25 Април 2024четвъртък07:54 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Гореща точка

Билетчето на Фандъкова

/ брой: 80

автор:Боряна Костова

visibility 3129

Честито на 238 500 столичани новите цени на билетите за градския транспорт! Толкова гласуваха за "милата" г-жа Фандъкова за кмет на последните избори. Преди вота тя се кълнеше, че промяна в тия цени няма да има до въвеждане на електронната "тикет система", а това щяло да стане през 2017 година. Потвърди го и след като патронът й Борисов нахока градоначалници от ГЕРБ, че "се правели на добри и не вдигали местните данъци и такси". Бре, рекохме си, тая женица се е еманципирала. Ама Данчето, както гальовно я зове бат'Бойко, тия дни запя друга песен. Нагла и доста цинична спрямо двата милиона жители на града, чиито джобове общината пак се гласи да пребърка.
Какво налага билетчето за транспорт в София да поскъпне с 60%? Обяснението на Фандъкова, че Центърът за градска мобилност го предлага експертно на базата на изчисления и икономически анализ, е твърде съмнително. Според общинари такъв анализ нито е представян, нито е обсъждан. Не издържа и твърдението, че с новите цени ще се намали използването на билети за еднократно пътуване. В момента само 15 на сто от близо 60-те млн. души, ползващи градския транспорт месечно, си купуват билети. Другите са с карти или "с повишено внимание" до перфоратора. Впрочем и импулсните карти за брой пътувания поскъпват, само още не е ясно с 20 или с 40 ст. на импулс. Няма да падне обаче броят на гратисчиите, който е толкова внушителен, че общината реално събира едва по 13 ст. от лев. Глобата за нередовните пътници скача на 40 лв., актът става 200 лв., но и това не решава проблема. Я се опитайте да вземете тия пари от роми, пияни или клошари, които масово се возят без билети! Контрольорите хич не ги и проверяват, за да не си изкарат някоя псувня или юмрук в зъбите. Целта, която всъщност се гони с драстичното поскъпване, е редовните пътници да поемат и "издръжката" на безплатните. Така на гърба на примерните граждани общината ще спечели още 15 млн. лв. приходи. Не го казва, щото звучи конфузно. Но не е само туй причината.
На думи Фандъкова още държи в градския транспорт да се въведе т.нар. тикет система - заплащане според продължителността на пътуването. Преди около три месеца гражданската интернет инициатива "Спаси София" внася в транспортната комисия на СОС подобно предложение. Настоява да се въведе почасов билет, който да включва неограничен брой пътувания за 90 минути, на цена 1,50 лева. То обаче е отхвърлено от Центъра за градска мобилност като "неефективно и дискриминационно". Тогава кметицата мълчи. Вярно, идеята на "Спаси София" е в полза на гражданите, но не пълни джобовете на ЦГМ. Там по признание на Фандъкова от 2012 г. заплатите на шефовете са по 3750 лв. А какви ли са сега? Фактът, че изпълнителният директор Симеон Арнаудов защитава с нокти и зъби  цена от 1,60 лв. за билет, говори достатъчно.
"Нахално е да се искат такива пари, след като трамваите и тролейбусите в София са или "нови" втора ръка, или са "връстници на баба ми". "Отказвам да плащам за вонящия транспорт, където зиме може да хванеш пневмония от студ, а лете - да припаднеш от жега." "Скъп билет и спирка - навес от ламарина, е безобразие." "Цените на горивата падат, но автобусите в София май не ги зареждат с нафта, а с уиски!" Това е само част от гнева, който се излива всекидневно в социалните мрежи. Подобни коментари на общински съветници от опозицията Фандъкова посреща на нож: "Не приемам популистки изказвания!" То, аслъ, смешните обвинения в популизъм май останаха единственото оръжие, с което властта брани дивотиите си от всички, които й казват истината. А кметицата съвсем оплете конците с признанието, че "решението е политическо". Сиреч няма общо с качеството на услугата. Важното е да падат пари.
Не мина и без дежурните въодушевяващи примери "от модерния свят". Навсякъде билетите за обществения транспорт са скъпи и прескъпи, не е нормално у нас да са най-евтините, оправда подготвяния грабеж ресорният зам.-кмет Любомир Христов. Фандъкова пък разказа как неотдавна директорът на лондонското метро й споделил, че там цената на билетите е много висока, за да се стимулира ползването на карти. Сигурно е вярно. Но има малки подробности. Лондон е в пъти по-голям по площ от София и в него живеят над 8,5 млн. души. Почасовото заплащане във Великобритания от април т.г. е 7,2 паунда на час (18 лв.), а в България то е 2,50 лева. Сайтът Money.bg се позовава на икономисти, които са изчислили, че ако цената на билета в градския ни транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (0,77 евро), стойността му според покупателната способност би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ. Няма нужда обаче да ходим надалеч. У нас през 1989 г. билетът струваше 6 ст. при минимална заплата 160 лева. Сиреч цена от 1,60 лв. може да има при минимален доход от 2700 лева. Очевидно цялата ни власт заслужава еднопосочен билет.

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 354

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 362

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 480

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 318

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 388

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 291

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 403

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ