28 Март 2024четвъртък16:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Драгомир Стойнев:

Кабинетът демонтира социалната държава

Пропастта между доходите и жизненото равнище на българските и средноевропейските граждани се увеличава, казва депутатът от Коалиция за България

/ брой: 262

автор:Аида Паникян

visibility 1558

ДРАГОМИР СТОЙНЕВ е роден на 6 май 1976 г. в Триполи, Либия. Председател е на комисията по труда и социалната политика в 41-ото народно събрание. Икономист по професия, възпитаник на Сорбоната, специализирал е във френското училище за висши кадри и политици ЕНА. Работил е в дирекция "Стратегическо планиране и управление" на Министерския съвет.

- Господин Стойнев, от парламентарната трибуна вие поискахте оставката на социалния министър. Какво точно ви разгневи?
- Щом един социален министър не успя да убеди колегите си от правителството да се вдигне линията на бедност, да се повиши минималната работна заплата, трябва да си подаде оставката. Недопустимо е социалният министър публично да защитава орязването на утвърдени социални права на осигурените лица с мотива за насочване на средства към други социални сфери, като здравеопазване и образование. Тези сфери не са конкурентни на социалното осигуряване и не трябва да се противопоставят една на друга, а да работят в синхрон! Крайно неприемлива е и липсата на ясна политика по отношение на пенсионната система и непоследователността в действията на социалния министър и неговия екип. Вече година и половина обществото е поставено в условия на своеобразен натиск и неяснота по отношение на намеренията за пенсионна реформа и като резултат бе възприет не най-адекватния на условията в страната вариант на пенсионна реформа. Последните решения противопоставят различни категории лица и съдържат противопоставяния и по отношение на възрастта. Предлагат се и нови решения за размерите на пенсиите и не на последно място скандално и граничещо с цинизма е един социален министър да говори за увеличаване на пенсиите за след 7 години! А какво става с днешните пенсионери, не трябва ли да държим сметка за това, че доверието в системата зависи и от отношението ни към получаващите днес пенсии? Не може дори да говорим за замразяване на доходите, защото натрупаната за година и половина инфлация намалява с 10% пенсиите. Пенсиите няма да бъдат осъвременявани 30 месеца - от юли 2009 г. до декември 2011 г. А уж се очаква икономически растеж от 3.6%. Не мога да не спомена, че се отменя добавката за старост към пенсиите на хората над 75-годишна възраст. Така ГЕРБ се отрече окончателно от предизборните си обещания. Всъщност може би никога не е имало намерение тази добавка да се въвежда на практика - тя е била претекст през 2010 г. да не бъдат осъвременени пенсиите, но и добавката не бе платена на хората. Категорична проява на политически цинизъм. Отменят се социалната пенсия за инвалидност и социалната пенсия за старост. И докато преди се говореше, че тези форми на подкрепа за възрастните ще преминат в системата на МТСП и ще се администрират от АСП, сега става ясно, че при прехвърлянето им ще се прилагат критерии за достъп до социални помощи и др., за което предварителна дискусия въобще не е имало и това е валидно и за пенсионната реформа - тя продължава да бъде кабинетно решение, решение на парче...
- Бюджетът на Държавното обществено осигуряване (ДОО) получи най-различни "етикети" по време на обсъжданията на първо четене в пленарна зала. Вие лично как бихте го охарактеризирали?
- Той ясно показва липса на визия, идеен хаос, непоследователност, непрозрачност. Когато разговаряхме преди няколко дни, пак ви казах, че ако този бюджет бъде приет, това правителство ще е първото от началото на прехода, което отказва да прави политика по доходите през целия си мандат. Нещо повече: в доклада към законопроекта дори пише, че действията ще бъдат насочени към "избягване на резки изменения по отношение на доходите". Не съм чувал по-цинично изказване! Както този бюджет, така и държавният ясно показват, че пропастта между доходите и жизненото равнище на българските граждани и средноевропейските се увеличава.
Системата за социална сигурност трябва да гарантира защита на хората срещу социалните рискове, да им осигури заместващ доход, ако те се разболеят или претърпят трудова злополука, ако станат инвалиди, ако останат без работа, когато жените стават майки, когато хората остареят. А  проектозаконът за бюджет на ДОО за 2011 г. изцяло пренебрегва тези цели. Той е превърнат в инструмент на фискалната политика, като едно бюджетно перо в консолидирания държавен бюджет. Да не забравяме, че бюджетът на МТСП остава на нивото от актуализирания бюджет за 2010 г., а това означава, че десетки хиляди социалнослаби, семейства с деца, хора с увреждания няма да получат дължимите им плащания... Искам да припомня и проекта "Социално включване". В най-важната година за осъществяването му - догодина, от предвидените общо 40.0 млн.евро, през 2011 г. се предвижда към общините да бъдат насочени само 7.8 млн.лв., което е под 10% от стойността на проекта. И това въпреки факта, че същото това правителство забави старта на проекта с близо година и половина заради закриването на Социално-инвестиционния фонд.
Противопоставят се хората. Принципът на равнопоставеност на осигурените очевидно  пречи на намеренията на правителството, доколкото в рамките на един законопроект той се погазва 3 пъти. Създава се нова ал.5 на чл.102, която казва, че при преизчисляване на пенсията осигурителният стаж след 31.12.2010 г. не се превръща в съотношение 3 г. първа категория и 4 г. втора към 5 г. трета категория труд. Така се противопоставят категорийни работници с отпусната пенсия на работещи, на категорийни работници, на които не е отпусната пенсия. Например, ако един човек с пенсия работи при първа категория труд и има 1 година стаж за периода 1.01.2011 г. до 31.12.2011 г., той ще може да поиска преизчисляване на пенсията. Но тази година стаж ще му донесе 1.1% към пенсията или 1 г. стаж от трета категория труд. За друг обаче тази една година стаж за същия период от време ще му донесе 3 години от трета категория труд или 3.3%. Това е несправедливо.
- Управителката на НОИ каза, че като процент от БВП разходите за пенсии ще са 9,6%, средната пенсия от 263 лв. ще нарасне на 265 лв., новоотпуснатите пенсии са по-високи...
- Да, 9.6%... Но не е казано, че всъщност това е намаление от 11,16%. За първи път от най-новата история на държавното обществено осигуряване разходите за пенсии, обезщетения и помощи намаляват както в абсолютен размер, така и като дял от БВП... Този бюджет посяга и на доходите на осигурените. В разрез с осигурителните принципи от 1 януари догодина болните, майките и безработните ще трябва да получават по-малко само защото администрацията на НОИ не може да осъществява ефективен контрол върху злоупотребите с обезщетения. Няма никаква обосновка кое налага например обезщетението за майчинство да се изчислява на базата на дохода на жената от последните 18 месеца вместо 12 месеца... Наглост е да се говори за намаляване на безработицата, при условие че спрямо второто тримесечие на миналата година заетите са намалели с 217 хил. души... По този начин държавното обществено осигуряване се превръща в най-важния инструмент на ГЕРБ за демонтиране на социалната държава в България. 
- Смятате ли, че новият реверанс към бизнеса - нулева вноска във фонд "Гарантирани вземания на работниците", ще даде добри резултати? 
- Смятам, че е изключително грешна стъпка идеята от догодина да не се правят вноски за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", защото така ще бъде дискредитиран фондът. В него има натрупани средства, но те много бързо ще бъдат изразходвани, като не се внасят пари. Това е поредната популистка стъпка с нулев ефект. Да не забравяме, че м.г. Коалиция за България многократно предупреждаваше управляващите, че намаляването на осигуровките във време на криза е грешна стъпка. И ето, че тази година, след като се видя, че няма ефект, увеличават осигуровките с 1.8%... Нулевата вноска за фонд  "Гарантирани вземания" ще остави в бизнеса 11-12 млн.лв., а в същото време не се предвижда нищо, за да се намалят задълженията на некоректните работодатели към осигурителната система, които надхвърлят 1,2 млрд. лв.
- Какви мерки са предвидени за оживяване на пазара на труда? Наистина икономиката е в криза. Но да не забравяме, че като страна членка на Евросъюза се ползва със значителен финансов ресурс. Но оставам с впечатлението, че управляващите не знаят за това. Поне доколкото съдя по проекта на бюджет за 2011 г.
- Но оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" започна да действа преди повече от 2 години...
- Точно тази програма визирам. На нея е обърнато обидно малко внимание в доклада към законопроекта. В сравнение с 2010 г. очакваните средства, които ще бъдат усвоени по програмата, са само с 40 млн.лв. повече. И тук трябва дебело да подчертаем - половината от това увеличение е по приоритетна ос 6, 7 и 8, т.е. за проекти, изпълнявани от самата администрация за самата администрация. Това не са проекти, чрез които ще се постигне намаляване на безработицата, подобряване на условията на труд или насърчаване на социалното включване. Това са проекти, чрез които администрацията осигурява своето самовъзпроизводство.
- Как са поставени други две спорни, но и много търсени от хората програми - "От социални помощи към осигуряване на заетост" и "В подкрепа на майчинството"?
- Предложението е хората, включени в тях, да не се осигуряват за безработица, ако това е предвидено в съответната програма. Това обаче противоречи на основен принцип в социалното осигуряване, а именно  - равнопоставеност на осигурените лица. Включени в тези програми са сключили трудов договор. Срещу това те извършват трудова дейност за период, надхвърлящ 5 дни или 40 часа месечно. Разпоредбата, че те "няма да се осигуряват за безработица, ако това е предвидено в съответната програма", ги поставя в неравностойно положение спрямо другите осигурени, които работят по трудов договор за повече от 5 дни или 40 часа месечно, дори и по други програми за субсидирана заетост.
Предложението, работещите при един или повече работодатели за не повече от 5 дни (40 часа) месечно при всеки работодател, да не се осигуряват за безработица, е поредният пример за въвеждане на разпоредби, накърняващи принципа за равнопоставеност на осигурените. Така се ограничава кръгът на имащите право на обезщетение за безработица. В същото време един човек може да работи при един или повече работодатели за по-малко от 5 дни (40 часа) месечно, но да натрупа осигурителен стаж за пълен месец - колкото е работил и друг, но при един работодател. Първият няма да е осигурен за безработица, а вторият -  ще е осигурен. 
- Все пак няма ли нещо в бюджета на НОИ, което левицата подкрепя?
- Увеличаването на осигурителната вноска с 1.8-процентни пункта е нещо добро и е нещо, което Коалиция за България отдавна предлагаше. Но бюджетът не може да се балансира единствено с "рязане" на разходи. с намаляване размера на обезщетенията при болест, увеличаване периода за определяне на дохода за изчисляване на обезщетенията при бременност и раждане и безработица все по-малко хора и за по-кратко време да получават закрила от социалноосигурителните фондове. Но от пестенето на пари не се правят пари. Нужни са и допълнителни политики в приходната част.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ