Даниел, както и на други именити български художници. Изборът на тези художници според Галина Лардева, която е изкуствоведка, има за цел да наложи принципната равнопоставеност на класическите форми на изобразителното изкуство, като при това да се търси всеки израз на тяхното възможно обновление, да се набележат тенденциите на художествено развитие на ново поколение не само за себе си, нито пък за целите на противопоставянето спрямо други поколения, а в един съвременен и актуален контекст, в който са възможни условия за пълноценна комуникация. Сред десетте "нови млади", както също могат да бъдат наречени, преобладават живописците, но има и графици, скулптор, който се представя с инсталации и обекти, в случая промишлени опаковки. Това, което обединява десетте нови млади, е най-общо съвременната тема, изразена чрез подчертаното любопитство към урбанистиката, дизайна, интериорите и екстериорите, заобикалящите ни предмети от съвременния бит. То е много определящо при пловдивчанина Димитър Генчев, живеещ и работещ в Амстердам. "Гараж", "Варел", "На покрива" са като съвременни илюстрации към "Жерминал" на Зола - един натурализъм, една инструментална, доминирана от желязото среда. Веществен и въздействащ е авторът и с изобразяването на стъклени и порцеланови предмети.

Картина от "Златната серия" на Калия Калъчева


Калия Калъчева, възпитаничка на проф. Андрей Даниел, се представя със "златна" серия. Тя е в своята "златна" възраст - има картина с това име "Golden age", на 27 г. е,  и тук "играта" със "златните" неща е по линия на обекти на изображение - небостъргачи, стълбища, подлези, метрополитен, железопътни линии, и на средства за изображение - използването, играта на "златната" боя чрез вписването й в различни цветови комбинации.
Ученичка на Андрей Даниел е и Елеонора Друмева - също много интересна художничка. В нейната експозиция прави силно впечатление "Работя за просветлението" - много подробно изобразен магазин за осветителни тела, работен кът с лаптоп и в перспектива движещ се покрай витрината на магазина човек. Три плана има този мизансцен и усещането за театралност е пълно. Може да се забележи и четвърти план - на самия екран на лаптопа е запечатана картина на Брьогел. Така че "просветлението" е и просвещение, по много линии, чрез различни средства. В "Не бързаме за никъде" се чувства иронично намигане към пасторала - голф игрището е в съседство със зарязан строеж, серията "Долче вита" показва живота отвън през прозрачността на червена завеса и през телена ограда. Александър Петков е също възпитаник на проф. Андрей Даниел, живее и работи в София и Мюнхен. Изложбата му има силно автобиографичен привкус, подчертан и от заглавия в "аз" - форма. Неговият личен свят е много веществен, пространствата са наситени с актуални предмети на бита - лаптоп, библиотечка, тренажор, диван... "За 80 минути около света" - наистина това може да се случи с помощта на лаптоп и фейсбук. 
Двама графици, представени в Националните есенни изложби в Пловдив, са свързани с града на хълмовете. Зина Неделчева е родена, живее и работи в Пловдив. А Любомир Кръстев е русенец, завършил и преподаващ в АМТИИ - Пловдив. Неделчева е чудесна рисувачка - нейните обекти са истински "Ноеви" ковчези, макар че по-скоро свързани с летенето. Любимите й персонажи са маскирани със заешки уши, слонски хоботи. Тези паноптикуми на хора, животни, птици и риби напомнят стълпотворенията на Йеронимус Бош и на Брьогел. Любомир Кръстев също е омаян изследовател на съвременното - решетки, железа, един постпромишлен свят, който е много изкусителен за графично интерпретиране. Текстурите му са различни и това допълнително насища творбите при цялата им статика и монохроматичност с динамика и разнообразие. Пловдивчанка е и Лора Пармакова - дръзка млада художничка, която използва различни изразни средства. Тук тя участва с пластични пространствени решения, нейните изящни "пируети" прорязват красиво дворното пространство на къщата "Хиндлиян". Графичните листове на Дарина Пеева в сводестата зала на Балабановата къща от серията "Външни интервенции" също се родеят със съвременната постиндустриална епоха. Консуматорското общество намира израз и образ и в нагънатите, смачкани опаковки и хартийки на скулптора Стоян Дечев, възпитаник на проф. Крум Дамянов. Сериите "За еднократна употреба" и "Колекция хартийки" имат своя естествен завършек в светещата ефектно кофа за боклук. Малко встрани от тези "игри" с урбанистиката и характеристиките на съвременността е чистата живопис на Нина Русева, ученичка на академик Светлин Русев. Нейните "айсберги" са живописно сочни, ярко експресивни и весели. Първата среща с тази млада генерация е интригуваща въображението и надеждите ни. Очакваме следващите им изяви.
 

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ