Компютърна програма мисли като човек
Софтуерът все още е в пилотна фаза и реалната му полза предстои да бъде доказана
/ брой: 227
Разговорът с компютърната програма Amelia прилича повече от всички досегашни разработки на изкуствен интелект на общуване с компютри от научнофантастичните филми, пише Wall Street Journal.
Комуникацията с компютри на естествен език не е новост. Google представи м.г. "търсене чрез разговор", което ни позволява да говорим на търсещата машина, провеждайки кратки диалози по теми, налични в базата й данни за хора, места и неща. А суперкомпютърът Watson на IBM, прочут с победата си над хора в популярно телевизионно състезание, не само може да отговаря на въпроси за факти от банката си с информация, но и да преценява дали отговорът е правилен.
Amelia, която се разработва през последното десетилетие от частната и сравнително неизвестна компания IPSoft, е различна. Тя се учи от учебници, разговори, свалени за четене, имейли и всякакъв друг текст. Компютърната програма може да намира решения на поставени задачи, стига отговорът да се съдържа в базата й с данни.
Основният продукт на IPSoft е друга разработка в областта на изкуствения интелект - софтуер, който автоматично разрешава проблеми на IТ инфраструктурата, наречен IPcenter. Според анализатор на консултантската компания Gartner става дума за "невидим новодошъл", който конкурира гиганти като IBM. IPSoft e основана през 1998 г. и има офиси в 9 държави.
Amelia вече се тества от фирми с изненадващо различни профили - от телекомуникационни до енергийни. Компютърната програма се базира на нов подход в изкуствения интелект, наречен познавателен компютинг. Основната й характеристика е, че може да се учи. Подобно на всеки софтуер, тези системи се създават от програмисти, но след това трябва като деца да бъдат учени да правят различни неща. Целта на разработчиците на Amelia e да разберат как мислят хората, а не да копират начина, по който го правят. "Не сме постигнали истински полет, копирайки птиците. Първо е трябвало да разберем принципа на летенето", уточни президентът на компанията Четан Дубе.
Едно от първите приложения на Amelia е в кол центровете. Редица компании започнаха да тестват програмата в тази насока. Софтуерът все още е в пилотна фаза и реалната му полза предстои да бъде доказана, но програмата вече провежда стотици, а скоро ще осъществява и хиляди едновременни разговори с клиентите на IPSoft.