
Парламентът одобри въвеждането на "Религия и добродетели" в училище
Най-важно е да бъде възстановена възпитателната функция на образованието, заяви депутатът на БСП Петя Цанкова
/ брой: 188
Парламентът одобри на първо четене законопроекта на Министерския съвет за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование. Той беше гласуван със 169 гласа „за“, 3 „против“ и 28 „въздържал се“. Парламентарните дебати продължиха над 4 часа.
С промените се въвежда нов учебен предмет „Добродетели и религия“, езикова подкрепа за деца, които не владеят в достатъчна степен български език, ежегодна, а не на четири години, атестация на учителите и нова професионална квалификация „ранно учене и грижа“, която да обхваща периода от 0 до 7 години.
Новият предмет от задължителните учебни часове е насочен към формиране на устойчива нравствена култура, морална преценка и разбиране на различни гледни точки, посочва в мотивите си Министерският съвет. Предлага се да се изучава по избор като „Религия - православие“, „Религия - ислям“ или „Добродетели/етика“, като по този учебен предмет няма да се пишат оценки. Учители са тези, които ще преподават предметите, няма нито едно дете да бъде карано да учи религия против волята му, основната програма ще бъде по добродетели, обясни министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на промените.
Промените засягат и гимназиалното образование, като математическите и природоматематическите гимназии ще приемат ученици след IV клас за продължаващо обучение до завършване на средно образование и ще имат възможност за прием и след VII клас. Това ще осигури стабилна подготовка в ключови области и ще улесни адаптацията към потребностите на пазара на труда.
Законопроектът включва и мерки за подкрепа на деца със специални образователни потребности, сред които осигуряване на транспорт за ежедневен достъп до училище, когато обучението се провежда в друго населено място.
„БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" подкрепя законопроекта, внесен от Министерския съвет, за предучилищното и училищното образование. В него виждаме нещо, за което ние от много години настояваме - връщане на водещата роля на родното училище във възпитанието на нашите деца и изграждането на ценностната им система“. Това заяви по време на дискусията народната представителка Петя Цанкова.
Цанкова бе категорична, че изключително съществена е темата за възстановяване на възпитателната функция на българското училище, защото в основата на доброто образование стои именно възпитанието. „През последните години агресията, ниската мотивация за учене и липсата на устойчиви морални ориентири се превърнаха в тревожна тенденция. В този контекст въвеждането на нов учебен предмет, който ще се основава не на изпитване и оценяване, а на дискусии, житейски казуси и формиране на ценности като уважение, отговорност, съпричастност, солидарност и честност, е навременна и полезна стъпка“, каза още тя.