19 Април 2024петък02:06 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Димчо Михалевски:

Източването на "Горубсо"-Мадан, ликвидира региона

Заради нелепи нови изисквания ще фалират близо 1000 от малките бензиностанции, които обслужват повече от половината общини, казва левият депутат

/ брой: 8

автор:Велиана Христова

visibility 40

Димчо Михалевски е роден на 24 октомври 1965 г. в Кърджали. Инженер, завършва промишлено и гражданско строителство в УАСГ. Магистър по политически мениджмънт от НБУ. От 2000 до 2003 г. е зам.-кмет на община Кърджали. От 2004 до 2005 г. - изп. директор на "СД лайтинг" АД. Бил е зам.-министър на регионалното развитие в правителството на Тройната коалиция. Сега е депутат от Коалиция за България.


- Тези дни алармирахте, че мини "Горубсо" в Мадан се води към умишлен фалит. Кое ви кара да смятате така?
- В последните няколко години очевидно имаше проблеми няколко пъти - миньорите бяха изправени пред стачка, набеляза се много сериозно съкращение на персонала. Ще ви припомня, че там работеха над 1200 човека, в момента са някъде около 650-700. При положение че натискът върху тях за добив и за производство на концентрата е много голям и реално те в момента произвеждат почти двойно повече, отколкото в началото, когато беше направена сделката с новия собственик. Това  обаче не влияе по никакъв начин на тяхното заплащане, дори напротив - последните 7-8 месеца, както миньорите споделиха на срещата в събота, де факто са им намалени наполовина брутните заплати. И нещо още по-лошо - те получават 60% от тези средства с известно забавяне. Миньорите казват, че ако до края на април м.г. са заработвали до 1000 лв., сега заработват около 450, от които ни плащат 60%.
- Това е много ниско за миньори.
- Така е. Те произвеждат сега по близо 1000 т концентрат, навремето са произвеждали около 700 т и казват, че непрекъснато им налагат планове, които са трудноизпълними с наличните хора. Проблемът е също, че не им се създават условия за работа. Примерно, токът на предприятието винаги между 20-25-о число и до края на месеца е спрян, защото не са платени сметките към електроразпределителното дружество и те не могат да влязат в рудника. Това означава, че няма как да насмогнат по правилата, които са им наложени едностранно от директорите на "Горубсо"-Мадан, но веднага им се налагат санкции, защото не били изпълнили плана. Как да го изпълнят, като няма ток? Изпълнителният дирктор от месец насам е напуснал, стана общински съветник от ГЕРБ, сега щели да го назначават в НОИ. Освен това налага се миньорите сами да си купуват елементарни материали, прибори, работно облекло, обувки, клещи, залепващи материали и пр. Материалите не им се предоставят от работодателя.
- Не е ли възможно това да се дължи на загуби на предприятието в кризата, а не на източване, което вие подозирате?
- Според миньорите предприятието обяснява всичко с лошите финансови резултати. Обаче в същото време според тях се доставят съпътстващи материали - свързващи кабели, части за вагонетките, с които се вади рудата и т.н., на цени в пъти по-високи от реалните. Имаме една класическа схема, със съжаление го казвам - предприятието купува от ограничен кръг доставчици своите материали, които пак са свързани очевидно със собственика на предприятието, и ги купува на неколкократно завишени цени. При това положение, въпреки работата на предприятието, въпреки че цените на рудата, както и тези на концентрата, на  цветните метали - олово и цинк, са много добри. това в никакъв случай не може да доведе едно предприятие до състоянието, в което е "Горубсо"- Мадан. То умишлено се вкарва на загуба, защото се източва през тези неколкократно завишени доставки.
- Кой има интерес от това? Собственикът не би трябвало да има интерес да фалира предприятието.
- Това става единствено под диктата на ръководството на предприятието. То умишлено го прави. Но миньорите реагират, не може един миньор да получава 450 лв. Нали разбирате, че това е безумно? Никога не е било. Дори и в минали тежки периоди на прехода, те бяха едни от най-високо платените. Хората заработват нещо, което струва пари и трябва да си получат дължимото. Тук има много дълбок порок. С тази схема, която обгражда предприятието, де факто собствениците на дружествата източват и приходи, които са много важни за региона. Защото Мадан фактически няма алтернатива, над 650 човека работят в това предприятие, което всъщност е изградило града. Около него има различни видове структури, магазинчета, различни услуги и пр., които разчитат на приходите, заработени в тези семейства. И се оказва, че с това източване на предприятието се удря не само по работниците, удря се по цялата община и целия регион. Защото хората вече нямат никаква работа, нямат никакъв доход. Техният доход на практика е откраднат,  изнесен от региона и според мен това е най-порочното. Затова съм много притеснен, че ако това дружество стигне до финала, до невъзможност да продължи, да речем, с нови собственици, шансът за Мадан е просто никакъв.
- Не е ли идеята някой да го купи много евтино?
- Честно да ви кажа, това, което много ме притесни, е че се нарязва на скрап съществуваща инфраструктура за добив и изнасяне на рудата. Това е една линия в 3-километров подземен тунел. По груби сметки, между 120 и 130 хил. т метал отиват на скрап.
- Да не би да са остарели съоръженията?
- Нищо не може да му има на метала, който се намира там. Още повече, миньорите казват, че в следващ период щели да се режат на скрап стълбове на ведомствени системи, които снабдяват самите рудници с ток. Защо се разгражда нещо, което е изградено и работи? Залежите в този регион не са изчерпани, има за още много години напред. Тоест има потенциал и в световен мащаб, и в местен мащаб да се запази това производство, да се модернизира. Но трябва да има един нормален подход към хората.
- Икономисти в правителството казват, че големите предприятия са тромави и губят, затова трябва да се разчита на малкия бизнес. Обаче това, което казвате - че ще фалират всъщност и малките магазинчета, услугите...
- Кой го казва това, като правителството направо е смазало малките и средните предприятия? По повод на "Горубсо" аз съм категоричен, че това предприятие и сега, и в бъдще, е печелившо. Явно собствениците имат проблеми, които може да са обективни, те едва ли са толкова неопитни да го управляват както трябва, но умишлено източват доход. И аз съм против това. И хората са против това. Защото това източване на доход от региона просто ликвидира региона. включително населените места около Мадан. Това предприятие е изградило всичко - и жилищата дори.  Сега, като го източваш, какво очакваш да се случи в Мадан?

- В най-близко време идва още едно бедствие според мен - има ли опасност да се затворят малките бензиностанции в страната заради новото изискване да си сложат скъпи контролни апаратури "на входа" до месец март? Те ще фалират, вместо при кризата да бъдат пазени като зеница на окото... Кой го предизвиква това и защо?
- Хайде да направим един анализ. Какво казваше Дянков в правителството? "Ние се борим с контрабандата, със сивия сектор". Това беше тезата още от края на 2009 г. В края на 2010 г. те казаха: "Въвеждаме фискални устройства на всеки касов апарат, на всяка бензиноколонка, за да е вързана със сървърите". В това време забележете какво става с акцизите върху горивата, които са много характерен показател на продажбите. Те са с постоянна стойност, цената на петрола може да варира, но акцизът е еди-колко си лева на 1000 литра. И какво? През 2007 г. акцизът на безоловния бензин е бил 635 лв. и се качва до 2011 г. и 2012 г. до над 710 лв. - т.е. увеличението е от порядъка на 11-13%. Акцизът на дизела от 535 лв. се качва на 615 за миналата година и 630 лв. за тази - увеличение над 12%. Сега да погледнем данните - какъв акциз е събран. През 2007 г., при най-ниските нива, са събрани около 1 млрд. 687 млн. лв. акциз от горива. Това са данни от Министерство на финансите. За 2008 г. са събрани малко над 2 млрд. лв., за 2009 г. са събрани 1 млрд. 794 млн. лв. При това - през 2009 г. до края на предишното правителство за 7 месеца е събран акциз към 1,1 млрд. лв., за останалите 5 месеца при новото правителство са събрани 600 млн. лв. Абсолютно необяснимо е защо рязко спадат приходите от акциза. А през 2010 г., която е ключовата година, са събрани 1 млрд. 782 млн., падат сумите.
- Не е логично, при положение че акцизът се вдига.
- И забележете - 2011 г., когато вече имаме новите фискални устройства, въведени във всички бензиностанции (малки, средни, големи) и се очаква да се увеличи приходът, към 30 ноември 2011 г. сумите, събрани от държавата при повишени ставки на акциза спрямо предишната година, са само 1,700 млрд. лв. Сложете още 120-130 милиона максимум за декември месец, какъв е ефектът? Ефектът е нула, да не кажа отрицателен.
- Защо сега до март бензиностанциите трябва да изпълнят нови условия?
- Предишната мярка не даде резултат, а тя костваше на всяка по-малка бензиностанция по 4 хил. лв., на големите повече. Впрочем в средата на годината промениха и това условие. Задължиха големите вериги пак да променят фискалните си устройства, защото щели да въвеждат нова система и шефът на НАП Росен Бъчваров каза: "Втората лента на касовия апарат няма да ни я правите на хартия, ще ни я давате на електронен носител". Това щяло да спести 50 хил. тона хартия и бензиностанциите щели да спестят складово пространство, за което плащат наем. Първо, това са пълни глупости, защото по Закона за счетоводството те са длъжни 5 години да съхраняват старите ленти. Тази нова допълнителна инвестиция само на една верига като "Петрол" й костваше 300 хил. лв. нови инвестиции.
След това, в средата на 2011 г., изведнъж казаха, че не ни устройва да има само фискален контрол, т.е. контрол на изхода, а искат да имат контрол и върху резервоарите, защото много хора манипулирали фискалните устройства, изключвали ги и не можели да ги хванат. В първия момент хората не съобразиха какво означава това, тъй като никой не им каза колко ще струва реално тази система. Имаше бодри изказвания на Дянков, подкрепен от премиера, че ще струва 3-4 хил. лв. Обаче миналата седмица се оказа, че всичко това на една бензиностанция с 3 резервоара ще струва от порядъка на 1 млн. и 18 хил.лв. Най-възловият въпрос е какво ще даде това нововъдение. У нас има около 3200 бензиностанции, да ги закръглим на 3000. В България има 4 млн. автомобила, да сложим средно, че всеки от тях зарежда 2 пъти в месеца, това са 8 млн. зареждания. Т.е. 8 милиона информационни сигнала отиват към НАП, по 12 месеца това са близо 100 млн. сигнала на година. Питам аз, кой анализира тези информационни масиви, за да може да си направи сметка къде да контролира, за да хване сивата икономика?
- Зпочва да ми се вижда като некомпетентност с резултат хаос...
- Абсолютно. Това е чист пиар, че уж правят нещо. Но с тежки последствия за малкия и средния бизнес, което ще доведе до техния фалит и ще облагодетелства големите монополи, които държат печалбата. Това е истината.
- Но дори да е така, големите монополи нямат интерес да обслужват малките селища?
- Точно така. Всъщност ще се въведе една скрита такса за достъп на хората, живеещи в отдалечените райони и малките населени места. А на много места в малки селски бензиностанции хората си зареждат селскостопанската техника - комбайни, трактори. Как ще влезе тракторът на някоя голяма бензиностанция?
- Как да бъде спряно всичко това?
- Искам още нещо да коментираме. Досега бяха 100 млн. информационни масива в НАП само от бензиностанциите. Сега искат със същия срок - до 31 март, във всички малки квартални и селски магазинчета, които продават дори ширпотреба, да се направи същото - фискалните устройства да се вържат със сървъра на НАП. Досега са вързани към 90 хил. магазинчета и трябва да се вържат още 210 хиляди. Информационните данни ще станат 500 милиона масива.
- Но те ще фалират от този разход, кой ще обслужва малките селища?
- Естествено, че никой. Това са глупости. Има принципи в икономиката. Защо примерно са регистрирани търговците с над 50 хил. лв. оборот по ДДС? Защото е практика в света, че тези под 50 хил. лв. просто не си струва да ги администрираш, тъй като разходите за администриране и събиране на данъци са повече от това, което ще получиш реално от тях. В случая е същото. Къде са разположени бензиностанциите на 6-те големи вериги "Лукойл", "Петрол", ШЕЛ, OMV, "Екопетрол" и "Ромпетрол"? По данни от техните сайтове 884 бензиностанции от общо около 900 са концентрирани в най-големите градове, на магистралите, на граничните пунктове и на възловите места с най-голямо натоварване на републиканската пътна мрежа. От тези 884 бензиностанции в 10-те най-големи града са концентрирани 335, т.е. близо 40%. Общо казано, в 1/5 от общините са концентрирани 3/4 от бензиностанциите на големите вериги. Всичко останало - малките и средните общини, разчитат на малки и средни бензиностанции извън големите вериги. Според нашия анализ в 57 общини няма нито една бензиностанция на 6-те големи вериги, а в 54 общини има само по една. Над 54% от общините разчитат на малките и средните. Представете си удара, ако тези бензиностанции започнат да фалират и да спират, а те нямат друг избор заради тези непрекъснати нови условия. Вчера си говорехме в Кирковско, крайгранична община в Кърджали, там един човек има 3 мънички бензиностанции и по новите правила той трябва да даде около 60 хил. лв. Той посмъртно не може да изкара тези пари.
 Проблемът от това правителство е, че то ликвидира малкия и средния бизнес. При предишното искане за нови устройства фалираха около 300 от малките бензиностанции, сега се предполага, че при тези нови условия поне още 700-1000 ще затворят.
- Как да се спре това? Реално какво може да се направи?
- Проблемът на България не са малките и средните бензиностанции. Защото в България "Лукойл" произвежда над 85-90% от употребяваното гориво в държавата, т.е. с един ефективен контрол върху "Лукойл" хващаш 90% от пазара. Останалото количество 10-12% се внася от вносители, които също се броят на пръстите на едната ми ръка. Ако искаш да хванеш сивата икономика и контрабандата, хвани тези големите и приключи темата. Сега налагат на всички непосилни изисквания, а буквално онзи ден Танов отложи с 2 години въвеждането на измервателни уреди на терминала на "Роснефт" на входа на "Лукойл". Значи за големите можем да правим компромиси, за малките компромиси няма. Всичко води до смазване на хората без никакъв ефект за бюджета на държавата.

"Това правителство смазва хората без никакъв ефект за бюджета

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 392

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 323

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 409

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 335

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ