03 Юли 2025четвъртък12:21 ч.

Предлагат повишаване на екотаксите за колите у нас

С 24% ще е поскъпването за автомобилите с двигатели с вътрешно горене, навършили 10 години от първата регистрация

/ брой: 119

автор:Дума

visibility 344

Правителството готви сериозни увеличения на така наречените продуктови такси за автомобилите, които ще засегнат и бизнеса, който търгува с коли, и купувачите - граждани и фирми. Поскъпване ще има във всички сегменти - нови и употребявани МПС-та, с двигатели с вътрешно горене, електрически и хибриди, леки, тежки и свръхтежки. Целта обаче е купувачите да бъдат насърчени да избират по-нови, по-модерни и по-екологични автомобили. Продуктовите такси се събират като средства, които да се използват за рециклиране на МПС-то, когато то излезе окончателно от употреба.
Проектът, който бе пуснат за обществено обсъждане, предвижда най-сериозно вдигане на екотаксите за колите с двигатели с вътрешно горене, които са навършили 10 години от първата регистрация. Скокът за тях ще е с 24% - от 310 лв. на 385 лв. За новите автомобили с бензинов или дизелов двигател предлаганата промяна е от 125 лв. на 150 лв.
За нови хибриди се предвижда леко покачване - от 100 лв. на 105 лв., а за новите електрически коли (до 3,5 тона) екотаксата остава без промяна - 102 лв.
Вдигат се и таксите за камиони и автобуси. За нови МПС от категориите M2 и N2 увеличението ще е от 625 лв. на 655 лв., за същите категории, но на възраст над 10 години - от 1550 лв. на 1890 лв. За най-тежките камиони и автобуси таксата ще се качи от 938 лв. на 1010 лв., ако са нови, а ако са над 10 г. - от 2325 на 2940 лева. 
За пръв път се предлага таксуване и на употребявани електромобили. Ако возилото е на до 5 години, екотаксата ще е за електромобили до 3,5 т (М1/N1) - 180 лв., за микробуси (M2/N2) - 815 лв., за големи автобуси и камиони - над 3,5 т (M3/N3) - 1280 лв.
От МОСВ изтъкват, че се налага актуализация, защото последните промени за употребявани електрически МПС са от 2018 г. 
По данни на МВР над 90% от колите у нас са над 20 години - такива са над 2,8 милиона от общо регистрираните 3,1 милиона. През 2024 г. са регистрирани над 250 000 употребявани превозни средства - пет пъти повече от новите. В България постоянно има ръст в покупките на нови автомобили, но огромната част от купувачите все пак избират по-евтини коли "втора ръка". 
Асоциацията на вносителите на автомобили се обяви против задаващото се поскъпване. Асоциацията критикува и начина на събиране на таксите. Според организацията у нас системата е сбъркана и противоречи на правилата на ЕС. Вносителите на коли твърдят, че продуктовите такси трябва да се начисляват едва когато превозното средство стигне до бракуване, а не при вноса му в България, каквато е практиката сега. Те настояват за радикални промени на сегашния режим на таксуване.

Разбиха нов "дом на ужаса" в град Баня

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 120

БЛС: Лекарите не са стока

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 120

Теменужка Петкова: Събрали сме с 3,26 млрд. лв. в повече

автор:Дума

visibility 135

/ брой: 120

НАП и АПИ питат хората доволни ли са от тях

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 120

Изпреварваме Гърция и Испания по чистота на водите

автор:Дума

visibility 148

/ брой: 120

Белгия възражда минната индустрия

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 120

Гърция въведе такса "Остров" за туристите

автор:Дума

visibility 147

/ брой: 120

Жега в Европа, студ в Латинска Америка

автор:Дума

visibility 147

/ брой: 120

Накратко

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 120

Лъжица катран по бялата престилка

автор:Аида Паникян

visibility 130

/ брой: 120

Тъмни облаци надвисват над бюджета

visibility 136

/ брой: 120

Първи дом за младите - мисия невъзможна

автор:Дума

visibility 135

/ брой: 120

Странна работа

автор:Таня Джаджева

visibility 126

/ брой: 120

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ