25 Април 2024четвъртък11:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Картини като проповеди

Юлия Станкова подреди новите си творби в галерия "Възраждане"

/ брой: 146

автор:Дума

visibility 764

Една различна, душевна, чиста и докосваща сърцето изложба на Юлия Станкова под наслов "Жените в Новия завет" бе открита в пловдивската галерия "Възраждане". В двора на арт салона Краси Алексиева приветства гостите, представи авторката и експозицията, която ще продължи до 31 август.

"Библейската тематика е изключително широко разпространена в творбите на хиляди художници. Но цяла изложба, посветена на жените от Новия завет, е нещо много специално и рядко. Особено когато авторът е жена - теолог. В тези картини няма нищо случайно. Женските образи, обстановката, предметите и детайлите, мъжете, Христос - всичко е символно, наситено с вяра, обрядност, мистичност; навсякъде витае силата на Божия син. Картините са като проповеди. Много от тях, като композиции и образно присъствие, са истински, силни живописни постижения. Иконното живописване на случваемостите свързва творбите с хилядолетните традиции на християнската църковна живопис. Но съвременните похвати в рисуването на авторката я определят по-близо до апокрифната стилистика. Изложбата стои здраво стъпила в съвремието ни и човек изведнъж става силно заинтригуван и съпричастен към многостранното присъствие на жената в историческата фактология на Новия завет", посочва галеристката Краси Алексиева.

"Още в началото на моите занимания с Евангелските текстове бях очарована от женското присъствие в тях. И в четирите евангелия е обърнато специално внимание на групата жени, които са следвали Иисус по време на дейността Му в Галилея и после в пътуването Му от Галилея до Йерусалим. Те несъмнено са присъствали на всички проповеди на Христос, помагали са Му, грижели са се за Него, когато се е налагало са предоставяли имотите си. Те единствени остават до Христос докрая, свидетели са на Неговото разпятие, а после те са първите, удостоени да свидетелстват за възкресението Му, пише Юлия Станкова.

За да разберем каква е новозаветната жена, трябва да я погледнем през очите на Христос. Той вижда качествата й и се доверява на нейните специални способности, които обикновено се пренебрегват и често остават скрити и за самата нея. Във всички новозаветни разкази за изцеления на жени или на техните деца, разпознаваме онези техни характеристики, които Христос поощрява, за да се превърнат жените в най-сигурните опори на Неговото учение и вяра", допълва авторката.

Моят творчески експеримент

Най-кратко бих определила работата си като съвременно продължение на византийската живописна традиция. Звучи парадоксално едно изкуство да има претенциите да е съвременно и заедно с това да остане в езиковата изразност на една средновековна изобразителна система, отбелязва Юлия Станкова.

Това обаче е възможно, когато образният език, създаден от източните църковни отци и византийските художници, се приложи творчески днес. Преди да обясня как може да стане това, трябва да кажа, че византийската изобразителна система се появява в късната античност, когато изкуството, което днес наричаме академично, е достигнало своя апогей. Така че иконописта е символна фигурална живопис, която, в контекста на късноантичния реализъм, е сравнима като явление с модерното изкуство на двадесети век, чиито носители са Модилияни, Пикасо, Шагал... С други думи, византийската иконопис, въпреки фигуралността, е едно абстрактно по същността си изкуство, което за съжаление е попаднало в клопката на традиционализма преди да се развие напълно.

Така са се стекли обстоятелствата през вековете, но сега, от дистанцията на времето, това положение може да се промени. Моят творчески експеримент се състои главно в това да извадя иконописта от зоната на занаятчийството, да открия свободните й "валенции", да я съживя като посредник в нашия диалог с Библията и, доколкото посланието в нея е общочовешко, да върна тази образност сред съвременните културни течения в Европа, където вярвам, че е нейното място.

За тази цел от тридесет години насам изучавам съдържанието на Стария и Новия завет, където откривам детайли от Библейския разказ, останали неизследвани в познатата ни иконография. За да намеря образния аналог на едно Евангелско събитие, който да не е просто илюстрация, а богословска интерпретация, изучавам "синтаксиса" на византийския изобразителен език и го използвам за "написването" на нови "изречения". С други думи, търся и намирам нови иконографски композиции, свързани със събитията, описани в Библията, които да отразяват моето вълнение и прозрения, възникнали при четенето и препрочитането на Библейските текстове. Ето защо се определям повече като богослов със сръчна ръка, отколкото като художник", завършва Станкова.

Кратка биография

1978 г. - диплома за минен инженер, Минно-геоложки университет, София; 2000 г. - диплома за магистър по теология, Софийски университет "Св. Климент Охридски", Богословски факултет. Има четиридесет и седем самостоятелни изложби: България (София, Пловдив, Видин), Северна Македония (Битоля, Струга), Гърция (Драма, Тасос, Атина), Франция (Гренобъл, Виен), Холандия (Хага, Леуварден, Аудкарспел, Амстердам, Егмонд Биннен, Драхтен, Кастрикум, Варменхаюзен), Германия (Фрайбург), Англия (Лондон), Италия (Венеция, Отранто). Настоящата изложба е втората изложба на авторката в Пловдив, първата е в Балабановата къща, 2011 г. Още: стихове, статии и богословски есета във в. "Литературен форум", сп. "Литературни балкани", интернет-сайтовете Литернет, Въпреки и ArtWay; съсценаристка на документалния филм "Иван Георгиев - Рембранд".

Искат по-високи заплати за учителите

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Да не забравяме истината за арменския геноцид

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

От 26 април плащат великденските добавки

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 0

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 1

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ