29 Март 2024петък14:26 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Харчи ли София разумно пари?

За някои притеснителни практики на Столичната община

/ брой: 27

visibility 2029

Банчо БАНОВ,
Финансов експерт

 
София е най-големият град в България. Несъмнено е и най-богатият. Като най-богат, общината има най-голям бюджет от всички други градове в страната. Човек обаче се пита дали харчи разумно своите пари. Дали с тях подобрява благоденствието на своите граждани. Или го влошава? Дали не се отдава (да залита) на някои притеснителни практики. Това е и темата, за която ще пиша.

Бабуните

Във времената, когато община Варна, морската ни столица и морската красавица, обяви, че ще премахне всички бабуни на своята територия, София като че ли е обсебена от бабуномания. Бях чувал мисъл, мисля, че на Тодор Колев, за бабуните по улиците: "Не ни стигат дупките по улиците, ами и сами си правим бабуни." Да, знам, има водачи на моторни превозни средства (МПС) - и мотоциклети, и автомобили, които карат бързо. Но нали затова има камери по улиците, нали затова е КАТ с радарите. На някои места общината направо се "олива". Например в Студентския град при магазин "Фантастико". Първо, има пешеходна пътека с бабуна (де факто пешеходната пътека е върху бабуната). След 30 метра - още една пешеходна пътека и още една бабуна. Е, за тридесет метра колко може да ускори един автомобил? И още нещо - пешеходната пътека е едно, бабуната е съвсем друго. Тя задължава трафика да спира и да тръгва 24 часа в денонощието (дори когато няма пешеходци). А при това спиране и тръгване знае ли кметската управа колко бензин се харчи ненужно? И колко вредни газове се отделят в атмосферата ненужно?

Каква е причината за подобно обезобразяване на дърветата на цяла улица?


Продължаваме с бабуните. Столичната община започна да ги поставя не само на еднолентови пътища (по една лента във всяка посока), но и на двулентови - т.е. на централен път. Това е много съмнителна и притеснителна практика. Ако се движите с автобус щ280, на бул. "Евлоги Георгиев" има бабуни, на булеварда пред Националната следствена служба - има бабуни, пред УНСС - пак бабуна, и в Студентския град - бабуни. Чудя се - едно време приоритетно се асфалтираха дупки по линиите на градския транспорт, сега - приоритетно се слагат бабуни по тази и други линии. Това не е ли неудобно за пътниците - да ги друсат всеки ден изкуствено. Същите тези пътници, които плащат данъци на Столичната община? И още нещо - какво ще се случи с бъбреците на шофьорите по линия щ280 и други линии? Общината не е ли помислила за тях?
Продължаваме с бабуните. В локалните платна на "Цариградско шосе" последното лято също насложиха бабуни - на всяка спирка. И то без оглед, че там поради многото пешеходци никога не се е вдигала голяма скорост, кара се внимателно. Дори куриоз - една бабуна в локалното по посока от "Младост" към Орлов мост, веднага след кръговото движение, при блоковете на БАН, за да влезе човек в локалното, трябва да направи голяма чупка, чупка, която убива скоростта на автомобила (както в Германия има изкуствени чупки по някои улици на малки населени места за убиване на скоростта), та след тази чупка на 20 м тържествено се "мъдри" голяма бабуна.

Пешеходни пътеки

Изведнъж се нацвъкаха масово пешеходни пътеки. Къде нужно, къде ненужно. По-рано имаше два вида пешеходни пътеки - при единия не е задължително водачът на МПС да спира (с квадратчета), при другия вид - т.нар. зебра - е задължително. Така на доста места, където имаше пешеходни пътеки от първия вид, сега общината "гордо" ги трансформира в такива от втория вид - зебра. Та масовото поставяне на зебрите превърна шофирането по софийските булеварди в такова от типа "тръгни - спри", и то на моменти рязко. Защото има пешеходци и... пешеходци. Едните се съобразяват и като има много коли - поизчакват, другите - виждат, че светофарът на 50 м тъкмо е пуснал колите, вместо да поизчакат потока, направо вървят и пресичат.
Често пешеходните пътеки са на близко разстояние една от друга. И са на необосновани места. Например по бул. "Христо Ботев" по посока от бул. "Сливница" към ул. "Пиротска". На кръстовището - пешеходна пътека (друг въпрос е колко е удачно да е там, щом има светофар), само на 30 м по посока ул. "Пиротска" - още една зебра. Е, толкова ли е трудно на пешеходеца да извърви 30 крачки? Точно на тази пътека веднъж се возих с такси от ул. "Пиротска" към бул. "Сливница". Две тийнейджърки със слушалки на ушите, както тичаха по тротоара, им хрумна, бягайки, да пресекат, използвайки пешеходната пътека. И изскочиха пред таксито изневиделица. Шофьорът наби спирачки и спря. Резонен е въпросът: ами ако това беше трамвай? Защото по бул. "Христо Ботев" се движат и трамваи. Как се спират 40 тона със засилка от 40 км в час? Изобщо - резонно ли е да има зебри при булевард с трамваи? Не е ли по-добре да бъдат от първия тип, описан по-горе, с квадратчета?
Една нова пешеходна пътека тип зебра, сложена на светофар, на бул. "Арсеналски" при басейна "Спартак", направила куриоз. Познат си кара, светва му зелено. Да, обаче баба тръгва да пресича, сочи му с бастуна пешеходната пътека и той спира, а светофарът му дава зелено, на бабата - червено. Ами ако в този момент друг се е засилил зад него? Възниква и въпросът защо е нужно да се слага зебра, щом има светофар?

Пътни знаци

Не знам дали забелязвате, но София напоследък изобилства от пътни знаци. Колкото повече пътни знаци има, толкова по-малко им се обръща внимание. Да не говорим, че затвориха и направиха еднопосочни маса малки квартални улички. Така познат живее в началото на улицата, която е дълга 700 м, но от булеварда не може да влезе. Затова заобикаля по съседна (изминава веднъж тези 700 м) и после по своята до началото (изминава пак тези 700 м), т.е. всяко прибиране от работа му коства допълнително 1,4 км. Ако се прибира с такси, това е лев и нещо повече към сметката.
Пътните знаци, ако забелязвате, вървят успоредно с пешеходните пътеки и бабуните. Една зебра върви с поне два пътни знака, два метални кола за знаците. Ако е зебра с бабуна, знаците стават четири. Простете, ако сме подозрителни, но тези пътни знаци се правят от частна фирма, нали така? Зебрите и бабуните по същия начин се правят от частни фирми. Да не би нарочно да се правят повече, за да спечелят повече тези фирми? След което тези фирми ще се насочат към следващия и по-следващия град, а ние безконечно ще се друсаме...

Колчета анти-паркинг

Друга мания, от която изглежда обсебена софийската община, е поставянето на колчета анти-паркинг. Тези колчета се появяват на най-неочаквани места. Къде с резон, къде без резон. Така например на бул. "Васил Левски" в отсечката между ул. "Екзарх Йосиф" и бул. "Дондуков". Като се върви нагоре към бул. "Дондуков", целият тротоар е в колчета. А бордюрът е висок, не може кола да паркира. След това - на самия тротоар до платното има площи за трева, които са вдигнати още повече. С една дума - не може кола да паркира там. Но въпреки това има колчета. Така е и на много други места - ул. "Карнеги" в кв. "Лозенец" цялата е в колчета, ул. "Петър Берон" - от северната страна, колчета и пр. Тук пак позволете да заподозрем - не е ли частна фирма тази, която поставя колчетата? Ако е така, няма ли интерес тя от повече поръчки? Разновидност на този процес е поставянето на заграждения за пешеходци. По същата логика те изникват на много - и нужни, и ненужни места. Последният шедьовър - да се огради бул. "Черни връх" на кръстовището на хотел "Хемус" - от източната и западната страна, за да не може да се пресича. Остана пресичането само в посока север-юг. Но от оградените места само на два диагонални ъгъла има асансьори. И те са на метрото. Т.е., ако слезете с асансьор от единия край, на другата срещуположна страна няма асансьор и трябва да качвате стълби. Как ще слизат или ще се качват стари, болни и немощни хора. А подлезите са дълбоки, с много стълби. Няма приспособления за спускане на детски колички. Не е решен и въпросът дали ще се затварят през нощта, защото са на метрото. А ако се затворят, как ще се пресича?
Последна, но не и по важност, е практиката с

подрязването на дърветата

а на места - цялостното им изсичане. В кв. "Лозенец", на ул. "Любен Каравелов", преди около две години така подрязаха дърветата, че им останаха само стволовете. На горките дървета им трябваха две години, за да се възстановят. Едно е да разредиш короната на дървото, друго е да я отрежеш цялата. Есента на 2013 г. няколко големи, здрави, хубави дървета в Борисовата градина близо до бул. "Цариградско шосе" бяха изсечени. Защо? Не се знае. Дали защото бяха големи и хубави и могат да бъдат нарязани и продадени като дървен материал?
Друга инициатива, която ядоса много софиянци и предимно възрастни хора, е рязането на тополите по бул. "Левски" в отсечката между Попа и Софийския университет. Това се случи есента на 2013г., като, забележете, през 2012 г. първо бяха подрязани клони, а на другата година бяха отсечени. Защо беше подрязването? За да се създаде на някой двойна работа и да се плати двойно? През лятото слънцето е силно, тези дървета носят сянка и прохлада в центъра на София. Не можеше ли да бъдат изрязани през едно? И когато новозасадените дървета добият височина и по-гъста корона, тогава да се отсекат и останалите.
В заключение: хубаво е общината да се допитва до гражданите по отношение на благоустройството. И най-вече хубаво е общинските съветници и кметовете по райони да се придвижват пеша и с градски транспорт. Така ще чуват какво говорят гражданите, ще изпитват върху себе си удобна ли е или неудобна дадена мярка.

 

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ