19 Декември 2025петък06:46 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Частни пътнически влакове тръгват през декември 2026 г.

България е разделена на три жп лота, всички печеливши линии са в един

/ брой: 99

автор:Дума

visibility 2308

България ще има частни пътнически влакове от 13 декември 2026 г. За целта железопътната система ще бъде разделена на регионален принцип на три лота - западен, северен и южен, като всички печеливши линии попадат в западния лот. В конкурса за избор на превозвач за пръв път БДЖ ще се конкурира с частни оператори. Новите договори ще са 12-годишни и трябва да бъдат сключени до края на 2025 г. Избраните превозвачи ще могат не само да ползват собствен подвижен състав, но и да наемат от държавата, която ще им предостави и композиции за безвъзмездно ползване. Ще работят на максимална печалба от 5%. Те ще трябва да синхронизират системата си за резервация и продажба на билети за удобство на пътниците.
Това предвижда Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт, публикуван от Министерството на транспорта и съобщенията за обществено обсъждане. Възлагането на такава поръчка е мярка, която ще се приложи за първи път от българската държава и представлява значително предизвикателство, се отбелязва в проекта.
В момента единственият превозвач на пътници по жп транспорт у нас е държавната БДЖ. Това очевидно ще бъде положението и през следващата 2026 г. Три частни компании вече имат лицензии за пътнически жп превози - пловдивската "ПИМК Рейл Експрес" (от 28 септември 2023 г.), старозагорската "Рейл Импекс" (4 септември 2024 г.) и "Ивкони Експрес" (от 11 февруари 2025 г.). 
Конкретната дата 13 декември 2026 г. е свързана с обичайните срокове, в които БДЖ обявява графика за движението на влаковете за следващата година. От тази дата ще влязат в сила новите договори. Те трябва да бъдат сключени до края на тази година, след което избраните оператори ще имат една година - т.нар. в проекта период на мобилизация, през която ще трябва да се подготвят за изпълняване на обществената услуга.
Общественото обсъждане на проекта ще е до 1 юли. Обявяването на откритата процедура за избор на превозвачи ще е до 31 юли, а кандидатите ще имат срок да подадат оферти до 30 октомври. Сключването на договорите ще е възможно до края на годината, ако някой от кандидатите не обжалва.
Новите жп превозвачи ще имат право да повишават цените не по-често от веднъж в тримесечието на една календарна година с индекса на инфлацията. Ще могат да ги увеличават и при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, съставляващи текущи разходи на превозвача, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация.
Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като за целта България се разделя на три лота - западен, северен и южен. Всеки от лотовете включва и второстепенни линии, като ще бъде обслужван от депо на своята територия - София за западния лот, Горна Оряховица за северния и Пловдив за южния лот. 
Всички експресни, международни и нощни бързи влакове попадат в западния лот с депо София. На южния лот са отредени бързи влакове между Пловдив и Варна през Карнобат и през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района, но не и например Пловдив-Бургас. В северния лот са включени бързи влакове от Русе до Варна и до Пловдив през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района.

Чупим рекорд в покупката на злато през 2025 г.

автор:Дума

visibility 743

/ брой: 238

Намаляват таксите на пенсионните фондове

автор:Дума

visibility 1428

/ брой: 238

Митниците ще таксуват с 3 евро китайските пратки от 1 юли

автор:Дума

visibility 2095

/ брой: 238

Жилищата поскъпват с 8-10% догодина

автор:Дума

visibility 1114

/ брой: 238

САЩ няма да посредничат между България и РСМ

автор:Дума

visibility 1574

/ брой: 238

ЕС оставя двигателите с вътрешно горене

автор:Дума

visibility 1993

/ брой: 238

Белгия замразява депутатските заплати

автор:Дума

visibility 1413

/ брой: 238

Накратко

автор:Дума

visibility 2061

/ брой: 238

България без редовен бюджет, а депутатските заплати?!

visibility 1663

/ брой: 238

2025: Пациентът - пак изгубен сред протести за пари

автор:Аида Паникян

visibility 1655

/ брой: 238

Не Белгия, Тръмп е проблемът!

автор:Дума

visibility 2153

/ брой: 238

Безизходица

автор:Александър Симов

visibility 9188

/ брой: 237

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ