02 Юни 2024неделя21:50 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Местни избори 2023

Станимир Баев:

Бургас може да излезе от застоя след 16 г. ГЕРБ

Индустриални зони с работещи предприятия ще вдигнат доходите на хората, казва кандидатът за кмет на "БСП за България"

/ брой: 198

visibility 1613

Интервю на Александър Симов, БСТВ


Станимир Баев е заместник директор на Природо-математическата гимназия „Акад. Никола Обрешков" в Бургас. Завършил е СУ „Св. Климент Охридски“. Притежава бакалавърска и магистърска степен по „Специална педагогика“ с втора специалност „История“ както и бакалавърска степен по „Стопанско управление” от Университет „Проф. д-р Асен Златаров”-Бургас. Баев е магистър по „Трудова и организационна психология” от СУ „Св. Климент Охридски”. От 2001 г. работи като педагогически съветник, а от ноември 2005 г. е назначен на работа в бургаската математическа гимназия.


- В централните медии Бургас е даван като пример за успешно управляван град, а кметът Димитър Николов - възхваляван като успешен мениджър, който е направил много за града. Интересно ми е отвъд медийното клише такава ли е ситуацията наистина, защото съм чувал от хора, че Бургас е град, който живее 2-3 месеца през лятото, а през останалата част от годината е мъртвило. Къде е истината?
- Управлението на ГЕРБ в Бургас продължава 16 години, като в началото и последните 2-3 години градът беше избран да бъде витрина на ГЕРБ. Всички оперативни програми, национални и международни, имаха своето отражение. Вярно е, няма как да се отрече, че обликът на града се промени. Но в един по-красив град се разхождат хора, повечето от които са безработни или с ниски доходи. Наистина има сезонна заетост, защото Бургас не можа да се утвърди като туристически град, не можа да изгради онези икономико-образователни, културни, икономически показатели, които да го превърнат в привлекателна дестинация за много от туристите. И по-скоро Бургас си остава транзитен град към по-атрактивни населени места, които са около града.
Вярно е, че по усвояване на европейски програми и средства ние сме сред първенците, но кой е този кмет, който няма да развива европейски програми и да се възползва от възможността, която му се дава и това не е само в Бургас. И на други места в това отношение кметовете работят много активно и успяват да привлекат средства, но тези средства нямат принадена стойност. Красивите сгради, изграждането на спортни зали имат своите плюсове, но Бургас има нужда от създаване на работни места и то такива, които да вдигнат средната брутна работна заплата, т.е. да са привлекателни. Сега много от младите хора напускат родния град не само да следват в други градове, но и остават там след завършване на ВУЗ, за да търсят по-добра перспектива и по-добре платена работна среда.
Вярно, тенденцията е на движение на младите хора към големите градски центрове, така и в чужбина, но някакси тази парадигма, че се увеличава броят на децата в детските градини и на възрастните хора, то е в момента демографски проблем, защото тази средна възраст между 19 и 65 г. - голяма част не са в страната. И при демографските показатели това се отчита.
Последните години намалява и ръстът на БВП не само в Бургас, но и в областта. Трудно е да се намерят данни за самия град и една от амбициите ми е да има по-голяма прозрачност. Не само при отчитане на успехите, но и при очертаване на проблемите, тъй като от доста години цялата местна администрация се състои от кадри на ГЕРБ. Един от най-големите работодатели в региона е община Бургас. Това, естествено, се отразява и при избори и при вземане на решения, защото достъпът на гражданите и на бизнес средите, които не са близки до дадената партия, се затруднява.
- Споменахте прозрачност. Какви са другите акценти от платформата, какви приоритети залагате във вашата програма?
- Бургас има проблеми с инфраструктурата, залага се на подобряване на пътната инфраструктура в централната част и постепенно разширяване на обхвата. Последните години даже преди няколко месеца обаче имаше протести на съставни селища във връзка с лошото състояние на пътищата до тях, особено в кв. "Лозово" и кв. "Долно езерово", свързани с осъществяването на проект за водния поток на ВиК. Тук състоянието на пътищата, асфалта, настилката е нещо, което е в правомощията на градоначалника. Щом се стигна до такива протести и то в няколко населени места, значи този проблем стои. Това са населени места, които не дават достатъчно гласове за разлика от градските квартали, но проблемът трябва да се решава. Съставните селища пък са свързани с ползването на градския транспорт. Има такива, където автобусите се движат само в учебно време - събота и неделя почти няма транспорт. Примерно - с. Равнец. В град Българово също има проблеми с пътната настилка, там имат нужда и от изграждане на пречиствателна станция. Този проблем се неглижира от години и не се решава. Най-трудоемкото е инфраструктурата и създаване на добри условия за живеене.
Вторият проблем е околната среда. Бургас отдавна не е промишлен център. Големите предприятия тук са "Нефтохим" и Пристанището. Те са с редуциран състав, докато в Карнобат примерно има предприятие с над 2000 персонал. Бургас е ограничен откъм разширяване на територия заради езерата. Най-големият квартал е отделен и има пътна връзка, която обаче не е достатъчна и създава проблем при трафика, а там живеят около 70000 души.
А околната среда е проблем, защото предприятията намаляват, но обгазяванията зачестяват. Основно замърсяването на въздуха се усеща в кварталите "Славейков" и "Изгрев", тъй като са разположени в най-северната част в близост до двете предприятия, които са в полезрението като замърсители. Трябва да се въведат по-строги мерки и глоби, з да се избягва замърсяването на въздуха.
Друг проблем, който стои повече от 20 г., е това че в кварталите "Славейков", "Изгрев"  и "Сарафово" през лятото през 5 минути над блоковете минават самолети. В Сарафово, където е летището, изградиха шумоизолираща стена, но поради близката свързаност с града, самолетите летят на по-ниска височина... Околната среда е важна, защото това е инвестиция в бъдещето и ако сега не се вземат мерки, замърсяването ще повиши заболеваемостта.
- Да разбирам ли, че досега не са вземани мерки за околната среда?
- Ако се вземат мерки, те трябва да се усетят  . Щом като има оплаквания и обгазяванията продължават - или мерките не са адекватни, или е просто бутафория в речите на местната администрация.
- Споменахте, че заплатите в Бургас са ниски, социалното положение се влошава. Има ли отношение към този проблем местната власт или той зависи само от националната политика?
- Местната администрация има отношение, защото създаването на икономически зони - нещо, което се развива с бърз темп в повечето градове, обособяването на тези зони, създаването на работещи предприятия, ще доведе и до повишаване на средната брутна работна заплата на населението. Голяма част от бургазлии са заети в туризма и то сезонно. Безработицата няма как да бъде релевантна като критерий, защото тази сезонност изкривява анализа на данните.
Като кмет ще настоявам също да бъде преразгледано районирането и зонирането на синята и зелената зона, защото особеност на Бургас е, че централната част има както жилищни, така и административни сгради, което създава проблеми при паркирането. Едно от решенията, което опитаха, бе изграждането на многоетажни паркиниги, което обаче доведе до напрежение с живеещите в близост до тези паркинги, заради замърсяване на въздуха. Аз смятам, че може да се използва общинска собственост за целта - примерно под спортните площадки в училищата да се изградят подземни паркинги, които да се ползват рационално           и от други административни сгради.
Градският транспорт - ако той е на ниво, хората ще оставят колите си и ще пътуват с него, защото разстоянието от крайните квартали до центъра се взема за 15 минути. Отделно смятам, че билета за градски транспорт от 1.50 лв. е скъп.
Проблеми има и със старите жилищни фондове - расте броят на сградите, които са над 50 г.
- На национално ниво се вижда опит битката за Бургас да бъде представена като предрешена. Назрял ли и моментът хората в града да потърсят някаква промяна след 16 г. управление на ГЕРБ?
- Тук има една мантра - че Димитър Николов е непобедим. Само че моята теза е друга - единственото постоянно нещо са промените. И мисля, че е създадена достатъчно критична маса от граждани на Бургас, които са на мнение, че трябва да бъде извършена тази промяна, така че нещата да излязат от застоя, в който Бургас се намира в момента.
- Явяват се обаче доста кандидати с претенции, че са алтернатива на Николов. Кой според вас е алтерантивата?
- Аз съм неговата алтернатива, защото съм единственият автентичен ляв кандидат. Колкото и да се опитват други партии да яхнат лявото пространство и да го използват, за разлика от тях аз съм член на БСП, издигнат от нея и не съм си сменял партиите по няколко пъти. Разчитам на отговорността колкото може повече граждани да гласуват. Гласувайте с номер 1 в бюлетината.

Личните карти поскъпват почти двойно

автор:Дума

visibility 1008

/ брой: 101

Въвеждат таван на изпитите за шофьорска книжка

автор:Дума

visibility 997

/ брой: 101

Газът от Азербайджан ще покрие 81% от вноса през юни

автор:Дума

visibility 866

/ брой: 101

Животновъди блокират Подбалканския път

автор:Дума

visibility 846

/ брой: 101

Сигнално действие в ядрената сфера

автор:Дума

visibility 1036

/ брой: 101

Българи в затвора за измама на Острова

автор:Дума

visibility 985

/ брой: 101

Фетхуллах Гюлен бил отвлечен в САЩ

автор:Дума

visibility 1159

/ брой: 101

По-високи мита за зърното от Русия и Беларус

автор:Дума

visibility 913

/ брой: 101

Здравето като бизнес

автор:Таня Глухчева

visibility 1016

/ брой: 101

Идеология в технологията

visibility 1044

/ брой: 101

Най-важно е да не губиш връзката с хората

автор:Юлия Кулинска

visibility 1229

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ