Маркиз дьо Сад влиза в Театър "Българска армия"
/ брой: 203
Премиерните спектакли на "Маркиз дьо Сад" от Дъг Райт са днес и утре, 23 и 24 октомври, в Театър "Българска армия". Постановката е на Иван Урумов. Превод Матей Тодоров. Сценография и костюми Нина Пашова, музика Добрин Векилов-Дони, пластика Татяна Соколова - гост, визуални ефекти Петко Танчев - гост, фотограф Адриана Янкулова.
От време на време в човешката история се появяват личности, които провокират общоприетите норми в обществото, изпробват границите на морала и преобръщат всички представи за това какво означава да бъдеш човешко същество. Един от най-дискутираните и най-скандалните сред тях е Маркиз дьо Сад. През годините мнозина са се опитвали да търсят различни психологически квалификации, с които да го обрисуват, но някак безплътни и кухи остават опитите да бъде обяснен Маркиз дьо Сад. Едно определение обаче присъства във всички произведения, посветени на него - скандален.
Пиесата също би могла да бъде наречена от някои "скандална", но тя е по-скоро впечатляваща, шокираща и поучителна приказка, проследяваща битката между любовта и страстта, както и между бруталността на цензурата и непредвидимите последствия от изразяването на свободната мисъл. Пиесата разказва за последните години на Дьо Сад (Георги Кадурин) в лудницата "Шерантон", където отделен от света, пише перверзните си съчинения. Съюзници са му възможно най-нелогичните съмишленици - девствена перачка и един свещеник - Абат дьо Кулмие (Явор Бахаров). Перачката Мадлен (Луизабел Николова) не само тайно изнася ръкописите на маркиза, но тя е и най-ревностният му читател. Скандалната слава на романите стига до самия Наполеон и той изпраща зловещия д-р Роайе-Колар (Георги Къркеланов). Когато официалната власт в лицето на доктора решава да накаже автора на скандални бестселъри, манастирът се оказва тесен за обитателите си. Лишен от перата и мастилото, Маркиз дьо Сад прекрачва в реалността и мрачните и кървави фантазии, които преди са се изливали върху листа, сега бледнеят пред случилото се... В общата картина се вплитат и персонажите на опечалената съпруга на Маркиз дьо Сад - Рене Пелажи (Антоанета Добрева-Нети), архитект Мосю Пруи (Тигран Торосян) и Мадам Ройе-Колар (Луизабел Николова).