26 Април 2024петък13:03 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Отзвук

Как децата ни учат българската история?

Неочакван спор избухна "за кожата" на един учебник за ІІІ клас

/ брой: 201

автор:Дума

visibility 280

"Лъжи в учебниците по история" се нарича мнението на директора на Регионалния исторически музей в Добрич Костадин Костадинов, което бе публикувано в някои сайтове, например burgas.utre.bg, и бе публикувано в различни медии, включително ДУМА на 29 август т.г. По този повод в редакцията се получи писмо от издателство "Просвета", което в публикацията не е споменато, но явно е разпознало, че става дума за неговия учебник "Човекът и обществото" за 3-ти клас (освен него такъв учебник има и "Булвест 2000").  
Тъй като текстът на "Просвета" съдържа обяснение по текстове на Костадинов и в други медии, които ДУМА не е публикувала, ще се ограничим до пасажите, отнасящи се за текста на нашата заимка от burgas.utre.bg.

"Просвета": написаното е исторически вярно

"От март 2014 г. в интернет се разпространява текст, изпълнен с откровени лъжи и манипулации, който разпалва междуетническа омраза. Редно е първо да представим автора му: той е директор на историческия музей в Добрич и политическа фигура - кандидат-депутат от листата на Националния фронт за спасение на България (НФСБ) и доскорошен зам.-председател на ВМРО-БНД. Предизвикал е не един медиен скандал с констатации и призиви като: "Да пратим циганите в Индия!"; "Циганите са подчовеци и паразити"; "Изкупуват България чрез офшорки" и др.
В текста на К. Костадинов се визира учебник по Човекът и обществото, одобрен от МОН. Цитатите, поставени в кавички от него, не са верни, но все пак да проследим какво го е възмутило.
- ...Костадинов продължава с една фраза за управлението на Симеон Велики: "По-нататък от урока за Симеон Велики ще научите, че "Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало" (стр. 48)".
Да, териториалното разширение, постигнато със Симеоновите войни, е краткотрайно в исторически и хронологически аспект. Само половин век по-късно, през 967 г., източната част на страната е завладяна, а през 1018 г. България престава да съществува като държава за 168 години. От друга страна, историческият мит за "България на три морета" и днес, за съжаление, продължава да подхранва архаичния етнически национализъм, който като извор на национално самочувствие се уповава на териториални завоевания и омраза към съседа. Този тип "скрити програми" са напълно отхвърлени в европейското образование още след Втората световна война и са недопустими според държавните образователни документи в Република България.
- Според Костадинов: "За Османската империя ще научите, че "немюсюлманите имали право да изповядват вярата си... в семействата си българите говорели родния език, създавали песни, празнували празници... в общите села християни и мюсюлмани живеели заедно, а в труда и празника човешките връзки надмогвали различията" (стр. 60).
Да, визираното по-горе представлява неоспорими исторически факти. Не става ясно точно какво оспорва Костадинов.
- В текста се визира и дейността на В. Левски (бел. ред. - според Костадинов, от учебника не се разбира срещу кого подготвя въстание Левски, нито пък че е бил обесен и че остава впечатлението, че той е бил справедливо съден и заслужено обесен) и особено фактът, че полицията го е заловила.
Да, Левски е заловен от заптиета, т.е. османската полиция - структура за поддържане на вътрешния ред в Османската империя. И според речника на думите в българския език заптие означава "турски стражар у нас преди Освобождението". И да, Левски е изправен пред османски съд в София, който му издава смъртна присъда. По този въпрос има академично изследване и документите са публикувани много отдавна.
- "Праведният гняв" на г-н Костадинов се разгаря с пълна сила от данните в учебника за протести в Западна Европа, САЩ и Русия срещу османските жестокости при потушаването на Априлското въстание, и особено тези в САЩ.
Да, сред първите, пристигнали на местата на трагедията, които я правят достояние на света, са Юджийн Скайлър - генерален консул на посолството на САЩ в Цариград, и американският журналист Дженюариъс Макгахан. Именно те първи уведомяват официалните среди и международната преса за насилията над българите и правят възможно неколкостотин чуждестранни вестника да публикуват над 3000 статии, дописки и телеграми. Според академичната история на България, издание на БАН, в главата ПРОТЕСТНО ДВИЖЕНИЕ В ЗАПАДНА ЕВРОПА И САЩ В ПОДКРЕПА НА БЪЛГАРИТЕ пише следното: "Отзвукът на Априлското въстание достигнал и до САЩ, където печатът изразил възмущението на обществеността от извършените жестокости... Освен материалите от мисията на Скайлър били обнародвани редакционни статии с апели южните славяни да бъдат оставени свободно да решават съдбата си." Да не говорим, че проектът за създаване на автономна българска държава, обхващаща Северна България, Тракия и Македония, представен от граф Игнатиев на Цариградската посланическа конференция на великите сили (1876 - 1877), е дело именно на американския дипломат Ю. Скайлър.
- Колкото до участието на румънци в Освободителната война (бел. ред. - Костадинов цитира учебника, че с опълченците ни на Шипка се сражават румънци) - всеизвестен факт, който обаче предизвиква у г-н Костадинов желание да си скъса дипломата, в академичната история на България, т. 6, може да прочетем: "Назряващата война против Турция накарала руското правителство да се споразумее с правителството на Румъния... Румънското правителство се задължило да участва във войната с армия в състав около 40 000 души..."
Във войната участват също черногорска и сръбска военна част, а в състава на руската армия, като армия на многонационална империя, се сражават представители на различни народи: финландци, украинци, кавказци и много други. Румънски корпус от 25 000 души участва в драматичните  кръвопролитни атаки на Плевен преди неговата обсада, когато е обстрелван от румънска артилерия. Българската земя е напоена с кръвта на хиляди румънци и е кощунствено да се отрича участието им в освобождението на България. А твърденията на Костадинов биха могли да предизвикат и дипломатически скандал с нашата северна съседка.
* * *

По темата реагира и МОН. Според министерството, "използваните цитати са извадени от контекста на съответните уроци и не се позовават на актуален учебник." Трябва да се отчитат и възрастовите психологически особености на учениците в начален етап, при които най-важното е текстът да е написан разбираемо за тях", пишат от МОН. Това налага "авторът да подбере онези фрагменти от историята, чрез които да се постигнат целите на обучението по учебния предмет. Историческите знания са представени фрагментарно, защото се изграждат първи представи за историческите личности и събития, с които учениците ще се срещат при системното изучаване на българската история в следващите класове", казват от МОН.
МОН уточнява, че учебникът на "Просвета" е одобрен през 2004 г., през 2008 г. е преиздаден след извършени обективно необходими промени. В началото на 2014 г. МОН е поискало мнението на съответните учители в страната и след препоръките им учебникът е преиздаден отново.

Уточнение на редакцията

Създалият се спор изисква малко уточнение. Първо, когато даден текст се отнася изцяло и само за професионални теми, особено в надпартийна сфера като образованието, ДУМА не се занимава с партийната принадлежност на автора му. 
Второ, успяхме да закупим издания на учебника на "Просвета" от 2008 и 2013 г. За да няма изваждане от контекста, ето пълния текст на съответните раздели в учебника (запазваме пунктуацията). Нека всеки прецени сам какви "първи представи" получават българчетата за живота ни в робство и за Левски.

"Българите през 15.-17. век

Държавата на османците. През 14. век от юг с голяма военна сила към България настъпили османците. Цар Иван Шишман дълго устоявал на техния натиск, но през 1393 г. Търновград бил завладян. Три години по-късно цяла България загубила независимостта си. Османците превзели Константинопол и го превърнали в своя столица - Истанбул.
Владетелят на Османската империя се наричал султан. Тя била "мозайка" от езици и вери. Законът разделял хората по вяра. Мюсюлманите имали право да участват в управлението и да служат в армията. Християните и евреите можели да изповядват вярата си, да имат молитвени домове, но нямали достъп до властта и армията. Хората от всички вероизповедания плащали данъци на държавата.
Българите в османската държава. Повечето българи живеели в села. В семействата те говорели родния си език, пазели обичаите, празнували християнските празници, пеели български песни. В много села заедно живеели християни и мюсюлмани. Те се сближавали в труда, обменяли думи, песни, танци и обичаи, споделяли празници".
(вариант на учебника, 2013 г.)

За свободна България. Докато едни българи будели жаждата за свобода със знание и вяра, други подготвяли въоръжен бунт срещу султана. Георги Раковски от Котел пръв изработил план за освобождение. Големият родолюбец и смел водач Васил Левски от Карлово, наречен Апостол на свободата, създал комитети за подготовка на въстание. В тях влизали достойни хора: свещеници, учители, търговци, занаятчии. Левски вярвал, че в свободна България всички хора ще имат равни права. Османската полиция заловила Апостола. Съдът го осъдил на смърт. Присъдата била изпълнена в покрайнините на София."
(вариант 2013)

А ето същата тема във варианта на учебника от 2008 г.:

"Апостола на свободата. През 19. век българите показали, че принадлежат към свободния европейски свят. Оставало да изминат най-трудната част от пътя - да възстановят своята държава чрез въоръжена борба. Васил Левски пръв посочил, че делото ще бъде успешно само ако в него участват всички българи. Като апостол Левски тръгнал сам по градове и села и изградил мрежа от тайни комитети за въстание. В разгара на подготовката Апостола на свободата бил заловен, осъден и обесен край София".
 

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 0

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 0

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 0

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ