22 Март 2019петък15:09 ч.

Снимка личен архив

Разговор

Емил Георгиев: Потребителите трябва да търсят правата си докрай

Българите не са достатъчно защитени от законодателството, смята изпълнителният секретар на Федерацията на потребителите у нас

/ брой: 51

автор:Юлия Кулинска

visibility 593

Емил ГЕОРГИЕВ е роден в с. Кутово, община Видин. Завършил е ВИХВП в Пловдив. Специализирал е защита на правата на потребителите в Австрия и Англия. Има две специализации в САЩ в областта на местното самоуправление. Работил е като инженер-технолог в тютюневите комбинати във Видин и Хасково и в системата на стандартизацията и сертификацията. Бил е четири мандата общински съветник в Хасково и председател на Общинския съвет. Сред основателите е на ПК "Екогласност", а от 2006 г. е лидер на партията. Депутат в 42-то НС от БСП. Георгиев е дългогодишен член на националното ръководство на Федерацията на потребителите в България, а от 2015 г. е изпълнителен секретар. Владее говоримо румънски и английски език.

"Ще бъдем безкомпромисни към "Топлофикация-София", докато не промени образа си на потребителски Франкенщайн"

- Г-н Георгиев, днес отбелязваме Световния ден на потребителите. Началото се поставя през 1961 г., когато в своя реч пред сената на САЩ, президентът Джон Кенеди поставя въпроса за държавна защита на правата на потребителите. Петдесет и осем години по-късно можем ли да кажем, че българските потребители са достатъчно защитени?

- Има какво още да се желае, още повече че  фундаменталният проблем на българските потребители е не само бедността, но и това, че не са достатъчно защитени от националното законодателство, особено в областта на обществените услуги. Проблем е и т.нар. двоен стандарт при хранителните продукти и подвеждащата информация, за да не кажа фалшива, която, за съжаление, се поднася на потребителите и от организации, които се водят като потребителски.

Очеваден пример за несъвършено законодателство е Законът за енергетиката, което дава възможност на "Топлофикация-София" да продължава да издевателства над потребителите на топлинна енергия. Колкото и зловещо да звучи, заради сградната инсталация софиянци са задължени да плащат до гроб, дори при демонтирани радиатори. Ще бъдем безкомпромисни към дружеството дотогава, докато не промени образа си на потребителски Франкенщайн. Казано по друг начин, да се отнася към своите абонати като към уважавани европейски потребители, а не като като към живеещи в африкански бандустани.

Заради многобройните жалби се ангажирахме с актуализация на Закона за енергетиката и Наредбата за топлоснабдяване. Радостното е, че срещаме разбиране от страна на ръководството на МЕ. В близките дни ще обсъдим съвместно нашите мотиви по измененията и допълненията на  наредбата и закона. Няма как да пропусна и Закона за храните, който отлежава почти една година след първо четене в Народното събрание заради лобистки интереси на две-три чужди фирми, бутилиращи изворна и минерална вода в нашата страна.

С други думи, даваме всичко от себе си за защита интересите на българските потребители. Затова търсим партньорство с държавни органи, имащи отношение към правата на потребителите. В тази връзка подписахме меморандум за съвместна дейност с КЗП и БАБХ и след някой друг ден започваме съвместни проверки за двоен стандарт в хранителния сектор не само на стоки, внесени от други страни, но проверки и за вътрешен двоен стандарт. Уверявам ви, че нарушителите ще бъдат обявявани поименно, но след като разполагаме с достоверна информация, предоставена от акредитирана лаборатория. А не както напоследък се случва и се всява паника между потребителите за съдържание на олово в рибата, за натамицин по сиренето и колбасите, за акриламид във вафлите, закуските, кафето и какви ли не още хранителни продукти, без да се представят доказателства от извършени изследвания на българския пазар. Категорично сме против такъв тип информация, която в някои случаи има привкус на поръчкова.

- Водите непримирими и тежки битки с "Топлофикация-София" и КЕВР. Докъде стигнахте и не се ли уморихте?

- Умора има, но тя се преодолява с благодарността на хората, особено непознати. Що се отнася до битките, такава наистина има, но само с топлофикационното дружество. От наша страна е принципна в името на всички тези, които се жалват в нашия офис. Що се отнася до КЕВР, мисля, че убедихме ръководството, че не сме техни врагове и търсим ползотворно сътрудничество. Вярно е, че понякога спорим, но както се казва, така се ражда най-правилното решение. Ще си послужа с пример. 

За съжаление през ноември м. г. ВАС по искане на прокуратурата отмени Правила за измерване на количествата електрическа енергия. Правила, утвърдени от КЕВР и влезли в сила от ноември 2013 г. Правила, регламентиращи дейността по констатираните от ЕРП нарушения, определянето на щетата и основанието за налагане на санкция. Така незаконните присъединявания в момента остават без последствия и това е предпоставка за увеличаване  обемите на неизмерената и съответно незаплатена електроенергия, а оттам - злоупотреба с правата на коректни потребители. Отменените Правила за измерване на количествата електрическа енергия създават проблеми и при съставяне на протоколи за проверка и подмяна на електромерите, съгласно изискванията за технически надзор, както и съставяне на констативни протоколи при установени кражби. Уверявам ви, че кражбите са колосални и тежат върху изрядните потребители.  

В тази връзка преди няколко дни се срещнахме с ръководството на КЕВР и настояхме в спешен порядък държавният регулатор да утвърди актуализирани Правила за измерване на количествата електрическа енергия. Факт е, че след срещата работна група е представила проекта за правила, а обществено обсъждане ще се проведе на 20 този месец. 

- Вие сте представител на първата и автентична  потребителска организация в страната, която в продължение на 29 години всеотдайно защитава правата на всички български потребители. Удовлетворени ли сте от своята дейност?

- Да се помага на хората е благородна кауза. И няма как аз и моите колеги в офисите в София и над 10 областни центъра, да не се чувстваме удовлетворени, когато решаваме проблемите на стотици потребители.

Удовлетворени сме, защото сме спечелили доверието на много хора и затова твърдя, че няма друга организация, и то не само потребителска, с организирана членска маса от близо 13 хил. членове. Това е организирана армия и всеки, който се опита да се подиграва с тези хора, ще се сблъска челно с нашия гняв.

Поздравявам българските потребители, защото ние от ФПБ сме се посветили на каузата за тяхната защита. И ги призовавам да търсят докрай своите права. Поздравявам колегите си в централния ни офис, колегите в офисите ни във Видин, Монтана, Враца, Плевен, Радомир, Бургас, Стара Загора, Пазарджик, Пловдив и Хасково. Няма как да пропусна нашите над 60 сътрудници от Видин до Гоце Делчев, които всекидневно участват в проверки по сигнали на хората.

Няма да има дълго отлагане на Брекзит

автор:Дума

visibility 104

ЕС готов да отложи Брекзит до 22 май

автор:Дума

visibility 189

"Брекзит" се заплете още повече

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 56

Апартаментът

автор:Павлета Давидова

visibility 709

/ брой: 56

Полюсите на българската фило-фобия

visibility 245

/ брой: 56

В Испания няма давност за фашизма

visibility 274

/ брой: 56

ПРИКАЗНА ЖЕРАВНА

автор:Петра Ташева

visibility 152

/ брой: 56