28 Март 2024четвъртък14:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Филип Попов: Съдебната система страда от липса на справедливост

Има сливане на правосъдните органи с властта у нас, категоричен е секретарят на ПГ "БСП за България"

/ брой: 128

автор:Юлия Кулинска

visibility 2468

Филип Попов е роден във Видин. Завършва ГПЧЕ "Йордан Радичков", а след това и Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Работил е като адвокат в Софийската адвокатска колегия. Член на Националния съвет на БСП. Народен представител от БСП в 42-то, 43-то и 44-то Народно събрание. Секретар на ПГ "БСП за България". Зам.-председател е на комисията по правни въпроси и член на комисията за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на СРС и достъпа до данни по Закона за електронните съобщения.

Владее английски език. Женен. Има дъщеря.

"Принципът на Монтескьо за разделение на властите - законодателна, изпълнителна и съдебна, като че ли все повече започва да се размива у нас"

- Г-н Попов, миналата седмица парламентът прие отчетите на правосъдните институции за миналата година. Какво остана скрито зад паравана от цифри?

- В тези отчети не беше казано нищо за проблемите, които тресат системата на съдебната власт от години. За съжаление, тя все повече не може да компенсира необходимото доверие, което гражданите трябва да имат към правосъдните институции. Това не е по вина собствено и само на съдебната власт и на магистратите - съдии, прокурори, следователи. Факт е, че реформата в системата на съдебната власт буксува. Нищо не се прави в тази насока за основни изисквания, критерии, по които следва да се развива промяната.

Един от проблемите е дисбалансът в натовареността на съдилищата у нас. Не може в Софийския районен съд в средата на годината делата да са хиляди, а в друг районен съд да са 10-15 за една година. Това, разбира се, води до редица тежки последици и дисонанс в правоприлагането и до редица тълкувателни решения на Върховния касационен съд например.

Проблем в съдебната ни система остава правоприлагането. Видя се и в доклада на Европейската комисия, че един от основните недъзи, недостиг е липсата на справедливост и разбира се, корупцията. Корупцията по същество е част от почти всяка власт. Там, където властта е неконтролируема, има и условия за създаване на корупция. Както е у нас.

Вече десетилетия се запазва тенденцията от страна на прокуратурата основен криминогенен фактор в България да бъдат ниската образованост, демографската катастрофа, обезлюдяването на определени населени места и бедността. Това са фактори, за чието разрешение следва да се поеме политическа отговорност от управляващите. Очевидно, че те години наред не правят нищо да бъдат преодолени и решени тези проблеми.

- Има ли у нас сливане на властта с прокуратурата?

- Принципът на Монтескьо за разделение на властите - законодателна, изпълнителна и съдебна, като че все повече започва да се размива в България. Свидетели сме на това, че законодателната власт в последните 10-ина години, откакто ГЕРБ управлява, е един придатък на изпълнителната власт и на решенията, понякога доста импулсивни и популистки, на министър-председателя. Според мен има опити за овладяването и на съдебната власт от страна на изпълнителната, което не говори нищо добро за управляващите.

- Правосъдният министър Данаил Кирилов излезе с проектомеханизъм за отстраняване и разследване на главния прокурор и председателите на ВКС и ВАС. Какъв е вашият коментар? 

- Функциите на т.нар. тримата големи са залегнали в нашата конституция. Те едва ли може да се отзовават през обикновен закон и без промяна в основния закон на държавата. Така че оттук насетне разсъжденията в тази посока не мисля, че ще бъдат много ползотворни. 

Хубаво е, разбира се, да има възможност за контрол между самите власти, но ние го правим през парламентарния контрол. За съдебната власт като независима трябва много внимателно да се ограничи контролът от другите власти върху нея. Това е широка и наистина експертна и дълбока тема, касаеща основни принципи на демокрацията, на разделението на властите. Така че не бива с лека ръка да направим някакъв контрол или система за възможност за отзоваване на главния прокурор, на председателите на ВКС и ВАС. Мисля, че това следва наистина да бъде много добре, широко и продължително обсъдено във времето. Не може и не бива с лека ръка да се правят такива промени. 

Сред общественото мнение битува разбирането, че върху главния прокурор или другите двама големи следва да има определен контрол, защото властта им на практика е доста широка, неконтролирана, но конституционните принципи и норми именно за това са дадени - за да се спазва независимостта на съдебната власт от останалите власти. 

По-късно Данаил Кирилов се оправда, че не предполагал, че предложението му ще се разтълкува като опит за намеса в делата на съдебната власт. Не стана ясно как това подозрение е убегнало на министъра, след като с подобно правомощие правителството директно се намесва в казуси, които трябва да се решават само от ВСС.

 Всъщност и Съветът на Европа разкритикува остро законовите промени, с които правосъдният министър твърди, че изпълнява европейски изисквания. От Брюксел ни предупредиха, че това са изцяло приумици на българските власти и европейските институции никога не са настоявали за тях.

Предложенията на Кирилов бяха остро критикувани от неправителствени организации, които заявиха, че така на практика се отваря вратата за натиск срещу председателите на ВАС и ВАК. От друга страна, главният прокурор остава недосегаем, тъй като предложенията са той да бъде разследван от свои подчинени. Освен това ръководителят на държавното обвинение има силно влияние във ВСС, т.е. би могъл да спре всяко решение.

- Предстои изборът на нов главен прокурор. Очаквате ли политическа намеса при този акт?

- Както се казва, в съвременното общество взаимовръзките са толкова особени и многоаспектни, че едва ли има независим човек. Защото преди да бъде главен прокурор, който и да е той, преди всичко е гражданин и човек със своите зависимости. Но системата в България и  фигурата на главния прокурор е такава, че той би следвало наистина да бъде независим. Аз се надявам да е такъв и да изпълнява единствено и само разпорежданията на конституцията и законите у нас и да следи за защита на интереса на обществото. Нека неговата независимост да е такава.

Разбира се, не се съмнявам, че в процеса на избора ще има опити за овладяването на този пост, но се надявам, който и да е следващият главен прокурор, наистина да устои на този натиск.

- Европейският съвет и ЕП трябва да изберат европейски прокурор. БСП има идеи как да бъдат излъчени българските европейски прокурори. Какъв е вашият коментар?

- Към настоящия момент няма процедура, по която те да бъдат излъчени. БСП предлага единият от българските европейски прокурори да се избира от Народното събрание, а другият - от президентската институция, защото това са двете институции, които не ползват европейски пари. Има и други идеи - те да бъдат предлагани с решение на ВСС - дали ще бъдат и двете колегии или пленумът на ВСС, прокурори и съдии. Така че има много предложения в тази насока, но целта в крайна сметка е те да бъдат наистина независими,  избрани по един прозрачен начин.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ