29 Март 2024петък10:27 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Чурльонис живописецът-композитор, дръзнал да рисува музика

Талантливият творец постига свой свят, онова, което други само мечтаят да направят

/ брой: 258

автор:Константин Еленков

visibility 2314

Ако не сте чули или не знаете името му - не се смущавайте... Аз случайно се "запознах" с него. Пишех дипломната си работа - може би първата структуралистична разработка в нашата критика - "Живопис и звукозапис в поезията на Смирненски" (1965). За да подплатя с по-сериозни аргументи основната теза - че предразположението на Смирненски към рисуването с думи не е случайно, трябваше да изровя от световната практика "доказателствен материал". И тогава, по пътя на понятийно-терминологичното уточняване, попаднах точно на това, което ми бе нужно - композитора Скрябин, с неговата "симфония в багри" Прометей, и живописеца-композитор Чурльонис, дръзнал да рисува музика.
При командировка до СССР успях да отклоня маршрута в Каунас, Литва - родното място на Миколаюс Константинас Чурльонис (1875-1911). Там всъщност се намираше единственият (тогава!) музей на Чурльонис. Не зная дали го има сега, но още тогава - 1973 г., галерията на Чурльонис бе оборудвана по най-нова технология за съхраняване и разполагане на рисунките му.
Моето учудване беше огромно: всичко онова, което бях видял в един руски албум, от който черпех сведения по темата Чурльонис. Тук, на живо, бе смалено като мащаб, не беше така ярко като багри. По-късно изясних причината: първо, нетрайността на материалите, второ, копията в книгата на Марк Еткинд бяха Каталог от град Каунас (1927) и Сборник, пак от Каунас, 1938-а. Материалите и техниката, които Чурльонис използва - картон или хартия, залепена впоследствие на картон, много рядко маслени бои, повече - темпера и пастел, туш и молив. Има и гравюри на стъкло. А размерите?! Най-голямата му работа - "Рекс", е 147х143. Другите рядко надхвърлят 36-те сантиметра! Макар че са удивително мащабни творби! Има 15х18; 10х8 и т.н.
Явно художникът-композитор е бързал, не е издирвал много-много, не държи на материала, обслужва фантазията и приумиците си. Но и нещо друго - всичко това потвърждава мнението (изразявано впрочем и от самия Чурльонис), че той не гледа сериозно на тия свои занимания...
Хронологично Чурльонис се вмества в кратката пауза между постимпресионизма и абстракционизма. Това е времето, когато Скрябин създава своята симфония "Прометей" (1910) - с партитура за цветове! Това е времето, когато Кандински и Малевич прокламират своите манифести и създават първите образци на "новото изкуство". Венецът на такива творения според Скрябин трябва да бъде "мистерията", в която се обединяват всички видове изкуства - музика, поезия, танц, архитектура и също така светлина... Но това е и времето на Бенуа и Добужински в Русия, също радетели за ново изкуство ("Мир исскусничества"), Левитан и Рьорих. От друга страна, тогава творят Сьора и Матис, Шагал и Анри Русо, Брак и Пикасо.
Как го посрещат съвременниците? Чурльонис твори 5 години. При това само три от тях са годините на зряло и пълноценно изкуство. За това кратко време успява да създаде свой стил, като минава през дзен, през декоративно-фигуративното живописване на новите формалистични течения - без да ги познава по същество! В Русия намират общо между него и Врубел - като виждане, като странност на рисуване, като съдба. За мен той наистина стои някъде в редицата на чудаците - Й. Бош, Ван Гог, Хокусай...
"Не твърдя, че по силата на гения Чурльонис няма равни. По оригиналност и необикновеност на таланта обаче той няма равен." Това заявява съвременник на Чурльонис още през 1911 г. - годината на неговата смърт. Най-авторитетният и най-четеният критик на Русия от онова време - А. Н. Бенуа, определя картините му като "скок в бездната". Четвърт век след това изказване Бенуа поддържа убеждението си в "гениалността на този човек".
Рьорих още тогава вижда общо между Скрябин и Чурльонис: "И в самия характер на тия двама гениални художници има сходни черти. Някой казваше, че Скрябин е дошъл твърде рано. Но на нас ли е съдено да определяме сроковете? Може би и той, и Чурльонис са дошли тъкмо навреме, дори навярно е точно така..." Негови почитатели в свое време са Ромен Ролан и Горки, Сартр и Паустовски.
Още с първата си картина - "Музиката на гората" (1903), Чурльонис показва, че за него това няма да е самоцелна прищявка или развлечение. Той е завършил вече Варшавския музикален институт с отличен, написал е симфоничната си творба "В гората", току-що е взел диплома и от Лайпцигската консерватория. Още в тази първа творба (дотогава има само някои опити) се вижда търсенето на общите корени на изкуството, дълбоко свързани с природата като най-мощен източник и рефлектор на душевните вълнения. И в най-"абстрактните" си творби Чурльонис като че следва Леонардо: "доизгражда природното"; причудливите форми идват - по думите на гениалния италианец - като подражание на петната от лишеи по старата стена или формите на облаците, в които така много обича да се вглежда Чурльонис.
"Морска соната", "Звездна соната"... Анданте, алегро, финал - това не са формални названия, но най-близки до същността на нарисуваното. Добър музикант, отличен живописец - така го определят на първата му изложба в Петербург - 24 февруари, 1909 г. Покровителстват го модерните тогава привърженици на "новото изкуство", на синтеза в изкуството, противници на литературността в живописването.
Без да е извън природата, изкуството, по думите на Гьоте, е "свръхприродно" (ubernaturlich). Според мен Чурльонис не следва докрай нито символичната, нито приказно-алегоричната образност. В най-силните си творби той е напълно освободен от всяко влияние; има свой "вътрешен символ"... Според мен Чурльонис успява до голяма степен да реализира идеята на Вагнер и немските романтици за сливане на изкуствата, за музикална живопис, в частност.
За разлика от абстракционизма - шумен по рождение! - Чурльонис не теоретизира, не излиза с идейни платформи. Показателна в това отношение е една негова мисъл: "Необразованият човек гледа красотата на природата, без да изразява гласно възхищението си, както това прави на всяка крачка интелигенцията."
В писмо до брат си Чурльонис пише:
"...На мен ми се струва, че истинското самопознание е вън от пределите на нашия разум, така, както и познанието на вселената, началото на всички начала и т.н. Обидно е човек да губи време за това. Е, ако пък той "щом не спи, мисли" (харесва ми тоя израз!), то нека мисълта му не се спуска в мрачното подземие, а да се рее в безкрайните простори..." 
Не случайно Достоевски е любим писател на Чурльонис. И все пак... Животът на този гениален човек приключва твърде рано - при усложнена диагноза (шизофрения)... умира едва 36-годишен.
Чурльонис постигна свой свят, онова, което други само мечтаят да направят. "Вътрешното звучение", "вътрешните вибрации", за които говори Кандински, при Чурльонис са една постигната реалност!

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 496

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 509

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 464

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 553

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 465

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 422

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 603

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 540

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 546

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ