13 Октомври 2025понеделник19:33 ч.

Слагат 35 зарядни станции за електромобили на жп гарите

Обмислят монтирането на слънчеви панели между релсите

/ брой: 189

автор:Дума

visibility 17379

Всички 249 железопътни гари в страната ще имат зарядни станции за електрически автомобили. Мощността им ще е голяма - 600 киловата, което дава възможност за бързо зареждане на колите. До зарядните станции ще има неограничен достъп за частни пътнически и товарни превозни средства.
Първите 35 станции ще са факт до няколко месеца, като през първата година ще бъдат инвестирани 10 млн. лв. от държавния електропреносен оператор.
Това съобщиха министърът на транспорта Гроздан Караджов и енергийният министър Жечо Станков при подписването на Меморандум за сътрудничество и взаимодействие между Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), "Електроенергиен системен оператор" ЕАД (ЕСО ЕАД) и дъщерното му дружество "ЕСО Чардж" ЕАД.
Ще бъде използвана съществуващата електромрежа, като зарядните станции ще дават най-ниска цена на потребителите за зареждане на електромобили, каза Караджов, без да съобщи какви ще са цените.
Предвижда се изграждането на зарядни станции за електрически автомобили и по магистрала "Струма" от София до ГКПП "Кулата", обеща транспортният министър.
До подписването на Меморандум за сътрудничество между двете министерства се стигна, след като ЕСО не срещна разбиране от страна на общините да отделят паркоместа за изграждането на зарядната инфраструктура, така както направи Бургас. 
Планът на ЕСО беше до 2030 г. да има близо 250 държавни станции за зареждане на електрически превозни средства с ток от беземисионни източници.
Следващата фаза от съвместния проект с транспортното министерство предвижда инсталирането на 30 МВ слънчеви панели на сградите на НКЖИ, които ще се използват за зареждане на електромобилите. Намеренията отиват дори по-далеч - полагането на слънчеви панели между релсите, както това се прави във Франция и Швейцария, с цел енергията да се ползва от железопътните превозвачи. Това обаче ще стане, след като бъде въведен в експлоатация новият подвижен състав, договорен по Плана за възстановяване и устойчивост. Причината е прозаична - влаковете трябва да имат различни от сегашните тоалетни, за да може да произвеждат ток слънчевите панели между релсите.

Шефът на БНБ настоя за промяна във фискалната политика

автор:Дума

visibility 1010

/ брой: 190

Работодатели и синдикати се скараха за данъците

автор:Дума

visibility 1188

/ брой: 190

Всички бързи влакове у нас вече са с нови локомотиви

автор:Дума

visibility 967

/ брой: 190

Купувачи от България вдигат цените на имотите в Гърция

автор:Дума

visibility 1256

/ брой: 190

Започва изпълнението на мирния план за Газа

автор:Дума

visibility 1238

/ брой: 190

Мицкоски съзря у нас "македонски народ"

автор:Дума

visibility 1137

/ брой: 190

ЕС с нова система за граничен контрол

автор:Дума

visibility 1287

/ брой: 190

Косово най-после е с работещ парламент

автор:Дума

visibility 1316

/ брой: 190

Гавра с Нобел

автор:Таня Глухчева

visibility 1236

/ брой: 190

Ароматът на пълно фиаско

автор:Евгений Белий

visibility 1259

/ брой: 190

Има ли край лявата безнадеждност?

автор:Иво Атанасов

visibility 1337

/ брой: 190

Сериалът "На всеки километър" е гледан от 400 млн. зрители

автор:Дума

visibility 1435

/ брой: 190

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ