НСИ отчете леко поевтиняване на храните
Месечната инфлация през октомври е 0,4%, а годишната - 5,8%
/ брой: 222
Месечна инфлация за октомври е 0,4%, годишната - 5,8%. През месеца цените са се увеличили най-чувствително за услугите в сферата на развлеченията и културата - с 6,7%, както и за облекло и обувки (+5.7%), образование (+1,1%) и жилищно обзавеждане и поддържане на дома (+0,8%).
В същото време се отчита намаление като цяло за групата на хранителните продукти с 0,4%, ток, вода, газ и други горива за дома - също с 0,4% , както и транспорт с 0,3%.
Сред хранителните стоки през октомври са поскъпнали ориза - с 3,4%, картофите - с 3,2%, маслините - с 2,9%, какаото - с 2%, кафето - с 1,8%, газираните напитки - с 1,6%, бирата - с 1,5%, яйцата - с 1,4%, пълномаслено прясно мляко - с 1,3%. Лек ръст на цените се отчита още за типов и ръжен хляб и хляб "Добруджа", брашно, чесън, леща, зрял боб, грозде, пипер, сирене, кашкавал, минерална вода, говеждо и пилешко месо.
В същото време чувствително са поевтинели зелето - с 16,8%, краставиците - с 8,7%, зрелия лук - с 5,8%, олиото - с 4,1%, прясна и охладена риба - с 3,8%, ябълките - с 3,6%, морковите и червеното цвекло - с 3,5%. Спад в цените има още при цитрусовите плодове, трайните колбаси, маргарина, свинското месо , маслото, киселите млека, захарта.
В групите на нехранителните стоки и услугите най-силно поскъпват туристическите пътувания в страната - с 16,1%, обувките - с 6,4% и облеклото - с 5,4%. Вдигат се леко цените и на препаратите за пране и почистване на съдове, климатичните инсталации, прахосмукачките. С около 1% поскъпват и горива като газ пропан-бутан за ЛТС и дизел. Повишение на цени се отчита и при козметични и фризьорски услуги.
Октомври е пореден месец от началото на годината, в който инфлацията трайно пада и дори в момента е под нивото на бюджетната прогноза от 6,9% в края на 2023 г.
Вчера започна и кампанията на Министерството на икономиката "Достъпно за вас", която има амбицията за овладяване на поскъпването на храните. Остава обаче неясно по какво "Достъпно за вас" ще се различава от обичайните за търговските вериги акции на промоции и намаления.
Търговските вериги пък не са особено ентусиазирани да се включат в акцията на Министерството на икономиката, а една от големите вериги директно отказа да участва. Сред причините е, че така и не стана ясно по какво тази инициатива ще се различава от обичайните за търговските вериги акции на промоции и намаления. В някои от хипермаркетите новото етикетче на кампанията е сложено до традиционните промоционални етикети.