29 Март 2024петък03:59 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Крум Зарков: Хората у нас намаляват, а изборните списъци набъбват

Хаотичното законодателство отдавна се превърна в емблема на този парламент, категоричен е зам.-председателят на ПГ "БСП За България"

/ брой: 30

автор:Павлета Давидова

visibility 2097

"Управляващите решиха, че няма смисъл да спазват закона."

- Г-н Зарков, за пореден път непосредствено преди избори управляващите предлагат промени в Изборния кодекс. На какво се дължи тази тенденция за постоянни изменения в последния момент?

- Всъщност хаотичното законодателство отдавна се превърна в емблема на този парламент. Свидетели сме на поредния епизод слабо обяснени и недобре подготвени промени. Този път на прицел е Изборният кодекс. И да, правилно отбелязвате, че това се прави в навечерието на серия избори. В случая предложенията бяха мотивирани от невъзможността да се изпълни законовото изискване за въвеждане на машинно гласуване във всички изборни секции. Ние обаче не можем да спестим няколко прости въпроса. Как е възможно за 5 г., откогато е изискването за въвеждане на машинно гласуване през 2019 г., специализираната администрация и изпълнителната власт да не могат да намерят решение на немного сложните проблеми по закупуване, оборудване и транспортиране на прословутите машини? Какво означава за държавата, административните органи да решат, че дадена законова разпоредба няма да я бъде и вместо да мислят как да я изпълни, да натискат тя да се промени? След като очевидно има проблеми, като тези с огромния брой невалидни бюлетини например, които ще бъдат решени с гласуване през машини, какво ни подсказва отказа от тях? Имаме още много въпроси, за които разумен отговор няма. 

- ГЕРБ предлагат и промени, свързани основно с взимането на решения от избирателните комисии, както и с възможността за обжалване на резултати. Има ли необходимост от подобни корекции?

- Предлагат се решения, за които се изисква квалифицирано мнозинство от 2/3 да могат, при определени обстоятелства, да бъдат вземани от обикновено мнозинство. Зад тази промяна прозира проста сметка да се осигури превес на представителите на управляващата коалиция - ГЕРБ и "Обединени патриоти". Самата идея на по-високото мнозинство в момента е именно да се избегне такъв тип автоматично надмощие в процеса. Подобно предложение е абсолютно неприемливо. 

- Че промени са необходими, май са съгласни всички партии, особено предвид усещането за подмяна, което твърде често съпровожда обявяването на изборните резултати. И все пак - сега ли е моментът?

- Изборният кодекс не е перфектен, но проблемите му не са във възможностите за машинно гласуване, нито в начина на вземане на решение от различните изборни комисии и още по-малко в сроковете за обжалване. Чувството за подмяна има съвсем различен корен, свързан и с многото нарушения, случващи се извън правилата. Говоря за купения и за корпоративния вот, но с тях трябва да се занимава предимно Наказателният, а не Изборният кодекс. Ако се съсредоточим върху изборните правила, ние идентифицирахме като основен проблем липсата на адекватни избирателни списъци, които да не позволяват изборните урни да бъдат допълвани и резултатите натъкмявани. 

- Всички говорят за "мъртви души", но проблемът всеки път остава някак встрани от мерките за подобряване на законодателството. Как може да бъде стимулирана местната власт да изготви актуални изборни списъци, тъй като това е част от нейните отговорности?

- В края на миналия месец стана ясно, че данните, с които разполагат ГРАО и НСИ, се разминават с 1,5 милиона души. Милион и половина! Това са хора, които ги няма, но чиито данни се появяват в изборните списъци. В огромната част това са български граждани, които не живеят в страната. Не мисля, че можем да разчитаме само на местните власти. Трябва да се създаде по-добър начален механизъм за изготвяне на списъците, от една страна, и начин за лесна проверка, от друга. Имаме ясно предложение как това да се случи. Крайно време е да се създаде публичен регистър на избирателя, които да бъде достъпен от разстояние. Той може да служи за база на избирателния списък и ще позволи на наша съгражданка в Мелбърн да провери дали някой не е гласувал от нейно име в Търговище, примерно. Именно този регистър трябва да послужи и за база за адекватни избирателни списъци. ГРАО не е способно да отразява навреме промените и най-вече имиграцията. Това е и основното обяснение на типично българския феномен, според който хората в страната намаляват, а избирателните списъци се удължават. Предложили сме и начин този толкова важен регистър да се създаде бързо и лесно. За целта в него трябва да се "налеят" упражнилите право на глас на последните парламентарни избори. Това е начална база данни от малко повече от 3,5 милиона души, която е далеч по-адекватно от 8 милиона, които фигурират в списъците на ГРАО. Естествено списъкът трябва да бъде актуализиран и допълнен, което според нашите разбирания може да се прави от ЦИК, която да разполага със съответните правомощия. Никой български гражданин няма да бъде лишен от правото си на глас и ще може да се допише дори в деня на изборния ден, но първоначалните списъци вече няма да позволяват на недобросъвестни лица да си правят сметка за наличните "резерви" от гласове. 

- Освен решението за машинния вот управляващите намекнаха, че може да заобиколят и друг важен момент - избора на нова ЦИК. Защо процедурата трябва да се проведе в указания срок?

- Случващото се с отказа да се поднови съставът й е безпрецедентно. Историята познава казуси, когато даден мандат не е прекратен в срок и изборът на даден орган се забавя, но за това винаги е имало някаква причина - не може да се събере необходимото мнозинство или няма функциониращ парламенти. Но управляващите просто да решат, че няма смисъл да спазват закона, това не е било! Всички аргументи, които бяха изтъкнати срещу избора на нов ЦИК, са несъстоятелни. Нито предстоящите избори са изненада, нито организацията им ще бъде застрашена от смяната на органа, нито ще последва каквото и да е сътресение от напълно рутинната промяна.

Неизпълнението на закона е опасно по най-малко две причини. Първо, подобно начало на изборната година, с нарушение на закона, не е добър атестат и надали ще повиши и без това разклатеното доверие на гражданите в честността на политическия процес. И второ, това е неприятен прецедент. Мандатността е основен темел на демокрацията и всяко нейно нарушение е заплаха за нея. Ако днес решим, че ЦИК може да работи и след мандата, какво казваме на стотиците други мандатни органи? Всеки може да си помисли, че и за него е възможно изключение от правилата. По тази логика утре мнозинството в парламента може да реши, че са натрупали опит, смяната им ще предизвика ненужни сътресения и че най-добре да си продължат мандатите... 

- Готова ли е БСП с идеи как да се спрат купуването на гласове и контролирания вот? 

- БСП работи много усърдно, за да се противопостави на тези явления. Подготвяме отсега нашите представители в изборния процес. Ще проведем обучения и ще прегледаме отново хората, които изпращаме по изборните комисии. Ще организираме паралелни преброявания. Битката срещу контролирания и купен вот е част от цялостното противопоставяне на извращенията, които наблюдаваме всеки ден в политическия и стопанския живот на страната. Но за да успеем, ще имаме нужда от подкрепата на гражданите на България. Никоя личност и никоя партия не може да се справи с тази задача сама. Конкретно срещу купения и контролиран вот най-ефикасният начин на противодействие си остава високата изборна активност. Колкото повече хора гласуват, толкова по-малка е тежестта на брокерите на гласове. Масовото и осъзнато участие в изборите е най-сигурният лек за болната ни политическа система. В предстоящите европейски избори БСП ще има двойна задача - да насърчи възможно най-голям брой хора да упражнят свободно правото си на глас и да защити това право, противопоставяйки се на изборните измами.  

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ