19 Април 2024петък06:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Дана Драбова: Смяната на горивото за "Темелин" предизвика проблеми

Нека се споразумеем с руснаците, както направи Унгария, казва шефката на Държавната служба на Чехия за ядрена безопасност

/ брой: 229

visibility 2463

- През 2006 г. ЧЕЗ спечели търга за ядрено гориво за "Темелин" над бившия доставчик - американската "Уестингхаус". Защо американците всъщност трябваше да напуснат "Темелин"?

- По две причини. Първо, през 2006 г. горивото на "Уестингхаус" предизвика проблемите. Появиха се горивни изкривявания, наречени "бананов ефект". Това беше доста сериозен оперативно-икономически проблем. Не само по отношение на възможното отрицателно въздействие върху безопасността, което никога не е доказано. Но горивото трябваше да преминава през тестове по-често, което означава по-чести прекъсвания в производството на електроенергия.

Доколкото знам, втората причина беше икономическа, въпреки че това не беше адресирано от нашата Държавна служба за ядрена безопасност. Руснаците бяха много заинтересовани от "Темелин", защото там бяха единствените реактори ВВЕР-1000, където по това време не доставяха гориво. Те предлагаха икономически условия, на които един добър стопанин не можеше да устои.

- Имаше обаче негативен опит. Не трябва ли това да е причина да откажете "Уестингхаус" да участва в евентуална нова процедура за подбор?

- Със сигурност не. Нека погледнем по-нататък в историята. Решението, че "Уестингхаус" ще доставя гориво за "Темелин" е взето между 1993 и 1994 г. Първата причина е, че "Уестингхаус" също подготвя системи за контрол и управление за "Темелин". А второто беше, че руснаците имаха проблеми от същия тип с горивото ВВЕР-1000 по онова време - в централата в Козлодуй в България. Подобни проблеми не са избегнати от нито един световен производител на горива. Но ако производителят е поне малко добър, той ще ги реши. Те бяха решени от руснаци и американци.

- В случая с "Уестингхаус" обаче допълнителната информация може също да породи съмнения - той наскоро има проблеми с горивата в Украйна.

- Информацията е много противоречива и много обременена с идеология. Нямаме начин да потвърдим кой е прав. Руснаците, подкрепени от някои украински колеги, казват, че горивото от "Уестингхаус" има проблеми в смесени зони в украинските електроцентрали - където се използват както руско, така и американско гориво. От друга страна, се казва, че възникналите проблеми са поради грешки на оператора при презареждане на гориво. Мисля, че истината вероятно ще бъде някъде по средата. Знаете, смесена зона с двама производители на горива - това винаги е труден бизнес.

- Бихте ли препоръчали нов търг за гориво в "Темелин" за периода след 2020 г.? Или ЧЕЗ трябва по-скоро да се възползва от опцията, която е договорила с руския "Твел" и автоматично да продължи да си сътрудничи с нея?

- Не мога дори да препоръчам. Най-общо казано, винаги е добра идея да държите търговците нащрек, че не са единствените. По мои собствени тактически причини бих избрала процедурата за подбор.

- Това важи ли и за атомната електроцентрала "Дуковани"? Там ЧЕЗ има договор с "Твел" до края на живота на 4 реактора ВВЕР-440, но нали се говори за необходимост от диверсификация на доставчиците на гориво за този тип реактори?

- "Дуковани" е малко по-различен въпрос. Параметрите на горивото там, тъй като "Твел" е в състояние да го достави в дългосрочен план, са отлични. Ако имаше някаква причина за смяна на доставчика, те със сигурност не биха били технически и икономически. Всеки друг доставчик сега ще трябва да разработва гориво за "Дуковани". Става по-скъпо. А, поглеждайки историята, руснаците... винаги са се държали предсказуемо. 

- Трябва ли държавата да има стратегически резерви за ядрено гориво?

- Операторът на електроцентралата трябва да прецени дали е достатъчно горивото да се доставя малко преди да е необходимо за едно прехвърляне. От гледна точка на движението на парите доставките точно навреме са оправдани, но също така е логично да се обмисли дали би било по-добре да закупите гориво за две или три презареждания.

- Има ли значение по отношение на сигурността на доставката на ядрено гориво, ако продължим да добиваме уран в Чешката република? Вероятно няма да произвеждаме гориво тук така или иначе.

- Има значение. В Чешката република запасите на уран са на разположение за приблизително сто години експлоатация на настоящите шест и вероятно до осем ядрени блока. Но резервите са предимно на места в Северна Бохемия, които имат много лош опит с последствията от химическото добиване на уран.

 - Имаше размисли за съвместна централа за ядрено гориво в Чехия в сътрудничество с руската "Твел". Реална възможност ли е това?

- Такова разглеждане би имало смисъл, ако други страни, като Словакия и Унгария, бъдат добавени като купувачи. Като алтернатива Полша, ако реално стартира реактор през следващите 15 години. Но проблемите с производството на гориво със сигурност не биха избегнали чешкия бизнес. И вероятно никога сами няма да обогатим уран.

- Когато ЧЕЗ отмени търга за изграждането на други два блока на "Темелин", представители на компанията подчертаха, че това не е спиране на проекта като такъв. Според един вариант проектът за изграждане на нови ядрени блокове може да бъде отделен от ЧЕЗ, който ще бъде 100% контролиран от държавата. Какво мислите?

- Мнозина може да мислят, че ако традиционен оператор и инвеститор като ЧЕЗ не може да го организира, ще е достатъчно трудно да бъде организиран и финансиран от някой друг. От друга страна, имаме примера на Финландия. Там има трима инвеститори и двама оператори, тъй като третият инвеститор все още не управлява централата.  

- Проблемът е, че ЧЕЗ не е сигурен в икономическата възвращаемост, без която  миноритарните акционери биха могли да понесат вреди.

- Не знам какво някой си представя като по-добър финансов модел за друг инвеститор. Ако не работи за ЧЕЗ, ще се базира ли изцяло на държавна компания? Има и мнение, че цялото може да бъде финансирано от чуждестранен инвеститор, с когото държавата би могла да преговаря - както Унгария се съгласи с руснаците. Почти изглежда като нов свещен граал - нека го направим като унгарците. 

(Със съкращения)

Източник: http://ceskapozice.lidovky.cz

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 392

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 323

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 409

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 335

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ