04 Септември 2025четвъртък21:49 ч.

Под повърхността

/ брой: 68

автор:Мая Йовановска

visibility 257

По предложение на ГЕРБ и с решение на парламента се закрива Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Тя беше родена, за да минат през нея проектирането, финансирането и изграждането на магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море". Въобще, както всички знаем, пътищата са голямата гордост, фикс идеята и основното, с което се занимават ГЕРБ и правителствата Борисови. Тя е отроче на същата тази партия и се появи през 2011 година по времето, когато сегашният президент Росен Плевнелиев беше регионален министър. Няма съмнения, че беше добре кранчето, по което ще текат пари за огромни и скъпи проекти, да се канализира.
Официалните аргументи за закриването на компанията сега са: "Съществуването на две паралелни структури, които се занимават с еднаква дейност". Което не било рационално, обясни вчера в парламента шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" - другата от двете паралелни структури, Лазар Лазаров.
Това, което заявява Лазаров, изглежда като признание за провал. И защото управляващите трудно си признават провалите, комай нещо друго се крие под повърхността, щото още навремето са били наясно, че става въпрос за паралелна дейност. За това обаче можем само да гадаем, но е факт, че за закриване на компанията се заговори след спирането от Борисов на процедурата за строителството на 60 км от магистрала "Хемус", въпреки че изпълнителите вече бяха избрани. Обяснението бе, че имало публикации с подозрения за близост на изпълнителите с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Компанията уважи искането на Борисов и спря търга за "Хемус". После пък прекрати и процедурата за тунела "Железница" на магистрала "Струма". А и по всевъзможни ведомства тръгна едно спиране на обществени поръчки. Преди ден даже вицепремиерът Томислав Дончев си позволи да признае, че в някои институции всяка втора поръчка е с нарушения. Толкова много признания, че чак съмнения почват да те ядат.
Иначе след спирането на процедурата за "златните" 60 км от "Хемус", които трябваше да глътнат близо 1 млрд. лв., Борисов обяви, че ще се търси по-евтин вариант. И се заговори, че недовършената част от магистралата щяла да стане скоростен път, щото ще се правели икономии. Свързани ли са икономиите с недостига на европейски пари и това, че довършването ще е със средства от бюджета? А липсата на пари свързана ли е със закриването на компанията за инфраструктурни проекти? И май пак стигаме до темата с кранчетата. И какво, по колко и накъде тече по тях.
Впрочем вчера излезе поредна класация, която ни нареди сред "водещите" в ЕС по корупция. Само дето "гадните" автори на класацията са забравили да турят пояснението, че приликите с действителни хора и събития са случайни.

Вода за над 42 млн. лева открадната за година

автор:Дума

visibility 535

/ брой: 165

Договорът с "Боташ" поставя под риск българската енергетика

автор:Дума

visibility 515

/ брой: 165

4,09 евро за еднодневна винетка, пускат я от 3 февруари

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 165

Европейците са оптимисти за бъдещето на Евросъюза

автор:Дума

visibility 546

/ брой: 165

Вучич намеква за напускане на властта

автор:Дума

visibility 567

/ брой: 165

Тунизиец наръга петима в Марсилия

автор:Дума

visibility 538

/ брой: 165

Накратко

автор:Дума

visibility 715

/ брой: 165

Да върнем парламента към правилата на нормалността

автор:Дума

visibility 535

/ брой: 165

За фашизма в Царство България и масовите убийства на евреи

visibility 637

/ брой: 165

Бързо се доближаваме до актуализация на бюджета

visibility 510

/ брой: 165

Съдбата на Путин се е променила - както и светът

visibility 647

/ брой: 165

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ