18 Юни 2025сряда22:49 ч.

Дискусионен форум

Да оценим резултатите от действието на закона, преди да правим промени в него

/ брой: 109

автор:Велиана Христова

visibility 372

Не за първи път говорим за образованието и за замислените промени в него. Ще добавя към това, което каза Димитър Денков - вярно е, че поколенията се менят много бързо. Проблемът е, че заедно с поколенията трябва да се променя не толкова основният учебен материал, а начинът на преподаване, за да се запазва интересът на учениците към знанието. Не става дума децата да зубрят, а да осмислят това, което им се поднася в училище. Най-главното е базовото знание, грижата за което в последно време постепенно намалява. 
Правим поредна дискусия, а междувременно бе приет на второ четене Законът за висшето образование, без да бъдат чути и подкрепени предложенията, които направихме в Съвета по образование на НС на БСП. За обществено обсъждане е публикуван законопроект за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Срокът е до 28 юни. Трябва спешно да се действа, но оставаме с впечатление, че ръководството на партията е решило засега да мълчи. Това мълчание ще е пагубно не само за БСП, но и за България. Незабавно трябва да започнат публични действия за обясняване и промяна на идеите в проекта. Те са огромно количество, някои са разумни и трябва да се подкрепят, но други са недопустими, като например все по-агресивните атаки срещу изучаването на руския език в училище.
По-конкретно за някои от предвидените, но и по някои от липсващите предложения за промени в ЗПУО.
Религията. Предвидено е в чл. 76 от закона с нова алинея да се въведе задължителен предмет “Добродетели и религии” с три варианта на програмата, от които ученикът трябва да избере един - неконфесионално обучение в добродетели, конфесионално православие и конфесионален ислям. Така ислямът, за първи път в историята на България, става задължителен за изучаване в светското училище. Нещо повече - в чл. 76, ал. 7 от закона се вмъква текст, според който министърът не определя броя на часовете по предмета “Добродетели и религии”. Имам данни от директори и учители от Странджа и Лудогорието, че вече ги „натискат“ да насочват децата към варианта с изучаването на ислям, още преди да е приет законът. Целта е ясна - разширяване на ислямизацията на страната, създава се предпоставка за изпълнение на проекта за изграждане на ислямска дъга от Турция през България на запад към РСМ и Албания.
Като са ги предлагали, не са догледали докрая тия промени, понеже пък в чл. 89, ал. 2 са записали, че отделно остава “религия” и като избираем предмет за класове, в които не се учи “Добродетели и религии”. А нали въпросният предмет става задължителен, в кои класове няма да се учи?! Абсурд.
Въпросът е откровено политически, опасността е огромна. Би трябвало религиозно обучение да се осъществява в неделни училища към църкви и джамии, но не и в българското училище, където по закон не може да се насаждат религиозни доктрини! 
Ние предлагаме позицията на БСП да бъде: ако се въвежда задължителен предмет за добродетелите, той да не е конфесионален,  да не се разделя на три програми, а всички деца заедно да учат за добродетелите на всички религии. Заедно! В по-горните класове в този предмет да се набляга на етика и естетика, които бяха изгонени от училището като отделни предмети и сега се учат в рамките на философския цикъл. Иначе сегрегацията и противопоставянето, при това от ранни години, са неизбежни. Само разпалването на етнически и религиозни проблем ни липсва в момента! 
Учебните програми. Министерството започна усилена работа за промяна на учебните програми, правят се комисии  и обсъждания. Правилно е да се увеличи изучаването на математика и природни науки, защото те са предпоставка за бъдеща икономическа дейност. Но има два предмета, които формират нацията и за които учебните програми в момента са безобразие - историята и литературата. За тези учебни програми не се и гъква. 
Няма да повтарям конкретиката за учебната програма по история - тя сега е истински наръчник по русофобия и антикомунизъм. За социализма има само една положителна фраза и тя е, че “в онези години са се построили много заводи - запетая, които замърсяват околната среда”. 
След 2016 г. вече поколения млади българи нямат хал хабер от истинската история на страната, индоктринирани са, че всичко ляво и всичко руско е престъпно. Именно БСП е длъжна да поиска промяна на учебната програма. И да не позволява „специалисти“ като Келбечева да натрапват на учениците безумия. Според сегашната програма например, 20-те години на ХХ век до 1939 г. са период на активизиране на левия терор - няма преврати, няма Стамболийски, няма избити поети и писатели, няма бял терор и пр.
Историята трябва да се изучава до 12-и клас, а не само до 10-и. До края на гимназията учениците са забравили всичко, което са учили по история до 10-и клас. В една учебна година се вмества цялата ни история от праисторически времена до днес и учениците не успяват да обхванат материала. Ако се удължи основното образование до 8-и клас, ще има възможност учителите по-нормално да разположат преподаването на историята.
При литературата - задължително трябва да се премахне изучаването й по теми и смесването на периоди и държави в 5. и 6. клас, когато децата започват да изучават отделни предмети. Не може учениците за пръв път да се запознават с Иван Вазов заедно с Джералд Даръл... Хаосът на епохи и автори в главите им става пълен.
Финансирането. Една тема, за която никой дума не обелва. А отдавна говорим, че трябва да се премахне порочният принцип “парите следват ученика”, който бе директно прекопиран от Англия при управлението на НДСВ. Той доведе до разделение и неравнопоставеност на училищата в големите и малките градове, между големите и малките училища дори в столицата. Селско основно училище например има същите потребности от преподаватели и материална база, както и голямото училище, но не може да си ги позволи, понеже учениците са по-малко и парите са по-малко. Щом ще се променя законът, БСП е длъжна да постави най-сетне темата. Познати са достатъчно варианти за финансиране на образованието. 
Освен това, страните в ЕС инвестират за средното образование средно 4,8 % от БВП, в България финансирането на средното образование падна на 3,9%. БСП трябва да се бори поне за средния европейски процент. Но как ще стане това, не ми е ясно, при положение че НАТО сега натиска парите за военни разходи да станат 5% от БВП. Откъде ще ги вземем? Ами, от образованието, науката, културата. Това е изконна тема на БСП - винаги досега, когато БСП е участвала във властта, парите за образование са се увеличавали. Неизменно е така. Може да се проследи по данните от годишните бюджети. А сега мълчим! 
Участие на НПО в обучението. Още една тема, по която не се обелва и дума. В момента всяко НПО може да влезе в училище с обучение по проект единствено и само с разрешение на директора на училището. Плащат 200 лв. на директора и натрисат на учениците каквото си искат, не само джендърство. Елементарно е да се реши въпросът, като се изиска одобрението на МОН по всяка тема и проект на НПО в училище. Има НПО-та, които печелят милиони от въпросната дейност в стотици училища.
И понеже промените в ЗПУО ще са твърде много, поражда се въпросът трябва ли отново законът да се променя съществено на парче и след това да се окаже, че има противоречия вътре в него или с други закони. Според мен, трябва най-сетне да се изпълни изискването от Закона за административните актове резултатите от всеки закон да бъдат оценени пет години след приемането му. Изминаха вече 9 години от приемането на новия ЗПУО, но оценка никой не е направил. Преди да се правят промените, трябва първо да се види оценката на резултатите досега, за да се определи какво точно трябва да се променя. И дали не трябва да се прави нов закон.

Тръмп напусна по-рано срещата на Г-7

автор:Дума

visibility 979

/ брой: 109

14 загинали от руски обстрел на Киев

автор:Дума

visibility 1095

/ брой: 109

Лондон взе на мушка педофилските банди

автор:Дума

visibility 755

/ брой: 109

Накратко

автор:Дума

visibility 953

/ брой: 109

Гнилата система

автор:Александър Симов

visibility 1357

/ брой: 109

За един донос, наречен сигнал

автор:Зорница Илиева

visibility 822

/ брой: 109

Концептуална грешка

visibility 826

/ брой: 109

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ