06 Декември 2025събота21:37 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Защо мозъкът ни подтиква към паническо пазаруване

Специалисти обясняват кое ни кара да посягаме именно към тоалетната хартия

автор:Дума

visibility 386

Източник: Епицентър

Паническото пазаруване обхвана хората във всички държави на фона на разпространението на новия коронавирус в световен мащаб, като потребителите по целия свят се запасяват със стоки като дезинфектанти за ръце, консервирани храни и тоалетна хартия.

Множество търговци на дребно в САЩ ограничават продажбите на хигиенни продукти за ръце, докато австралийските купувачи вече могат да се снабдят само с ограничено количеството тоалетна хартия.

Психолози разказват пред CNBC защо мозъците ни подтикват да изпадаме в паника, дори когато властите уверяват обществото, че няма нужда.

Според Пол Марсдън, експерт по потребителска психология от Университета за изкуствата в Лондон, краткият отговор може да се намери в психологията на „терапията на пазаруването“ - ние купуваме, за да управляваме емоционалното си състояние.

„Става въпрос за връщане на контрола в свят, в който се чувствате извън контрол“, казва той. „По-общо, паническото пазаруване може да се разбира като игра на нашите три основни психологически нужди“, добавя Марсдън.

Тези нужди са автономност или нужда от контрол, свързаност, която той определя като „ние пазаруваме“, а не „аз пазарувам“ и компетентност, която се постига при покупка и дава на хората усещане, че са „умни купувачи“.

„Страх от заразяване“

Междувременно Сандър ван дер Линден, доцент по социална психология в университета в Кеймбридж, казва, че има както генерализирани, така и специфични за коронавируса фактори.

„В САЩ хората получават противоречиви съобщения от здравните власти и администрацията на Тръмп“, смята той. „Когато една организация казва, че ситуацията е извънредна, а друга казва, че е под контрол, това кара хората да се притесняват“, добавя Ван дер Линден.

Президентът Доналд Тръмп омаловажи въздействието на инфекцията от коронавирус в САЩ в Twitter тази седмица. Сега вирусът присъства в поне 35 щата, според Центровете за контрол и превенция на заболяванията (CDC).

„Когато хората са стресирани, здравият разум е възпрепятстван, така че те гледат какво правят другите хора. Ако другите се запасяват, това Ви кара да участвате в същото поведение“, казва той. „Хората виждат снимки на празни рафтове и независимо дали е рационално, това им изпраща сигнал, че така трябва да се прави“, казва Ван дер Линден.

„Понякога социалното познание може да има голяма полза - от еволюционна гледна точка, когато не знаем как да реагираме на нещо, търсим насоки от другите“, добавя той. „Ако сте в джунглата и някой скочи, видял змия, автоматично правите същото".

Тоалетната хартия - "икона" на масовата паника

 

И докато продажбите на сапуни за ръце и дезинфектанти нарастват на пазарите по света от началото на огнището, потребителите също се запасяват с едно изненадващо изделие - тоалетна хартия. Според Димитриос Циврикос, преподавател по потребителска и бизнес психология в University College London, тоалетната хартия се е превърнала в „икона“ на масовата паника.

„Във времена на несигурност хората навлизат в зона на паника, което ги прави ирационални и напълно невротични“, казва той. „В други бедствени условия, като наводнения, можем да се подготвим, защото знаем от колко стоки се нуждаем, но имаме вирус, за който сега не знаем нищо.“

„Когато влизате в супермаркет, търсите стоки със стойност и големи обеми“, добавя той, отбелязвайки, че хората са привлечени към големите опаковки, в които се предлага тоалетна хартия, когато искат да си върнат чувството за контрол.

Циврикос, подобно на Ван дер Линден, каза пред CNBC, че липсата на ясно послание от фигури на властта подхранва паниката.

60% от свинското на пазара е българско

автор:Дума

visibility 6898

/ брой: 229

Освободената шефка на пътната безопасност стана зам.-министър

автор:Дума

visibility 6310

/ брой: 229

Валутните резерви на БНБ са намалели с 3,1%

автор:Дума

visibility 6375

/ брой: 229

За новите реактори в "Козлодуй" трябват още терени

автор:Дума

visibility 5875

/ брой: 229

Путин: Ще вземем Донбас и Новорусия

автор:Дума

visibility 6112

/ брой: 229

65 000 семейства в Кипър ще получат коледни добавки

автор:Дума

visibility 6906

/ брой: 229

Си и Макрон обсъждат допълващи се ползи

автор:Дума

visibility 7184

/ брой: 229

Накратко

автор:Дума

visibility 5604

/ брой: 229

Какво след протестите

автор:Донка Михайлова

visibility 4728

/ брой: 229

Вън простаците от НС!

автор:Нешка Робева

visibility 5776

/ брой: 229

За БГеврозоната

visibility 4858

/ брой: 229

Поколенията и лъжите

автор:Александър Симов

visibility 5087

/ брой: 229

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ