
Вълчев иска забрана на социалните мрежи за деца под 15 години
Българските ученици са на второ място в света по време пред екраните и на първо по разсейване
/ брой: 191
Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви, че ще инициира обществен дебат за въвеждане на забрана за използване на социални мрежи от деца под 15-годишна възраст.
Вълчев подчерта, че въпросът е особено важен, тъй като вече има достатъчно данни за вредното влияние на социалните мрежи върху психическото и когнитивното развитие на децата. По думите му продължителното стоене пред дигитални устройства пречи на развитието на префронталната кора на мозъка, отговорна за концентрацията, критичното мислене и способността за планиране. Тази част от мозъка се развива до 20-25 години, а според изследвания вредите от социалните мрежи при децата са пет пъти по-големи, отколкото при алкохолизъм, посочи министърът.
По данни, цитирани от Вълчев, българските ученици са на второ място сред 89 държави по време, прекарано пред екраните, и на първо по процент на разсейване. В 830 училища от общо 2300 мобилните устройства са изцяло забранени, което представлява около 35% от учебните заведения, а в останалите ограниченията важат само за част от учениците.
Министърът подчерта, че целта на бъдещата забрана не е наказание, а защита на детското развитие. Той сравни този подход с практиките в други държави като Австралия и Франция, които вече въвеждат ограничения върху социалните мрежи за непълнолетни. По думите му времето, прекарано пред екраните, може да се използва за развиването на много други умения.
Освен въпроса за социалните мрежи министърът коментира и нуждата от промени в учебните програми и Националното външно оценяване, подчертавайки, че учениците трябва да усвояват знанията си с разбиране и да развиват практическите си умения, вместо да заучават материала само за изпитите.
Министър Вълчев посочи още, че ще има увеличение на учителските заплати през 2026 г., но все още не са ясни параметрите му.
Шестокласници с нисък резултат на тест по математика
Изключително лоши са средните резултати на извънредното национално входно ниво по математика в шести клас, проведено на 3 октомври. "Средната оценка от теста е среден 3,42", призна министърът на образованието и науката. "Учениците се справят трудно с практическите задачи, както и с геометричните. Изготвили сме списък от мерки - базовото са учебните програми, практически задачи, използване на часове за разширена подготовка по математика", посочи той.
Целта на изпита е била диагностика, а оценките ще се записват в дневника по преценка на учителя и по желание на ученика. "Нашите ученици се справят добре до 4. клас. След това те натрупват дефицити и се демотивират", коментира Вълчев. По думите му, ако родителите, които сега оспорват в съда промените в изпита по математика след 7. клас, спечелят, изпитът ще се проведе с повече практически задачи, без да се включват природните науки.