Туризмът е сериозен бизнес
/ брой: 7
Повече пари за реклама на родните курорти обеща вчера от телевизионния екран министърът на туризма Николина Ангелкова. Тя се и похвали, че българските туристи в нашите зимни курорти са със 70% повече през т.г. С половин уста министърката добави, че се били увеличили и гръцките, и турските туристи. Но избегна темата за драстичното намаляване на руски, украински, германски, полски и какви ли още не туристи. Нещо повече - според официалната статистика с 9,8 на сто са по-малко желаещите да се поглезят по нашите земи гърци. И ако за намалелия поток от раздираната от война Украйна или от страдащата от срива на рублата Русия обяснение има, то причината за отлива на другите чужденци едва ли е в някаква криза.
Кризата би трябвало да я потърсим у нас. А тук обяснения бол - съсипана природа, заменена от бетон, некачествена инфраструктура или пълна липса на такава, недотам добро обслужване и накрая - безбожно надути цени. Шокиращите 2178 лв. например достигна най-скъпата нощувка в Банско за Нова година. При това в тризвезден хотел. Трябва ли още да обясняваме защо туристите намаляват?
Едва ли е случайно, че България липсва от класацията "Най-добри европейски дестинации", организирана от портала europeanbestdestinations.org. За сметка на това в предложенията присъстват Босна и Херцеговина, Сърбия, Словакия и Румъния. Комшиите отдавна са ни сериозни конкуренти в туризма. И справедливо немалко българи предпочитат да отидат на море в Гърция или Турция, а не в бетонираните ни черноморски курорти.
Колкото до рекламата, може би не би било зле министърката да погледне какво правят другите, по-опитните. Хотелите в Египет и Турция например обявиха, че свалят с 20% цените за почивка на руснаци заради резкия отлив на туристите след срива на рублата. Ето така се прави бизнес, а не с търсене на пари за реклама.