МОН предлага промени в гимназиалното образование
/ брой: 135
МОН представи предложения за мащабни промени в гимназиалния етап, насочени към ограничаване на заучаването наизуст и засилване на практическите умения. Основен акцент е поставен върху актуализацията на изпитите след 7. и 10. клас, по-голямо присъствие на природните науки и промени в разпределението на учебните часове. От следващата учебна година учениците вече няма да държат познатия изпит по математика. Вместо това се въвеждат нови задачи, които ще интегрират знания по природни науки. За 7. клас от общо 24 задачи 6 ще бъдат по новия модел, а за 10. клас - 6 от 18. Министър Красимир Вълчев обяви, че примерни задачи ще бъдат публикувани скоро, като учениците ще имат 9 месеца да се подготвят. Целта е да се насърчи ученето с разбиране и приоритизират природните науки.
Министерството подготвя и дългосрочна реформа в рамковите учебни планове. Предвиждат се +25% часове по математика, +22% по физика, химия и биология. Увеличението няма да води до ново съдържание, а до повече време за упражнения и усвояване на материала. Това ще даде възможност учениците да изградят по-задълбочени знания и умения. В паралелките с интензивно чуждоезиково обучение се планира прекратяване на практиката да отпадат някои общообразователни предмети. Ще се запазят три нива на чуждоезикова подготовка (базово, разширено и интензивно), като броят на часовете ще бъде редуциран без компромис с крайното ниво на владеене.
В 11. и 12. клас ще се увеличат часовете по гражданско образование, като ще бъдат добавени теми като трудова заетост, социално подпомагане, публични финанси, информираност по обществени въпроси. Ще се въведат и допълнителни теми по здравно образование, насочени към изграждане на здравословни навици и лична отговорност.
Предвижда се промените в учебните планове да започнат от 2026/2027 учебна година, първо за 8. клас, и да обхванат цялата гимназиална степен до 2028/2029 г. С предложените мерки МОН цели по-смислено и ефективно образование, което да подготвя учениците за реални житейски и професионални предизвикателства.