19 Април 2024петък15:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

"Арабеск" - от елитен балетен театър до анонимна структура

/ брой: 162

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 2244

Все още се опитваме да вярваме, че тази реформа няма да унищожи балет "Арабеск". Опитваме се да вярваме, че "Арабеск" ще бъде не само част от историята, но и част от бъдещето на българската култура. Това се казва в Открито писмо, изпратено до ДУМА от трупата на балет "Арабеск". Опитваме сe да вярваме, господин Рашидов, защото, ако не вярваме, жонглирането с понятията "преструктуриране и изграждане на нови структури на институтите" в така предложената реформа означава закриване на трупатa. Балет "Арабеск" ще изгуби своя статус на държавен театър, на единствения самостоятелен балетен театър в България, ще загуби своето име и своята идентичност. От това ще загуби най-вече културата на България, подчертава Боряна Сечанова.
Балет "Арабеск" е създаден преди почти половин век от едни от най-безспорните имена на българския балет - Красимира Колдамова, Ичко Лазаров, Вера Кирова и др., не от чиновници, не с постановление и кабинетни началници, а като необходимост в България да се танцува различно, съвременно. Сега, десетилетия по-късно, балет "Арабеск" е запазената марка на българския съвременен танц в Европа и света - със свой уникален облик, символ на професионализъм и вдъхновение, борбеност и отстояване на творческата си идентичност и право на съществуване през всяка една от тези години, нито една от които не е била лека. "Арабеск" формира поколения елитни изпълнители, владеещи техниките и на класическия и на съвременния танц, даде тласък на няколко поколения български съвременни творци - хореографи, композитори, сценографи,  възпита няколко поколения публика.
Балет "Арабеск" винаги е имал творци, спектакли, публика, успехи и никога - своя собствена сцена. В тази трупа вгради живота и таланта си Маргарита Арнаудова, която 20 години, превръщайки балетно студио "Арабеск" в елитен балетен театър, всекидневно се бореше с проблема "пространство за Арабеск". От нея знаем, че щом бъде повдигнат този въпрос пред поредния управник, тогавашният Комитет за култура е излизал с "мъдрото" предложение балет "Арабеск" да бъде закрит, да бъде слят с балета на Операта или с някой друг. И така години наред. Тя казваше: "...и ние винаги предпочитахме да нямаме сцена, но да ни има, отколкото проблемът ни да бъде решен по този начин".
От началото на демокрацията, в продължение на повече от 20 години до днес, никой не постави под съмнение съществуването на балет "Арабеск". Все така нямахме сцена, но живеехме с надеждата за нея и се борехме неистово да бъдем достойни за собствена сцена и за нашата публика, се казва в писмото. Днес едно предложение за реформа изтри балет "Арабеск" от културната карта на България. За пореден път с доброто намерение да ни осигурят сцена, но без никакъв диалог с нас, подчертава Сечанова.
Подочувайки оттук-оттам за предстоящата реформа, артистите поискали среща със зам.-министър Тодоров, на която им било пояснено, че министерството иска да предостави сцена на балет "Арабеск" и по-точно сцената на ДМТ "Стефан Македонски". Зам.-министър Тодоров обяснил как това може да стане на принципа на интендантските немски театри и как всяка от двете трупи ще има своята творческа независимост. Изказвайки своите съмнения, артистите остават с обещанието за повторна среща, за да бъдат обсъдени и да се чуят и техните предложения. Но всеки следващ опит за среща остава без резултат.
В документа, който вече е публикуван официално на сайта на Министерство на културата и представен на Министерския съвет, Държавният музикален театър "Стефан Македонски" и балет "Арабеск" се преобразуват в Софийски музикален и балетен център". Според творците от "Арабеск" - анонимно, без запазените марки на двата театъра, без техните имена и без юридическата им самостоятелност. Тази реформа предлага на "Арабеск" безлично и безименно съществуване под шапката на безименния музикален и балетен център, се отбелязва в Отвореното писмо.

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 205

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 327

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 248

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 210

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 220

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 204

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ