24 Април 2024сряда03:21 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Пламена Дончева:

Беше ми интересно да извая образа на Априлов

Чудесно е,че през последните години подобни проекти се възлагат на млади творци - казва докторантката от катедра "Плакат и визуална комуникация" на Националната художествена академия

/ брой: 36

автор:Борис Данков

visibility 1835

Пламена ДОНЧЕВА е родена в София на 17 април 1988 г. Завършила е Националната гимназия за приложни изкуства "Св. Лука" и специалността "Плакат и визуална комуникация" в Националната художествена академия "Николай Павлович" (2013).
Има участия в близо 20 национални и международни изложби и биеналета, сред които: Вестникът - София-Париж-Страсбург, плакат (2008); Международна изложба на плаката в Шанхай, Китай (2010); Международно биенале на плаката - Турция (2010); Симпозиум за съвременно изкуство в Ломеа, Италия (2011); Второ биенале на българския дизайн "Дизайн или криза" София (2011); Sofia Design Week (2012, 2013); Десето международно биенале на студентския графичен дизайн "Аграфа" в Катовице, Полша (2012) и др.
В момента е докторант към катедра "Плакат и визуална комуникация" на НХА.

 

- Едва на 27 години сте, а вече имате зад гърба си множество участия в национални и международни изложби. Това не изисква ли огромна енергия?
- Да така е, но когато човек обича онова, което прави и е абсолютно отдаден на работата си, нещата се получават. Тези участия не са били някаква самоцел, в която съм хвърлила цялата си енергия. Те по-скоро са представителна извадка на работата ми през годините. По-важно е да се знае, че по-голямата част от моите представяния са резултат от възможностите, които ми даде академията. Повечето от тези изложби са именно студентски. Практиката на Художествената академия, и в частност на катедрата, да организира и представя студентите в различни форуми, ме "въвлече" в художествения живот. Въпреки че по-рано от плахост и незрялост съм пренебрегвала важността да участвам в изложби, сега разбирам колко е важно да се установява контакт с публиката.
- Кое свое представяне дотук смятате за най-успешно?
- Трудно ми е да преценя. Имам една-единствена награда от конкурс, която би могла да се смята за успех, но истината е, че за мен е по-важно кое ще запомня със сигурност. И естествено това ще е някоя интересна и трудна задача, която е била някакво лично изживяване.
- Избрали сте специалността "Плакат и визуални комуникации" в академията. Защо?
- Може да звучи странно, но винаги съм знаела, че искам да се занимавам с нещо подобно. Започнах да уча графичен дизайн още в гимназията и изборът на специалност в академията беше естествено продължение на обучението ми. С времето осъзнах, че интуитивно съм направила правилния избор, защото мисленето, на което ни научиха в "Плакат и визуална комуникация" се оказа, че приляга идеално на чувствителността и експресивността ми като художник. Лаконичността и чувството за хумор винаги са били любимият ми начин на общуване и сега с радост откривам, че съм си на мястото.
- Кога започнахте да рисувате?
- Като всички деца - от най-ранна възраст, единствената разлика е, че просто не съм спирала. На по-късен етап рисуването в класическия смисъл на думата ми стана безинтересно и се увлякох по измислянето и изобразяването на различни идеи.
- Кой откри вашия художнически талант?
- Израснала съм в "художествена" среда. В моето семейство да се занимаваш с нещо различно от изкуство е рядкост, затова не мисля, че някой е открил нещо в мен. То просто си се случи.
- Кога разбрахте, че призванието ви е в изкуството?
- Все още не съм сигурна, че призванието ми е в това. Рано е да се каже, а и аз самата не се стремя към изкуство. Знам със сигурност, че в момента се чувствам добре в сферата на "измисляне" и "дизайнерстване". Тоест - харесва ми да измислям различни неща. Времето ще покаже дали това ще е моето единствено предопределение.
- От кои големи дизайнери се учите?
- Големи дизайнери за мен са моите учители. На първо място: Ирина Угринова, която не само ме научи на основите на графичния дизайн, но ми отвори очите за изкуството. Георги Янков ме научи да мисля концептуално и ме окуражи да съм по-смела в работата си. Стоян Дечев ми показа тънкостите в конструирането и композирането. Ако е възможно да се възпитава някакъв вкус - това са хората, които го формираха в мен. От другата страна стоят авторите, които съм имала възможността да наблюдавам, те ме вдъхновяват чрез работата си. Тук списъкът нараства всекидневно. Харесвам различни по стил творци. Обичам да се заровя в морето от съвременни плакати и произведения на графичния дизайн и изучавам с часове стила на техните автори.
- Кой е вашият кумир в плаката?
- Не мога да отговоря на този въпрос, обичам да откривам за себе си различни автори. Всеки от тях ме впечатлява с нещо. Имам предвид: Фукуда, Древински, Пекка Лоири и много други.
- Коя школа в изкуството смятате за своя?
- Българската, разбира се (говоря за школа в изкуството на плаката!). Много силно е влиянието от визуалните метафори на полския плакат и изчистеността и графичността на японския.
- Как се случи така, че на Вас възложиха да изрисувате образа на Васил Априлов върху юбилейния валидиран пощенски плик по случай 225-годишнината от неговото рождение?
- Бях предложена от художестената комисия към Министерство на транспорта и с радост откликнах на поканата. В последните години има практика да се възлагат подобни задачи на все повече млади творци. Това е чудесна възможност за нас да осъществим авторски проекти, в които имаме свободата и подкрепата да изявим творческите си възможности. Беше ми интересно да извая образа на Априлов. 
- Какъв е според вас повече той: търговец, меценат, учен или просветител?  
- Васил Априлов е преди всичко родолюбец. В зряла възраст той се връща към корените си и осъзнава необходимостта от ограмотяване на сънародниците си. Тогава той, благодарение на отдадеността си към просветителската задача, която е поел, успява да постави основите на българското светско образование. Всички знаем за неговите приноси и да даваме превес на някоя от споменатите дейности би било грешно, защото точно поради всичките, взети заедно, Априлов е изпълнявал своята мисия.
- Как съотнасяте понятията модернизъм и реализъм в изкуството?
- Тук може да се говори много и по-скоро бих изместила рамките към съвременност и класика в изкуството. В конкретния случай към графичния дизайн и визуалната комуникация.
- Вие към какво повече възнамерявате да се стремите като художник - към модернизъм или реализъм?
- Като всеки автор бих искала това, което  създавам, да е актуално, съвременно. От друга страна, си давам ясна сметка, че не мога да избягам от утвърдените класически форми.
- Върху какво работите в момента?
- В момента се занимавам с изследователска дейност - работя върху дисертацията си и заедно с това правя уеб дизайн.
- Какви участия в изложби ви предстоят през тази година?
- Засега нямам планове.
- Какъв е вашият девиз като художник?
- Когато работата е забавление, нещата се получават най-добре.
- Успех!             
- Благодаря! Успех и на вас!    

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 408

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 447

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 441

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 411

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 398

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 428

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ