23 Август 2019петък21:54 ч.

Снимка личен архив

Булевард

Моника Писарова-МОПИ: Всяко научено умение е успех

За да се направи корица, която да отразява същността на книгата, не стига само да се прочете анотацията и няколко ревюта, смята креативната графична дизайнерка

/ брой: 142

автор:Альона Нейкова

visibility 606

Моника Писарова-МОПИ завършва "Рекламна графика" в НГПИ "Св. Лука". Има бакалавърска степен по "Приложна графика" в НБУ и магистърска по "Плакат и визуална комуникация" в НХА. От 2008-а работи в сферата на дизайна, а от края на 2009-а - и на илюстрацията и книгоиздаването. През 2016 г. се включва в създаването на Kontur Creative, където с екипа на студиото за дизайн, предпечат и илюстрация развихрят безграничния си творчески потенциал.

"Дизайн не се създава с магическа пръчка"

- Кога решихте, че искате да се занимавате именно с графичен дизайн, Моника?

- Това бе специалността, която записах в гимназията... Може да се каже, че тогава бе взето решението да стана графичен дизайнер.

- Как обяснявате на баба и дядо какво работите?

- Ха-ха... Предполагам, се има предвид как с по-прости думи да опиша професията си... Визуализирам графично идея или даден продукт (книга, опаковка, бранд и др.).

- Какво смятате за най-голямото професионално предизвикателство, с което ви се наложи да се сблъскате до момента?

- Графичният дизайн сам по себе си е предизвикателство. Да съумееш да изведеш най-същественото, да го визуализираш и презентираш на широк кръг от хора, които да го разберат, не е лесно.

- Кой е най-големият ви успех?

- Всеки завършен проект е успех. Всяко ново научено умение също. Все още има какво да покажа и какво ново да науча, така че "големият успех" ме чака някъде там напред.

- Наричат екипа на Kontur Creative "най-популярните дизайнери на корици в България". Как приемате подобни определения - като комплимент или е част от оценката за вашия труд, която е напълно заслужена?

- Изключително много се радвам, че с колегите успяхме да изградим име и че хората харесват работата ни! Приемам такива комплименти с широка усмивка и гордо вдигната глава, защото смятам, че с работата, която показваме, сме ги заслужили, и се надявам, че и занапред ще продължаваме в същия дух.

- Цялата книга ли прочитате, преди да направите корицата, или е достатъчно да хвърлите око само на част от съдържанието?

- За да се направи корица, която да отразява същността на книгата, не стига само да се прочете анотацията и няколко ревюта. Затова и с колегите четем книгите, за да вникнем по-дълбоко в сюжета и да извадим онези малки детайли, които правят корицата въздействаща.

- Какво е чувството да бъдеш отговорен за визията на нещо, което може да привлече, но пък и да отблъсне потенциалния купувач или читател?

- Старая се да не мисля за това прекалено много, за да не повлияе зле на творческия ми процес.

- Случвало ли се е вие самата да поискате да прочетете някоя книга заради корицата й? Ако да, коя е тя и кой е авторът?

- Романите на Харуки Мураками заради кориците на Vintage.

- Кое е основното, което повечето хора не знаят, че се крие зад създаването на една корица или лого?

- Време! Често клиентите оставят дизайна за последния момент, но дизайн не се създава с магическа пръчка...

- Колко време ви отнема направата на визията на корица на книга например? 

- Съобразяваме се с издателския план на клиента, но, както вече споменах, нужно е време. Може да стане за ден, след като книгата е прочетена, друг път е необходима седмица. Зависи от книгата, визуалната стилистика на изграждане на корицата...

- С коя ваша корица се гордеете най-много?

- Не бих могла да избера една, с която да се гордея най-много, защото във всяка има частица от мен.

- Опишете процеса на създаването на лого или бранд?

- Ха-ха-ха... Това би било доста дълго описание. Ще се опитам да го опиша във вид на груб план: среща с клиента -> проучване -> първоначални проекти и съгласуване -> същинска работа -> презентация пред клиента.

- С кого предпочитате да работите - с българи или с чужденци?

- Нямам предпочитания откъм гражданство. Искам да работя с хора, които ценят възможностите и работата ми.

- Знаят ли клиентите ви какво точно искат, или изцяло разчитат на вашите идеи, виждания и опит?

- В повечето случаи е комбинация от двете.

- Какво ви е най-приятно да правите?

- Да си призная напоследък най-голямо удоволствие ми доставя да работя по личните си проекти, които от време на време ми хрумват, докато съм у дома или на път.

- Има ли определени личностни и професионални качества, които трябва да притежава един графичен дизайнер, за да бъде успешен в кариерата?

- Богата обща култура, умения, око за детайл, упоритост и здрави нерви.

- Кои световни и/или български графични дизайнери предизвикват лично у вас респект?

- Има много художници, илюстратори и дизайнери, чието творчество харесвам и следя, но на челните места стоят Малика Фавър (Malika Favre) и Оли Мос (Olly Moss).

- Хрумвало ли ви е да потърсите реализация извън родината?

- Минавали са ми такива мисли, но за момента нямам намерение да живея и работя в чужбина.

- Придържате ли се към определена философия или мото (в професионален или личен план)?

- Да не оставям недовършена работа... или поне се опитвам.

- Кое най-много харесвате в характера си и кое смятате за свой недостатък?

- Упоритостта и перфекционизмът ми са две от нещата, които харесвам в себе си. В някои случаи обаче точно те могат да са и недостатък, с който се налага да се боря.

Пожар край Бегово

автор:Дума

visibility 58

Горанов: НАП може да плати глобата си

автор:Дума

visibility 75

С 200 лв. отгоре са платили за парно софиянци

автор:Дума

visibility 171

/ брой: 162

Танева предизборно се сети за родните производители

автор:Дума

visibility 202

/ брой: 162

"Фич": Еврото в България - най-рано през 2023 г.

автор:Дума

visibility 155

/ брой: 162

Партиите в Италия на консултации на 27 август

автор:Дума

visibility 1860

Макрон и Джонсън обсъдиха Брекзит

автор:Дума

visibility 220

Зомби капан

автор:Ина Михайлова

visibility 444

/ брой: 162

Роботи или робовладелци?

visibility 223

/ брой: 162

Тежки битки за горите на Костенец

автор:Павлета Давидова

visibility 290

/ брой: 162

Датата

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 162

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ