Болест и лечение
/ брой: 45
В късната есен на миналата година, обзети от паника заради масовите протести в страната, породени от поскъпването на горивата, управляващите родиха абсурдна идея. Финансовият министър Владислав Горанов, след съгласуване с Шефа, обяви, че ще бъде въведено изискването върху касова бележка, издадена от всяка бензиностанция, да се отбелязват търговската надценка и елементите, от които зависи крайната цена за клиента. Така всеки щял знае колко прибира държавата и колко отива в джобовете на търговците, което ще помогне на потребителите да се ориентират кога са натоварени с по-висока от реалната цена. Тази ялова приумица на властта може да стане причина за криза с горивата, защото веригите бензиностанции не са в състояние да я прилагат от 1 април, каквито са изискванията.
Проблемите около цените на горивата никога не са били свързани с липсата на информация, а с липсата на конкуренция. От 10 години в сила е изискването горивата да минават през данъчни складове. Целта бе борба с контрабандата. По този начин обаче бе утвърден монополът на ЛУКойл, защото 80% от тези складове са негова собственост. Чрез закона за горивата на Ревизоро, с въвеждането на нови изисквания към дребните търговци, конкуренцията бе допълнително ограничена.
А в касовата бележа за цената на горивото няма де се вижда нищо интересно. Защото разликата между покупната и продажната цена не казва нищо. Това не е печалбата. Тази разлика показва колко е надценката, но не и какви са разходите на бензиностанциите. А те са големият въпрос - защо са такива, а не са по-ниски. Ситуацията в сектора в последните 10 години е логичен резултат от правителствената политика, защото през това време управляващите се мъчеха да лекуват симптомите, а не болестта. Това е все едно да гасиш пожар с бензин.