09 Юни 2025понеделник19:16 ч.

На фокус

Капанът на градския транспорт в София готов да щракне отново

Блокажът на столицата по време на стачката показа, че сегашният модел на финансиране не работи

/ брой: 102

автор:Юлия Кулинска

visibility 912

Капанът на градския транспорт дебне столичани и въпрос на време е той отново да щракне. Шестте дни блокада без наземни возила показаха как София може да стане заложник на некадърността и политическата немощ на властимащите на "Московска" 33. Защото едва ли има наивници, които да вярват, че отпуснатите 15 млн. лв. за заплати ще потушат финансовия пожар в транспорта завинаги. 
През последните години протестите на водачите за заплати се случваха  веднъж на няколко месеца. Последната голяма акция беше през 2022 г., при правителството на Кирил Петков и управлението на Йорданка Фандъкова, когато шофьори на градския транспорт протестираха срещу държавата заради опасения, че няма да получат заплатите си. Тогава правителството пак трябваше да помогне на София със 74 млн. лв. за градския транспорт, а отделно общината отпусна 27 млн. лв. заем за авто- и електротранспорта, който да се изплаща в следващите 10 години.
Логиката показва, че щом парите свършат, ни чака следващ протест. 

Даването на пари "на калпак" без реформи 

е кауза пердута. Четирите общински дружества със 7000 служители, които возят столичани, са нереформирани от години, алармират експерти. Не е тайна, че от години фирмите са влезли в дългова спирала. Ако помните през октомври м.г. градският транспорт отново щеше да спира и общината му отпусна заем от 15 млн. лв., за да покрие натрупани задължения. Месец по-късно СОС гласува още 15-милионен заем за подобряване условията на труд, но според представители на БСП той не е бил изразходван по предназначение. Сега в сметката на ЦГМ за 2025-а разходите за дългосрочни заеми на дружеството възлизат на 12,5 млн. лв., а в края на 2024 г. отчетените задължения са 80 млн. лв. 
Според запознати с транспортните дела на София е нужно преструктуриране след анализ, съкращаване на дублиращ се персонал, реформи в градското паркиране и цените в платените зони, осигуряване на допълнителни приходи.
Но... по-лесно е просто да се раздадат едни пари. Инженери, шофьори и ватмани, разчитащи на извънреден труд, както и счетоводителите и книговезците получиха еднакво повишение на заплатите от по 300 лв. По-високи заплати ще получават и служителите на ЦГМ, които продават талони по зоните, както и работещите на каси в метрото.

Самоцелното наливане на средства не носи дивидент 

и синдикатите предупредиха, че ако догодина не получат увеличение от по 500 лв., отново ще блокират София.
Според експерти начинът на финансиране на градския транспорт е сгрешен. Той зависи от общински и държавни субсидии, от приходи от паркиране и продажби на билети и карти, чиито цени не са променяни от години. Всички средства се събират в ЦГМ и се разпределят към операторите, в които пък има дублираща се администрация. Реално центърът хем е контролен орган на транспортните дружества в София, хем регулатор на паркирането в центъра, но и общинско дружество, което трябва да подобрява мобилността на гражданите, а и търговско предприятие, което цели максимална печалба. През него ежегодно преминават около 500 млн. лв. от приходи от карти и билети, от паркиране и глоби, от държавна и общинска субсидия, след което се преразпределят към транспортните оператори според икономическата рамка. Събраните пари от платена зона обаче така и не отиват за паркинги, ами за заплати и дофинансиране на транспортната задача, коментират експерти.

Бялата лястовичка "Метрополитен" е пример 

как мениджмънтът има огромно значение за доброто развитие и за по-добрите условия на работещите. Заслуги за това има най-вече бившият му шеф инж. Стоян Братоев, който в края на април бе отстранен внезапно като изпълнителен директор. Неговата стратегия беше, докато се строи една отсечка, да се мисли за следващата, за да може да се кандидатства навреме за финансиране. Резултатът е очевиден. Недостигът за машинисти е нулев. В метрото работят 400 водачи на мотриси, а общият състав на дружеството е над 2000 души. Средната заплата на машинист е 3651 лева, а повечето служители получават около 2500 лв. Любопитен факт е, че 40% от тях са с висше образование. Работещите получават надбавка на километър пробег, но не получават пари за храна. 


Жителите на много европейски градове пътуват безплатно

От 1 януари т.г. градският транспорт в сръбската столица Белград стана  напълно безплатен. Мярката е част от мащабна реформа, която включва и пълно обновление на автопарка в рамките на следващите три години.
В Европа има още няколко града, чиито жители пътуват без пари. От 2013 г. столицата на Естония - Талин, предоставя безплатен градски транспорт за своите жители. Нерегистрираните пътници и туристите трябва да плащат.
В Дюнкерк, Франция, от 2018 г. целият обществен транспорт в града е напълно безплатен за всички, включително за туристите. Това е един от най-големите градове във Франция с тази политика. Хаселт, Белгия, е градът пионер в безплатния транспорт, въвеждайки го през 1997 г. Но през 2014 г. мярката е отменена поради финансова неустойчивост.
И жителите на Люксембург пътуват без пари от 2020 г. Това е първата държава в света, която въведе напълно безплатен обществен транспорт в цялата страна, включително автобуси, трамваи и влакове.
Валета, Малта, от октомври 2022 г. предоставя безплатен обществен транспорт за всички жители на страната. Без билети пътуват и жителите на Капошвар, Унгария. В централната зона на германския град Аугсбург има безплатен транспорт, за да се насърчи използването на обществен транспорт и намаляване на замърсяването.


Иван Таков: 
Кризата в столичния транспорт е пример за класов сблъсък на труда с капитала

Кризата в столичния градски транспорт е перфектен пример за класов сблъсък на труда с капитала, коментира Иван Таков, зам.-председател на НС на БСП и председател на групата на МК "БСП за България" и на Постоянната комисия по транспорт и пътна безопасност в СОС. С кмета Васил Терзиев защитаваме две коренно противоположни позиции и това е нормално - той е десен човек, аз съм ляв политик. "Лев повече за заплати на работещите той го вижда като лев по-малко за едрия бизнес, който изпълнява неговата инвестиционна програма. Това е капитализъм в най-чистия му вид. Няма да спрем да отстояваме правата на работещите не само в транспорта, а във всички сфери", поясни Таков.
Според него няма как градският транспорт да се издържа от собствени приходи. "В цял свят тази система е сериозно субсидирана от община и държава. И това е нормално, защото градският транспорт изпълнява изключително социална функция. Ние го наричаме кръвоносната система на града. Затова е много важно кметът да разпише със синдикатите дългосрочна рамка. Само той може да го направи и тя да стане част от икономическата рамка на транспорта, която се подготвя всяка година за гласуване от СОС. 
Според Таков Терзиев трябва незабавно да започне преговори със синдикатите за следващата година, а в тях да включи и представители на всички политически групи в СОС. "Не може да си позволим градът ни да изпадне в същата ситуация след година. Всичко е въпрос на политики и приоритети. Не може за миналата година да има неразходвани близо 300 млн. лв. от капиталовата програма и да казва, че няма 15 млн. лв. повече за градския транспорт. И да поставя Столичната община в унизителното положение да търси пари от другите институции в държавата", поясни Таков. "В бюджета на Столичната община имаше достатъчно средства за увеличение на заплатите на работещите в градския транспорт. В тази ситуация имаше два провала на кмета - при преговорите със синдикатите и при отказа да бъдат отпуснати от парите на общината необходимите средства за увеличение с 300 лв. на заплатите на работещите в градския транспорт. С поведението си в тази криза Терзиев показа, че е абсолютно излишен. Защото София няма нужда от кмет, от когото нищо не зависи", категоричен е Таков.

Италия гласува за повече трудови права

автор:Дума

visibility 823

/ брой: 102

82 мигранти спасени във водите на Гърция

автор:Дума

visibility 754

/ брой: 102

Пекин предложи "зелен канал" с ЕС

автор:Дума

visibility 960

/ брой: 102

Накратко

автор:Дума

visibility 1091

/ брой: 102

Старост-нерадост

автор:Аида Паникян

visibility 1140

/ брой: 102

Свадата Тръмп-Мъск

автор:Юри Михалков

visibility 1635

/ брой: 102

Мракобесие е на път да завладее и родното училище!

автор:Здравко Райков

visibility 929

/ брой: 102

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ