Балет "Арабеск" в паралелна реалност
/ брой: 139
След срещата с философията на Ницше и пророка Заратустра балет "Арабеск" се потапя в квантовата физика и в теорията за паралелните реалности. Хореографът Асен Наков, автор на спектакъла "Паралелна реалност", чиято премиера е на 23 юни на сцената на Музикалния театър, материализира идеята, че една форма изкристализира в реалността само при акта на наблюдение. Актът на наблюдението, според хореографа, е от съдбоносно значение. Всичко съществува като призрачна амалгама от възможности дотогава, докато моментът на наблюдение не отдели един вариант, който трябва да придобие плътност и оттам да стане реалност, а за да се превърне в реалност най-много се нуждае от въображение. Налага се да погледнем света от нова гледна точка. Мислите ли, че идеята да се свърже модерният танц с квантовата теория е налудничава? За балет "Арабеск" налудничавостта не е основание за отхвърляне на такава идея. След успешния дебют в началото на сезона с "Необходима поносимост" това е вторият спектакъл на солиста на балет "Арабеск" Асен Наков.
Във втората част на вечерта ще бъде представен и силно провокативният, наречен от критиката "Пърформанс на очакването" спектакъл "Тъй рече Заратустра" на Мила Искренова, в който сценографка и художничка на костюмите е Нина Пашова. Хореографията на Мила Искренова е интуитивно и артистично отражение на най-известната философска поема на немския философ Фридрих Ницше, освобождаващо го от натрупаните във времето манипулативни и спекулативни тълкувания. Сценографското решение на Нина Пашова се определя от принципа на контраста между светлината и мрака. Сцените ще се разгръщат в дълбочина от аванс сцената към дъното като стъпала, през които преминава странстващият и търсещ човешки дух, който преодолява различни препятствия и предизвикателства, за да достигне и да се слее със светлината, отбелязва Мая Михайлова.