23 Април 2024вторник16:45 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Красимир Попов:

Европейските пари отиват за хората на България

Истинската заетост би следвало да е в рамките на бизнеса, твърди зам.-министърът на труда и социалната политика

/ брой: 282

автор:Ева Костова

visibility 1218

КРАСИМИР ПОПОВ е роден на 31 декември 1971 г. в София. Притежава магистърски степени по хуманитарна медицина и финанси. Професионалният му опит е придобит в неправителствения сектор, от 2003 до 2008 г. е шеф на дирекция "Европейски фондове, международни програми и проекти" в МТСП - управляващ орган на оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" и Изпълнителна агенция по програма ФАР за социалния сектор. В периода 2005-2008 г. е наблюдател и впоследствие пълноправен член в Комитета на Европейския социален фонд в ЕК в качеството си на представител на Република България. Владее английски, испански и руски език.
От август 2009 г. е зам.-министър на труда и социалната политика. Организира и координира дейността на МТСП в сферата на Европейските програми и проекти.

- Господин Попов, напоследък в социалния недоимък много често се споменава оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", която "пасва" за различни дейности и изглежда като панацея за разрешаването на много проблеми не само около кризата, а в по-дългосрочен план. Такава ли е наистина реалната картина?
- Един от основните ангажименти, залегнали в програмата на правителството, е осигуряването на достъп на бизнеса и гражданите до средствата от Европейския социален фонд. За Министерството на труда и социалната политика като управляващ орган на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" програмата, която инвестира в хората на България, този ангажимент има много ясно измерение - осигуряване на финансова подкрепа за лично и професионално развитие и достъп до качествени услуги на пазара на труда, в социалната сфера и образованието.
На провелото се на 1 декември т.г. Седмо заседание на Комитета за наблюдение на оперативната програма беше направена поредната решителна стъпка за изпълнението на тази цел. Членовете на комитета одобриха 32 нови операции на обща стойност от приблизително 833 млн.лв., като по този начин размерът на средствата от оперативната програма, насочени към изпълнението на конкретни мерки, нарасна от 1,77 млрд.лв. до 2,32 млрд.лв. Това означава, че в средата на програмния период е поставена точна времева и финансова рамка за реалното усвояване на 98% от наличните по програмата финансови средства.
Благодарение на това се създават предпоставки за договарянето на 80% от средствата по Оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" още през идната 2011 г. 
- На фона на "изпуснати влакове" с европейски пари вашето уверение звучи повече от оптимистично. Но на какво стъпва все пак оптимизмът ви?
- Удачният избор на мерките по усвояване на средствата от Европейския социален фонд е такъв, че гарантира бързо стигане на средствата до хората и бързо предоставяне на услуги за хората. Виждайки добрия пример от този подход, ние възнамеряваме да направим същото в сферата на образованието и в сферата на социалното включване. Тоест да заложим предимно на проекти на конкретни бенефициенти, които ни гарантират предоставяне на услуги за целевите групи, без да е необходимо за това да се пишат сложни проекти, които впоследствие да се защитават, да подлежат на оценка, реализацията на които неизменно е свързана с тежък бюрократичен процес, който отнема много енергия и много време. Аз смятам, че с такъв подход, при който се поставят ясни, измерими цели, създават се инструменти с опростен дизайн, които са добре таргетирани (насочени), ние имаме реалните шансове да усвоим без особени проблеми средства, с които разполагаме за програмния период.
- За да се случи това обаче, какво е необходимо?
- Необходимо е още тази година да се локират всички възможни средства към конкретни мерки. И това смятаме да правим още този месец. Предвидили сме над 90% от средствата да бъдат локирани към конкретни мерки. Малко по-малко от половината вече са локирани към одобрени операции. Запазваме известен резерв, който ни е необходим, за да покрием евентуални нужди за реализирането на някои реформи или политики, които ще възникнат впоследствие. Ако някой от тези проекти не върви добре, има затруднения при неговото изпълнение, имаме достатъчно време до края на сегашната година да го променим, ако е необходимо, да прехвърлим средства към по-важни и приоритетни сфери, така че да гарантираме усвояемост на средствата в полза на хората. Това е нашият план за действие, който ни гарантира успех по отношение на скоростта и качеството на усвояване на финансовите ресурси.
- А как кореспондират тези мерки с провеждането на Националния план за действие по заетостта?
- Това е другото ни предизвикателство, до голяма степен също политическо, и то е как да обвържем по-плътно целите, които са поставени в мерките, които се изпълняват в ОП "Развитие на човешките ресурси" със стратегия "Европа 2020" и националните ни приоритети. Така че отново по бърз начин да реагираме на нуждите, които възникват, и да преодоляваме затрудненията, пред които сме изправени в период на криза. За тази цел още преди година беше въведен механизмът да се гледат мерките  по оперативната програма заедно с мерките по Националния план за действие по заетостта. Това ни дава възможност да покриваме приоритетите, които си поставяме за всяка следваща година в сферата на пазара на труда, с финансов ресурс както от национални средства, така и от европейския социален фонд. Затова и много често, когато се говори какво се прави на пазара на труда, ние разказваме както за национални мерки, така и за мерки по оперативната програма. По отношение на субсидираната заетост разчитаме предимно на национални средства, т.е. в Националния план за действие по заетостта ще запазим част от финансовите ресурси за чисто пасивни мерки, свързани със субсидираната заетост, които целят да подкрепят най-уязвимите групи и да ги запазят активни на пазара на труда.
В допълнение към това в Националния план за действие по заетостта ние предвидихме и относително малка локация за т.нар. зелени работни места, което, знаете, е един нов приоритет на европейската общност, от който ще дадем възможност за субсидирана заетост в няколко икономически сектора, или по-точно дейности, които са пряко свързани с т.нар. зелена индустрия. Предстои всеки момент да приключи работата по уточняване на точните специалности, които биха могли да бъдат счетени като заетост в зелено работно място, около 2 млн. лв. сме заделили за този процес. Водещо тук е Министерството на околната среда и по всяка вероятност до една седмица специалностите ще бъдат готови. Предстои това да залегне в националния план по заетостта и до 1-2 седмици ще има яснота.
Така че аз смятам, че с комбинацията от мерки ние сме покрили както националните, така и приоритетите, по които работим в съгласуван режим в европейската общност, за да можем да постигнем максимален резултат и да бъдем в принос на икономическото развитие.
- Но колкото и да са мащабни тези мерки на пазара на труда, те имат до голяма степен временен характер. Каква е идеята на министерството за истинската заетост, да я наречем?
- Нормалната, истинската заетост би следвала да е в рамките на бизнеса - бизнесът открива работните места. Ние можем да финансираме подкрепа било то за субсидирана заетост или за придобиване на допълнителни умения, които да дадат повече шансове на хората за реализация на трудовия пазар. Така че, ако в момента се наблюдава известно задържане на негативните процеси на пазара на труда, това в известна степен се дължи на нашите мерки, но също така до известна степен се дължи на активизирането на някои икономически процеси, което се наблюдава през последното тримесечие. Може да се каже, че като че ли до голяма степен успяхме успешно да използваме затруднението, в което се оказа пазарът на труда, за да предоставим широки възможности за придобиване на допълнителни умения както за заети, така и за безработни лица. Лично аз смятам, че това е един сериозен шанс за хората - след възстановяване от икономическата криза да намерят своята пълноценна реализация.
- На национална конференция "За Достоен труд", организирана от КТ "Подкрепа" неотдавна, министър Тотю Младенов спомена, че предстои да сключите споразумение със социалните партньори по оперативната програма.
- Тъй като ни предстои да изпълняваме доста сериозни мерки по оперативната програма, по всяка вероятност скоро ще сключим национално споразумение между правителството, работодателите и синдикатите с цел всичките тези мерки да стигат най-бързо до бизнеса, до хората, които могат да се възползват от тях. Да ангажираме всички работодателски структури, всички синдикални структури в страната, за да може това, което се отваря като мярка за възможност за кандидатстване по оперативната програма, да стига по най-прекия и бърз начин до работодателите и до хората.
 

1/3 у нас взимат под 1000 лева

автор:Дума

visibility 232

/ брой: 77

Бум на заболели от коклюш

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 77

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 301

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 282

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 256

/ брой: 77

Агнешкото в Гърция 10 евро за килограм

автор:Дума

visibility 219

/ брой: 77

Баските сепаратисти с исторически успех

автор:Дума

visibility 287

/ брой: 77

Иран запазва строгия контрол върху дрехите

автор:Дума

visibility 270

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 289

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 266

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 260

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 288

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ