С управленски "шменти капели" омайват съда
ДУМА заведе дело за отказ на достъп до информация за командировките на Борисов. Адвокат поиска експертиза да каже дали това е служебна тайна
/ брой: 18
Журналист на ДУМА поиска от Авиоотряд 28 данни колко струват полетите на премиера Борисов при командировките му в страната - по Закона за достъп до обществена информация. От авиоотряда отказаха. ДУМА зеведе дело по въпроса. Защитата на Авиоотряд 28 поиска в съда жалбата от нашия журналист да бъде отхвърлена, защото отрядът не разполагал с информация за разходите, направени по полетите на премиера из страната.
В същото време адвокатката твърдеше, че информацията за въпросните разходи представлява служебна тайна по Списъка категории информация, представляваща служебна тайна на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, под чиято шапка Авиоотряд 28 битуваше до ноември 2010 г. Така сагата с разходите по командировките на мистър-председателя в страната продължи на 18 януари с ново дело. Следващото заседание е насрочено за 12 април 2011 г., но до края на редовния мандат време има!
Премиерът в Пловдив
Авиоотряд 28 е оператор, който изпълнява два вида полети - със специално предназначение и за нуждите на министерства и ведомства. Там се харчи толкова, колкото "трябва". Бюджетът на авиоотряда не може да се изчисли, защото никой не може да предвиди спешните пътувания в чужбина или извънредните наложителни приеми на чужди делегации. На база на предишни разходи може да се каже, че годишно е харчил над 2,5 млн. лв., като близо 1,4 млн. от тази сума са за капиталови разходи - ремонт и поддръжка на самолетите. Колко харчи авиоотрядът на властта беше тайна, докато все пак се водеше към транспортното министерство, а след като вече е на пряко подчинение на МС, "тайните" му сигурно ще са още по-държавни.
За 10 месеца управление премиерът Бойко Борисов е бил 50 дни в чужбина, става ясно от справка за задграничните му командировки, получена от "24 часа" по Закона за достъп до обществена информация, съобщиха колегите в началото на юли 2010 г. Тя обхваща периода от началото на мандата до 31 май тази година (миналата-б.а.). За периода Борисов направил 25 посещения, 7 до Брюксел за участие в европейски срещи. Според предоставената на "24 часа" справка визитите му стрували на хазната "едва 12 659,72 лв.", но сумата не е включвала най-скъпата част от посещенията му - летенето с държавен самолет.
Това са пътуванията в странство. Какво се харчи у нас за път продължава да е най-строга "държавна тайна", знае се само кой плаща...
Защитничката на държавните авиатори поиска във вторник от Административния съд да назначи съдебно-техническа експертиза, която да отговори на няколко въпроса. Разполага ли Авиоотряд 28 с исканата надлежно по ЗДОИ информация, след писмена препоръка на самото министерство и прехвърляне на заявлението по компетентност. Има ли звено, което да работи с класифицирана информация и представлява ли исканата информация служебна тайна - въпрос по съществото на делото, който трябва да се реши от съда. Над задачата какъв специалист трябва да е вещото лице, което да изготви такава съдебно-техническа експертиза магистратите, види се, дълго ще "умуват".
Дали има смисъл от поредното дело би се запитал информираният читател на ДУМА, който си спомня, че със свое Решение номер 981 от 16 април 2010 г. Административен съд София-град задължи административния орган да предостави достъп до исканата обществена информация, надлежно потърсена със заявление на 21 октомври 2009 г. Заявленията до МС с искане на пътните разходи от командировките на премиера са общо три, последното от 9 април м.г., последвано от съдебното решение.
След него на бланка с титул "Република България ЗВЕНО ЗА ВРЪЗКИ С ОБЩЕСТВЕНОСТТА" получихме информация, съдържаща справка за командировките на премиера Бойко Борисов в страната за периода 27 юли 2009 - 15 март 2010 г. В нея бяха посочени графи дата, престой, събитие, място, превозно средство, разходи. С една-единствена сума за 154.39 лв., които едва ли са пътните с правителствения "Фалкон", летял по дестинация София-Варна-София на 15 август 2009 г. с престой от два дни.
В писмото, придружаващо справката, бе посочено, че "разходите за поддръжка на превозните средства и изразходваното гориво се поемат от бюджета на НСО", когато се пътува с автомобили. Полетите на премиера се осъществяват от Авиоотряд 28, пише в документа и се обяснява, че МС не разполага с информация за пътните разходи на тези полети, тъй като "Авиоотряд 28 е второстепенен разпоредител с бюджетни средства и МТИТС администрира тези данни".
След заявление по ЗДОИ от ведомството на министър Александър Цветков препратиха искането до авиаторите, откъдето бе отказан достъп, защото се установило, че "исканата информация е определена като класифицирана", без да става ясно по какъв ред и закон. Решението е с номер 3 от 9 август 2010 г.
А исканата информация е колко са разходите за полетите на Бойко Борисов за определен период от време - в страната. Представителят на Авиоторяд 28 обясни в съда, че полетите на премиера, в зависимост от дестинациите, се извършвали с различни самолети, за които има счетоводна база данни колко са разходите. Това означава, че справката може да се направи лесно и бързо и да се отговори за колко полета, какви средства са изразходвани. Ако има воля, разбира се.
Иначе, ще дойде следващият и като Бойко Борисов ще обяви гръмко, че "отваря" тайните на предишната власт. Но ние всички пак ще сме платили авансово сметката.