След месеци на дипломатически преговори и взаимни обвинения в бездействие България и Северна Македония потвърдиха ангажимента си за финализиране на липсващите железопътни участъци от Транспортен коридор 8. Министерството на транспорта съобщи, че на среща в Брюксел двете страни са се споразумели да създадат работни групи, които до края на юли да финализират текста на междуправителственото споразумение за изграждане на трансграничния тунел "Деве баир". Очаква се подписването да е тази есен, което би проправило пътя за започване на строителните дейности.
Българската страна е представила пътна карта за завършване на коридора на българска територия.
Въпреки оптимизма за предстоящото подписване, българските представители изразиха опасения, че все още не са постъпили коментари по проекта на Споразумение от страна на Северна Македония.
Сагата около доизграждането на Коридор номер 8, особено в частта за трансграничната железопътна връзка между Гюешево (България) и Крива Паланка (Северна Македония) чрез тунела "Деве баир", датира от години. През януари България официално предложи на Северна Македония подписване на споразумение, което да гарантира изграждането на жп тунела. Тогава Министерството на транспорта изпрати проектодокумент до Скопие, целящ двете правителства да поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на тунела.
Причината за настояването за такъв документ бе не само сложността на трансграничен инфраструктурен обект, но и разнопосочните сигнали от Северна Македония през последната година. В края на юли 2024 г. властите в Скопие дори заявиха, че не виждат смисъл от трансевропейския коридор и ще пренасочат средствата към Коридор номер 10 (в посока Сърбия), което предизвика остра реакция от София.