14 Ноември 2025петък12:56 ч.

Социалното липсва в новата европейска програма за умения, категоричен е Неков

Европарламентът гласува с голямо мнозинство резолюцията по доклада "Нова програма за умения за Европа", чийто докладчик е българският евродепутат

автор:Дума

visibility 3060

Новата европейска програма за умения има за цел да намали несъответствието между уменията, които хората придобиват чрез образованието, и тези, необходими в реална работна среда. Тя е предназначена да подобри качеството и приложимостта на уменията, за да отговори на нуждата от бързо променящ се пазар на труда и да повиши разбирането за уменията и квалификациите на европейския пазар на труда.
Според Момчил Неков трябва да се засили социалното измерение на програмата за умения. Предложеният от Европейската комисия пакет от мерки не предлага дългосрочна визия, която да обхваща и участието в предучилищно образование. Борбата с ранното отпадане от училищната система за съжаление също не е застъпена. Днес в рамките на ЕС има около 70 милиона души, които нямат базови умения като четене, писане и смятане. Неков смята, че единственият начин за преодоляването на този проблем е инвестирането в приобщаващо образование, което да отговаря на социалните предизвикателства и да осигурява равен достъп за всички.
Евродепутатът е на мнение, че днес работодателите не търсят толкова дипломи за висше образование. Те имат нужда от амбициозни хора, притежаващи широк набор от хоризонтални умения като работа в екип, самоувереност, лидерски качества и предприемачески дух. "Истината е, че придобиваме най-разнородни умения извън официалната образователна система. Създаването на системи за валидиране на неформалното и самостоятелно учене в ЕС ще бъде крайъгълният камък за успеха на програмата за умения", изтъкна Неков.
"Еврокомисията поставя акцент и върху развитието на дигитални умения. Смятам, че за да бъдат реално ефективни националните стратегии за насърчаване на дигиталните умения, трябва да се обърне специално внимание на ролята на учителите във всички нива на образованието. Нека не забравяме, дигитализацията и новите технологии са голямо предизвикателство и за тях. За да пожъне успех програмата за умения, учителят трябва да е главно действащо лице. Трябва да се увеличи привлекателността и на професионалното образование и обучение. Смятам, че именно практическото обучение и дуалното образование имат потенциала да се справят с проблема с недостиг на умения". Това заяви Момчил Неков по време на дебата преди гласуването на проекторезолюцията.
От 2015 г. в България функционират няколко проекта за дуално обучение. По тях днес работят над 15 училища в 11 български града и 70 компании. До 2019 г. проектите ще обхванат над 1200 ученици.

Кабинетът одобри бюджета за 2026 г.

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 214

Тежките ремонти на магистралите приключват

автор:Дума

visibility 129

/ брой: 214

България с най-голям спад на производството

автор:Дума

visibility 141

/ брой: 214

Не се презапасявайте с гориво

автор:Дума

visibility 113

/ брой: 214

Планираният бюджет на ЕС е най-големият

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 214

Безредици в мигрантски център до България

автор:Дума

visibility 134

/ брой: 214

Киев удари със своя далекобойна ракета

автор:Дума

visibility 141

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 114

/ брой: 214

Град като паркинг

автор:Александър Симов

visibility 119

/ брой: 214

У нас все парите са важни

автор:Таня Глухчева

visibility 139

/ брой: 214

Има правен вакуум за сградната инсталация при парното

visibility 124

/ брой: 214

Казахстан - пример за традиция и отвореност към света

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ