Политолог: Целта на Борисов е да си доизкара мандата
Зад самия план за нова конституция прозира желанието на Борисов и ГЕРБ да си доизкарат мандата и това е нещо, което не всички протестиращи биха възприели. Това каза в коментар за Агенция „Фокус“ политологът Даниел Смилов по повод взетото от премиера Бойко Борисов решение ГЕРБ да внесе проект на нова Конституция в отговор на продължаващите повече от месец антиправителствени протести.
„Предстои да видим как хората ще реагират, но те трябва да преценят две неща. С този ход очевидно Борисов се опитва да спечели технологично време. Самото свикване на Велико народното събрание ще отнеме минимум 5 месеца и то при действия в сериозен и спешен порядък. Ако бързо в началото на септември се постигне договореност за внасяне на такова искане от 120 депутати, след това има технологично време за обсъждане. Така че при един доста бърз сценарий говорим за избори, които могат да се проточат доста дълго време, избори, които могат да стигнат до март месец“, обясни той.
По думите на политолога искането на ГЕРБ за мажоритарна система също е проблематично от гледна точка на това, че ще ликвидира шансовете на по-малките политически опоненти на управляващата партия да имат свои представители в парламента.
„ГЕРБ де факто искат да получат автоматичен електорален бонус. Ясно е, че мажоритарната система свръх представя двете най-големи партии и отнема от представителството и ощетява по-малки парии. На прост език това означава, че ГЕРБ ще получи допълнителни места по една такава система, а партии като „Демократична България“ и по-малки опоненти на ГЕРБ ще получат по-малко, отколкото биха получили при една пропорционална система“, посочи Смилов.
По думите му планът на министър-председателя може да бъде прочетен по два начина: като опит ГЕРБ и управляващите да се вслушат в гласа на протестиращите, но от друга страна и като опит управляващите да останат на власт максимално дълго и да спечелят електорален бонус на следващите избори.
„Планът на Борисов има и трети дефект. Чисто от конституционна гледна точка промените, които той предвижда, не изискват на практика ВНС, особено разделянето на ВСС на две. То не предполага такъв специален орган като ВНС за своето въвеждане. Спорно е също така дали намаляването на броя на депутатите изисква ВНС, но за ВСС е безспорно, че то не е необходимо“, каза още Даниел Смилов.